Executive Startet 14.August.2009 Link til dette innlegget Startet 14.August.2009 Vi diskuterte i lunchen på jobb at det kunne vært kult å hatt litt lystgass til bruk ved behov for ekstra krutt innimellom. Nå tviler jeg jo på at drevet tåler denne ekstra belastningen. Men er det noen av dere som har eksperimentert med denslags leketøy på marine motorer Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Bernt Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Å hva skal du med krefter i 1-2 minutter i båt? Å hva med turtallet ? Du har jo ikke noen flere gear å gå på . Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 14.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 (redigert) Hoppe ut av sjøen for eksempel. Ikke vet jeg. Men eksperimentet kunne jo vært interessant.... Men ikke med Stylingen Redigert 14.August.2009 av 2400Styling (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
RSL Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Lystgass i min 43HK diesel er en lattelig tanke..... Det blir antagelig mye "kulere" om det er kapteinen som inntar gassen.... Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Bernt Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Det hadde vært kulere med wankel motor på 10000 rpm Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Det var en som startet en 50 hk Wickmann, med trykk fra en dykkerflaske, (luftstart) det er samme gassen. Motoren delte seg i flere biter, nei dette er livsfarige greier. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 fungerer fint det, men du skal jo kun bruke det på turtall, ikke lavt nede. en 5liters flaske koster ganske mye å fylle, og holder ikke lange tiden. en kompis har det på pocketbike... der faller man tvert av når du fyrer den ca uansett ;) Sitér dette innlegget Link to post
JRhansen Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Folk må legge ifra seg det de ser på tv og filmer...F&F effekter oppnås ikke i bil langt mindere i båt..Den stunden du vil ha overtenning på motoren kommer til og bli alt for kort for at båten skal oppnå noe spesiell fart..hvis ikke du har usedvanelig god motor og stor lommebok så du kan kjøre med det litt lengere enn 10 sec pr gang...Men er jo en morsom tanke da..hehe Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/index.php/topic/56112-prosjekt-myra-21/ Link to post
ivar Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Det var en som startet en 50 hk Wickmann, med trykk fra en dykkerflaske, (luftstart) det er samme gassen.Motoren delte seg i flere biter, nei dette er livsfarige greier. Var det ikke rent oksygen som ble brukt på Wichmannen da..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
LALUNA II Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 (redigert) Det var en som startet en 50 hk Wickmann, med trykk fra en dykkerflaske, (luftstart) det er samme gassen.Motoren delte seg i flere biter, nei dette er livsfarige greier. Dykkeluft er ikke farlig det er samme luften som den får inn til vanlig det men OKSYGEN er som en bombe annbefales ikke å teste med det i dieselmotor nei Redigert 14.August.2009 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Bearded Beast Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 ser ikkje heilt poenget nei da propellen er tilpasset maxturtall. Med lystgass vil du da bare få overturtall med 50 ekstra midlertidige hester. Måtte i såfall være for å få bedre akselerasjon på en svært hurtiggående en Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Det hadde vært kulere med wankel motor på 10000 rpm Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Jan E. Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Eller en kjører med for tung propell. Så en ikke når max turtall uten å bruke lystgass. Men da kan en kun kjøre korte sprint med max fart, siden lystgass ikke skal brukes lenge. Og resten av tiden har en en motor som ikke er så veldig praktisk, eller går så veldig optimalt. Tror nok det beste blir å trimme motoren konvensjonelt. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Bearded Beast Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 lystgass er ganske dyrt og varer kort Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 lystgass passer nok best i kombinasjon med vribar propell, så da begrenser det seg vel til eldre snekker og sjarktyper samt fiskeskøyter Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sjøtunga Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 (redigert) Det var en som startet en 50 hk Wickmann, med trykk fra en dykkerflaske, (luftstart) det er samme gassen. Dykkerflasker inneholder vanligvis helt normal luft komprimert til 200-300 bar. De kan også inneholde oksygenanriket luft (Nitrox) eller trimix (nitrogen, oksygen helium), men ALDRI lystgass. Lystgass er et rusmiddel, og er livsfarlig å puste under dykking! Redigert 15.August.2009 av hljoen (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
thon Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 (redigert) Klart det ville funket med lystgass, det ville funket akkurat som i en bil. Og dere som snakker om turtall, man girer jo ikke mens man kjører på med lystgass heller. Jeg kunne gjerne prøvd lystgass på min AQ motor for den skal pensjoneres til vinteren;) Du vil nok oppnå best resultat ved å bruke lystgassen ved akselerasjon og ikke for å oppnå høyere fart. Men husk at en original motor ikke tåler lystgass særlig godt Blir fort hull i noen stempel om man leker seg litt for mye..hehe Redigert 15.August.2009 av thon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 16.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Jeg kunne gjerne prøvd lystgass på min AQ motor for den skal pensjoneres til vinteren;) Vi venter i spenning Helst en video også Lystgass er jo egentlig bare en form for "turboladning" der en i en kort periode trykker inn mer oksygen. Og dermed også kan brenne mer bensin. Dette burde jo resultere i dramatisk mye mer effekt over et ganske stort turtallsområde. Selvsagt ikke noe som testes på familiebåten. Men med et gammelt vrak hadde det jo vært interessant å prøvd http://en.wikipedia.org/wiki/Nitrous_oxide Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
trikkern Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 "Burn Out" på sjøen? Eneste som duger er større motor med plenty dreiemoment. Men drevet ryker garantert først. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Måtte vel hatt en båt med Arneson overflatedrev om dette skulle holdt. Polarn: Kul link ! Før fleipet man med at folk med wankel motor som møtte hverandre på veien hilste ved å strekke antall fingre i været som indikerte antall motorbytter. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Bearded Beast Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 man spruter inn meir bensin òg, ikkje bare gass. uten meir bensin så blir det ikkje meir effekt. Effekten kommer ikkje utav lause lufta. Sitér dette innlegget Link to post
kgrindhaug Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Ser for meg når du starter lystgassen i Stylingen . Kommentaren blir vel som følger etter at det største sjokket har lagt seg:"Han tok av på bølgetoppen og ble sist sist sett flyvende inn i solnedgangen"! Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Lystgass...hvorfor ikke , men tror ikke dette er noe for alle båter... Land & Sea leverte ferdige kit for utenbords motorer... de leverte også turbo kit til enkelte utenbords motorer..... gikk vist noe helt jæ**g NÅR det gikk, men holdbarheten Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.