Jump to content

200-225 hk påhengs - 4takt eller 2takt


Kaarevigen

Recommended Posts

Søker argumenter for valg av motor til Buster Magnum, en 22 fots alu båt på rundt 1000 kg. Primært er det ikke høy toppfart jeg er ute etter, men det å kunne "dra av" 1500-2000 omdreininger fra maks for å få ett greit lydbilde i en ok marsjfart. Det kan imidlertid være mere sannsynlig med høyt kraftbehov ift mye last ombord (heller enn toppfart)

 

Det er typisk 100-150 timers forbruk pr seong. Blanda forbruk. Er i utgangspunktet helt åpen til valg. Klart at det teller litt hvilken instrumentering som kommer med. De siste modellene har jo forbruksmåling etc etc, men dette er nice-to-have.

 

Pålitelighet i drift og forutsigbarhet ift servicekostnader er viktig. Er usikker på hvor store forskjeller det er på forbruk på denne motorstørrelsen (200 eller 225hk). Hva det betyr på en sesong etc??

 

Sikkert vært mange diskusjoner, men jeg håper noen vet noe om denne effektklassen. Gode/dårlige erfaringer. Økonomiske betraktninger.

Link to post

e-tec er lett, og rask yamaha/suzuki er tunge og går billig.. verado er litt tørst, men masse pulver

 

sikler litt på å skifte ut mine 2x200efi mercury med 2x250 E-tec HO selv.. men kliss nye maskiner koster mye.

 

har suzuki på andre båten, og 4takt efi er tåpelig driftsikkert og lettstartet.

 

 

skal du kjøpe nytt? brukt? prisklasse?

Link to post

Nytt eller nyere brukt (maks tre år tenkte jeg). Sett litt på e-tec også, ser Bakken motor i Drammen selger mye av disse (selv bor jeg i Stavanger). Har ikke helt klart for meg nyprisforskjellen på e-tec og f.eks Yamaha 4t.

 

Slo fra meg en F225 Yamaha pga at dette var 2004 modell. Kanskje dette ikke er "noen alder"??

Link to post
Nytt eller nyere brukt (maks tre år tenkte jeg). Sett litt på e-tec også, ser Bakken motor i Drammen selger mye av disse (selv bor jeg i Stavanger). Har ikke helt klart for meg nyprisforskjellen på e-tec og f.eks Yamaha 4t.

 

Slo fra meg en F225 Yamaha pga at dette var 2004 modell. Kanskje dette ikke er "noen alder"??

 

f225 2004 mod bør holde i mange år, men sjekk timetallet, endel har vært brukt kommersielt og har mange mange mange timer. har på den ene båten en 04 suzuki DF70 og den har vært den beste motoren jeg noen sinne har hatt. om båten ikke er så opptatt av vekt er f225 en fin motor.

Link to post

Er mange Magnum'er i havna her med F200/225/250. Virker som at vekta ikke er noe problem, og eierne er fornøyde.

 

Andersb, hva mener du med mange mange timer? Er en Polarcirkel i havna her med F200, mener den hadde 850 timer ifjor og sikkert etpar hundre til iår.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

I de testene jeg kan huske å ha sett så er E-Tec minst like stillegående som de beste 4-takts motorene når man drar av 1000-1500 rpm på toppturtallet. Da får du en lett motor med enkel vinterkonservering.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Er mange Magnum'er i havna her med F200/225/250. Virker som at vekta ikke er noe problem, og eierne er fornøyde.

 

Andersb, hva mener du med mange mange timer? Er en Polarcirkel i havna her med F200, mener den hadde 850 timer ifjor og sikkert etpar hundre til iår.

 

min 2004 suzuki har ikke mere enn 150-200 timer, si motoren totalt holder 1000-2000 før du må overhale, på 850timer + noen hundre i år nærmer du deg intervallen for overhaling brått. det må legges inn i regnestykket når man skal se på pris og driftsikkerhet.

Link to post

Den Yamaha F225/2004 modellen hadde ikke så mange timer, husker ikke eksakt, men si ca 300 for diskusjonens skyld. Jeg burde kanskje sett nærmere på den, men hadde bestemt meg for å kjøpe nyere. har hatt eldre innenborsmotorer og er lei av skruing og feil. Vi nå ha problemfritt båthold (om det er mulig).

 

Ingen som har sagt noe om forbruk ennå. En vinkling kan være å se på kronasjen folk bruker i sesongen i forhold til antall timer kjørt. De fleste kjører kanskje mindre enn 100 timer på en sommer. Noen som har tall for blanda kjøring + timer samt motor/båt info?

Link to post

Jeg ville ha vurdert en( japansk ) firetakter.jeg har en Evinrude E-tec 150 som er knapt et år gammel,motoren har ikke vert problemfri,

Defekt startmotor,feil på injektor,uryddig gange(fusking på lavt turtall) osv.

Tennpluggene er det neste jeg må skifte(motoren har gått 94 timer) reklamen sier 300 timer eller 3 år).

Så jeg sitter igjen med det inntrykket at moderne totaktere ikke har blitt kvitt alle problemene som første generasjon

Ficht og Optimax var plaget med.

Redigert av Jonnyrude (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...