Jump to content

Levetid gearkasse volvo penta 41(mekanisk)

Sira

Recommended Posts

Har nettopp solgt båten vår og er på utkikk etter en lukket,flybridgebåt + - 35 fot.

Vi skal titte på en som det sitter 2 stk volvo penta 41 med orginal gearkasse i. En kompis av meg måtte for et par år siden bytte sin orginale mekaniske kasse til hydraulisk pga havari.

Mekanikeren påstod at dette var et kjent problem når 2000 timer nærmet seg. Sikkert mange av dere som har erfaring med disse gearene. Motorene som som sitter i båten vi skal se på har gått 1300 timer. Takker for svar.

Samme hvor jeg er , bare jeg er i båten

tja...det er vel ingen som kan si at noko SKAL ryke.

Men det er "slitedeler" inni en slik kasse som har begrenset levetid, men det burde være meir en 2000T med vanlig bruk og godt vedlikehold.

Prøv de masse mellom forover og revers, er det "høy" smellelyd , så er det lager/shim inni som er gåen. Hopper den forbi fri så er kon og sjaltearm gåen.

Sjekk motor grundig etter lekkasjer.

Du finner egne tråder om VP sine motorer.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Disse gearene har samme virkemåte som VPs drev (tror jeg). På drevene SKAL det smelle når det settes i gir. Om smellen mangler tyder dette på at konen er slitt.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

............ lukket,flybridgebåt + - 35 fot.Vi skal titte på en som det sitter 2 stk volvo penta 41 med orginal gearkasse i. En kompis av meg måtte for et par år siden bytte sin orginale mekaniske kasse til hydraulisk pga havari.

Mekanikeren påstod at dette var et kjent problem ........

Jepp... kjent problem, og de fleste av disse med noen tusen timer her borte i Storbritania har skiftet kasse til hydraulisk...

Rådet mitt må være:

Hvis båten er som du forventer og maskinene ellers er i god stand, samt at du er klar for å gi bud, så gi inn bud basert på at du må regne med å skifte girkasse ... MAO ...Pris, minus avslag og kostnad av nye girkasser...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Har selv samme motor med MS4 kassen påmontert. Gått 2250 timer nå, fungerer fint.

Spurte en båtmekaniker hva jeg børe være obs på, har jo ikke lyst til og få havari midtfjords, han mente at en ofte ville få ulyd i kassen en stund før havari.

(ulelyd). mitt gear dunker litt ved ikobling, synest ikke det er mye.

Gearet fungerer greit i dag, jeg gjorde akkuratt som en over skrev, trakk av 30 båtlapper i budet pga gearet da jeg kjøpte båten. Var ikke noe problem det!

Fikk beskjed av Halaas & Mohn at min PRM 401 kasse holder lengs om jeg på høsten(ved vinteropplag) tapper av all oljen på kassa og fyller opp med diesel. Dette fordi den brukte gearoljen virker nedbrytende på innmaten i kassa mens diesel ikke gjør det. Deretter tapppes dieselen av på våren og ny olje fylles på.

Vet ikke om det også gjelder disse gearkassene, men jeg antar det.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Fikk beskjed av Halaas & Mohn at min PRM 401 kasse holder lengs om jeg på høsten(ved vinteropplag) tapper av all oljen på kassa og fyller opp med diesel. Dette fordi den brukte gearoljen virker nedbrytende på innmaten i kassa mens diesel ikke gjør det. Deretter tapppes dieselen av på våren og ny olje fylles på.

Dette høres skrullete ut spør du meg, hva som ikkje tåler olje-enten ny eller gammel? men eg er ikkje VP-mekaniker :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Har selv samme motor med MS4 kassen påmontert. Gått 2250 timer nå, fungerer fint.

Spurte en båtmekaniker hva jeg børe være obs på, har jo ikke lyst til og få havari midtfjords, han mente at en ofte ville få ulyd i kassen en stund før havari.

(ulelyd). mitt gear dunker litt ved ikobling, synest ikke det er mye.

Hmm. Dette var interessant. Jeg har også den samme gearkassen i min båt. Den har nå også gått ca 2250 timer. Ikke noe problem med sjaltingen. Den smeller i gear som bare det. Men jeg har en ulyd. Har hatt kassa ute og skiftet begge thrusterlagrene. Disse var ikke spesielt slitne, men ble byttet når jeg først hadde det fra hverandre. Sjekket også de andre lagrene, og de var heller ikke spesielt slitne. Alle tannhjul så også fine ut.

Ulyden er fortsatt der. Og jeg skjønner ikke hvor den kommer fra. Jeg "kjører"videre med gearet foreløpig. Satser på at det holder ut sesongen. Så får vi se hva det blir til i vinter.

Nevnte denne mekanikeren noe om hva som kunne lage ulyden han snakket om?

Fikk beskjed av Halaas & Mohn at min PRM 401 kasse holder lengs om jeg på høsten(ved vinteropplag) tapper av all oljen på kassa og fyller opp med diesel.

Når jeg kjøpte min båt med PRM 140 gear var det så lite olje på den at det ikke viste på peilepinnen. Spurte forrige eier om når det var blitt fylt på sist, men dette hadde ikke blitt gjort i de årene han hadde hatt den (10 år?). Jeg har siden skiftet olje et par ganger, samt skiftet tetninger på innog utgående akslinger. Men gearet fungerer suverent det, selv om det nå er oppe i 31 år! Ellers er ikke dette med diesel særlig aktuelt i mitt tilfelle, siden båten ligger ute hele året. Synes dog det virker litt merkelig at gearet ikke tåler olje...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Synes dog det virker litt merkelig at gearet ikke tåler olje...

Meningen hans var nok ikke at gearet ikke tålte olje, men at diesel er mindre nedbrytende og at man samtidig får "skylt" gjennom kassa. Dette er sikkert "overkill", men om man tar seg tid til det så er det sikkert ikke dumt. Han var vel det man kaller en fagidiot som hadde beste intensjoner da jeg ringte og var bekymmret over at disse PRM401 kassen er nesten i minste laget til en 5.9 liter 200 hk med ganske så heftig dreiemoment. Grunnen til spørsmålet mitt den gang var at det er en smal sak å hente litt mer ut av motoren, men hva med gearet. Fikk i hvert fall klar beskjed om at gearet IKKE tålte det.

(sorry, dette ble veldig off topic)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

(ulelyd).

Du husker ikke tilfeldigvis hvor denne mekanikeren jobber? Navn eller tlf nr? Send det gjerne på IM om du ikke vil offentliggjøre det her. Kunne vært interessant å tatt en liten prat med ham om denne ulyden. Det virker som om han har vært borte i dette før.

De jeg har pratet med hittil har ingen formening om hva feilen kan være.

Problemet oppstår når man går til VP og skal kjøpe enkelte slitedeler. Delen kan ha gått ut av sortimentet og kan ikke skaffes lenger. Dog har de en erstatningsdel. Denne koster kr 67000,- og går under navnet HS1. :rolleyes:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Uling er slitt lager. Hva annet?

Ja, hva annet kan det være? Lagrene i kassa mi er ok, det er det eneste jeg vet. Uling er nok ikke helt det rette ordet heller. Men det er en blanding av uling og "romling" i en slags sinuskurve. Minne nok mere om drevlyder egentlig. Men alle tannhjulene så helt ok ut de også. Ingen tegn til spesiell slitasje noe sted.

Dog har de en erstatningsdel. Denne koster kr 67000,- og går under navnet HS1. :rolleyes:

Dette er RAN på høylys dag. Ikke noe annet å si om det. :puke:

En kan jo kjøpe ihvertfall 3 Hurth kasser for den prisen. Noen HS1 kasse blir det nok ikke, med mindre jeg får tak i en brukt til fornuftig pris.

Dersom du skru sjøl så er det bare å røkke kassa utav når sesongen er over.

Har vert borti eit utall av lagerjobber på diverse motorer der en ikkje kan konstantere hvorvidt lager er ok eller ikkje, før en holder det i hånda og snurrer på det.

Har også skiftet lager i geakasser der de var bra.... ikkje negativt ment altså.

Lager er ikkje dyrt. Det står nummer på alle lager som alle kulelagerleverandører kan bruke. Kanskje du får eit lager fra samme leverandør som VP :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...