Jump to content

Er lystgass på båtmotor (V8) kult? Noen som har testet?


Executive

Recommended Posts

Vi diskuterte i lunchen på jobb at det kunne vært kult å hatt litt lystgass til bruk ved behov for ekstra krutt :cheers: innimellom. Nå tviler jeg jo på at drevet tåler denne ekstra belastningen.

 

Men er det noen av dere som har eksperimentert med denslags leketøy på marine motorer :saint:

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post

Hoppe ut av sjøen for eksempel. :cool: Ikke vet jeg. Men eksperimentet kunne jo vært interessant.... Men ikke med Stylingen :sweat:

Redigert av 2400Styling (see edit history)

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post

Folk må legge ifra seg det de ser på tv og filmer...F&F effekter oppnås ikke i bil langt mindere i båt..Den stunden du vil ha overtenning på motoren kommer til og bli alt for kort for at båten skal oppnå noe spesiell fart..hvis ikke du har usedvanelig god motor og stor lommebok så du kan kjøre med det litt lengere enn 10 sec pr gang...Men er jo en morsom tanke da..hehe

Link to post
Det var en som startet en 50 hk Wickmann, med trykk fra en dykkerflaske, (luftstart) det er samme gassen.

Motoren delte seg i flere biter, nei dette er livsfarige greier.

 

Var det ikke rent oksygen som ble brukt på Wichmannen da..?     

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Det var en som startet en 50 hk Wickmann, med trykk fra en dykkerflaske, (luftstart) det er samme gassen.

Motoren delte seg i flere biter, nei dette er livsfarige greier.

Dykkeluft er ikke farlig det er samme luften som den får inn til vanlig det men OKSYGEN er som en bombe annbefales ikke å teste med det i dieselmotor nei :wflag:

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post

lystgass passer nok best i kombinasjon med vribar propell, så da begrenser det seg vel til eldre snekker og sjarktyper samt fiskeskøyter :lol:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Det var en som startet en 50 hk Wickmann, med trykk fra en dykkerflaske, (luftstart) det er samme gassen.

Dykkerflasker inneholder vanligvis helt normal luft komprimert til 200-300 bar. De kan også inneholde oksygenanriket luft (Nitrox) eller trimix (nitrogen, oksygen helium), men ALDRI lystgass.

 

Lystgass er et rusmiddel, og er livsfarlig å puste under dykking!

Redigert av hljoen (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post

Klart det ville funket med lystgass, det ville funket akkurat som i en bil. Og dere som snakker om turtall, man girer jo ikke mens man kjører på med lystgass heller.

 

Jeg kunne gjerne prøvd lystgass på min AQ motor for den skal pensjoneres til vinteren;)

Du vil nok oppnå best resultat ved å bruke lystgassen ved akselerasjon og ikke for å oppnå høyere fart.

 

Men husk at en original motor ikke tåler lystgass særlig godt :smiley:

Blir fort hull i noen stempel om man leker seg litt for mye..hehe

Redigert av thon (see edit history)
Link to post
Jeg kunne gjerne prøvd lystgass på min AQ motor for den skal pensjoneres til vinteren;)

 

 

Vi venter i spenning :smiley: Helst en video også :cheers_wine:

 

Lystgass er jo egentlig bare en form for "turboladning" der en i en kort periode trykker inn mer oksygen. Og dermed også kan brenne mer bensin. Dette burde jo resultere i dramatisk mye mer effekt over et ganske stort turtallsområde. Selvsagt ikke noe som testes på familiebåten. Men med et gammelt vrak hadde det jo vært interessant å prøvd :saint:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Nitrous_oxide

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post

Måtte vel hatt en båt med Arneson overflatedrev om dette skulle holdt.

 

Polarn: Kul link ! Før fleipet man med at folk med wankel motor som møtte hverandre på veien hilste ved å strekke antall fingre i været som indikerte antall motorbytter.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...