Jump to content

Montere nye Moonlight dekksluker


Zach

Recommended Posts

Jeg har montert to stk nye Moonlight dekksluker i stedet for de gamle som hadde ”sett sine beste dager” (tror jeg). I alle fall den ene som var lekk, og etter diverse forsøk med sikafleks inne og ute ga jeg opp, og kjøpte nye Moonlight 50 x 50 m/innerramme.

At det ble Moonlight (som er dyre), skyldes målene som stemmer med de gamle Moonlight, unntatt hjørnene som måtte justeres. (Hjørne radius på nye luker: 50 mm, på de gamle: 60 mm).

Moonlight dekkslukene leveres altså med innerramme. I katalogen til Maritim står det at utskjæringsmålene er 500 x 500 mm, men det er UTEN innerrammen!

Hvis du ikke har hull fra før, er det altså målet på innerrammen som bestemmer størrelsen på hullet. Og da slipper du selvfølgelig jobben med å fjerne gammel luke.

 

Forholdsvis enkel jobb som du kan gjøre sjøl.

 

Startet med å demontere de gamle lukene, først innerrammen:

fjern_gml_innerramme.jpg

 

Den ene innerrammen fikk jeg ut hel. På den andre måtte jeg bare bryte den løs stykkevis fordi den var limt fast av tetningsmiddelet (silikon).

 

Så skar jeg gjennom gammel silikon som hadde trengt seg mellom luken og taket (plenty). Silikon limer godt og kan lage problemer med å få ut luken. Brukte kniv og et baugfilblad:

skjer_gjennom_gml_silikon.jpg

 

Startet så med å få løs selve luken. Fjernet alle skruene. Så banket jeg inn et skrujern for å få en liten glipp slik at jeg kunne banke inn en sparkelspade av stål. Fortsatte slik rundt hele luken:

loesne_gml._dekksluke.jpg

 

Brukte så skujernet som "brekkstang" og luken var løs. Skrapte bort gammel silikon med en kniv og vasket med rødsprit.

 

Boret så hull for skruene i innerrammen (4 mm Ø hull for 3,5 x 13 mm skru m/linsehode. Kanskje penere med 2,9 mm Ø skru, men ikke å få tak i lokalt):

borre_hull_i_innerrammen.jpg

 

For å få plass for linsehodene brukte jeg en ”forsenker” (tror jeg den heter) på drillen:

forsenker.jpg

 

Justerte så hjørnene med stikksag og rasp (50 mm Ø radius mot den gamle 60 mm Ø)

Viktig at innerrammen er på plass før luken ble montert. Dette for å sikre at det var plass for innerrammen. Det var ca 5 mm klaring rundt.

 

Når innerrammen var skrudd fast, kuttet jeg vekk den delen av innerrammen som stakk over taket. Brukte et baugfilblad (fra utsiden og innsiden):

kapp_innerramme.jpg

 

Satte dekksluken på pass, og festet foreløpig med to skruer diagonalt: 4,8 x 19 mm syrefast m/senkehode. Mulig 4,2 mm er OK. Boret så alle hullene. Satte et merke på boret for å unngå bore gjennom taket:

borr_hull_i_taket.jpg

 

Demonterte luken.

Påførte godt med sikafleks i sporet rundt rammen. Limer godt, men skal ikke ha løs lukene igjen!:

paafoer_sikafleks.jpg

 

To luker ferdig montert:

nye_dekksluker_paa_plass.jpg

 

Og veldig fornøyd! Men så kom NEDturen: Merket fort at låsen på lukestilleren ikke var god nok. Med luken i 30 gr luftepos (som på bildet) og lukelåsen på maks., klappet luken sammen etter et par minutter! Og det samme på den andre luken. Brått svært misfornøyd.

Reklamerte og har nå fått opp 4 nye lukestillere. Litt skeptisk da jeg så at det var samme konstruksjon, men låsen er MYE bedre, sannsynligvis helt OK (ikke montert enda):

nye_lukestillere.jpg

Link to post
Share on other sites

En oppdatering:

Har montert nye lukestillere i dag. Låsen på de nye lukestillerne er bedre, men ikke 100 % etter min mening. Nå kan jeg ha luken i ca 10-15 cm gr luftepos. Hvis mindre klapper den igjen. Låsen virker litt "lett" eller enkel, lite solid. Men det er stor påstand på låsen med luken på gløtt.

På selve lukelåsen er det en lufteposisjon, i alle fall et ekstra spor som luken kan låses med. Da står luken med ca 2 mm åpning. Ingen effekt, alt for dårlig.

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg har forbedret låsen på nye lukestillere på følgende måte. Demonterte lukestillerne og dro ut aluminiumsstangen. Pusset låsområdet, ca. 5 cm med fint sandpapir (e. l.). Mattet ned m.a.o., men synes lite fordi dette er skjult bak plastdelen i lukestilleren. Inne i låsen er det to løse deler, en av nylon og en metall. Se bilde. Mattet også ned i den profilen i nylondelen som klemmer mot aluminiumsstangen. Etter dette ble låsen ca. helt ok! Kan neppe bli helt bra p.g.a. konstruksjonen, f.eks. kan ikke stå på gløtt bare 2-3 cm.

Hvis noen plages med at låsen er for lett, dvs. går helt i låspos. med dårlig låseffekt (etter å ha mattet ned som nevnt), er det bare å klippe til et papir som legges mellom nylon- og metalldelen som vist på bildet. Da blir det bedre trykk i låsen.

demontert_lukestiller.jpg

 

 

Nå har jeg fått testet lukene for lekkasjer p.g.a. kraftig nedbør. Ikke tett! Se bildet. Det mangler kontakt mellom gummipaktningen og glasset, noe som kan ses i hjørnet. Det er faktisk antydning til dette samme i motsatt hjørne. Det betyr selvfølgelig at pakningen ikke tetter. Ny luke blir sendt!

lekk_takluke.jpg

 

Dett var dett. Mulig jeg bytter takluka i kabinen også, men vet ikke om det blir Moonlight.

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...