oddes Startet 14.August.2009 Link til dette innlegget Startet 14.August.2009 Min Vp AQ145 går varm på ca 4000 omdr. men ikke under og over, er det noen som har idé om hva det kan være? Sitér dette innlegget Link to post
Baardson Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Skru opp termostathuset og sjekk at termostaten fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
oddes Svart 14.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Jeg har nettopp skiftet termostat, men det rare er jo at hvis jeg øker turtallet til over 5000, så detter temperaturen til normalt igjen (85 grader) koker kun ved rundt 4000 som er marsfart. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 ikkje om du ligger i halvplan heller der belastningen er størst? Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Sjekk s slangen og stussen på drevet, Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Blesp Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Hørtes merklig ut, ja. Min AQ145 koker også, men det er fra jeg får den i plan på ca. 3500 omdr til fullt turtall. Vet ikke helt hva som er problemet her, men mistenker at den suger luft. Litt off topic, men hvor stor propell har du og hvilket turtall får du? Jeg har akkurat byttet til 15x17 stål og oppnår bare 4800 omdr. på maks med en person i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 det kan være flere ting som gjør motoren varm: tett oljekjøler - gåen/tett manifoil - tett varmeveksler Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
hegra Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Kan sikkert være mye rart,men se ikke bort fra Baardsen sitt forslag.En litt treig termostat kan gi det utfallet oddes beskriver.Ved lavt turtall klarer bypassen og holde den kjølig.Du øker turtall og den blir for varm,men ved å øke ytterligere stiger tempen og trykket egentlig enda mer,men først da åpner termostaten for kaldere vann.Litt treig i åpningsfasen rett og slett,men som sagt kan det være andre ting også. Sitér dette innlegget Link to post
oddes Svart 15.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Skal prøve å sette i den gamle termostaten på 92 grader igjen, og se hva som, skjer da. Kan jo selvsakt være noe galt med den nye termostaten. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Skal prøve å sette i den gamle termostaten på 92 grader igjen, og se hva som, skjer da. Kan jo selvsakt være noe galt med den nye termostaten.Javel, skulle ikke tro den ble kaldere med så varm termostat,men var den bedre med denne så er det vel verdt et forsøk.Hvor høy tempratur er den som står i nå? Sitér dette innlegget Link to post
oddes Svart 15.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 (redigert) Den er på 82 grader, men snakket med en idag som mente det kunne være en feil på den nye, så han mente jeg skulle prøve den gamle igjen for å se om temperaturen var mer stabil da. Byttet den ut bare fordi det i følge boka skal være termostat på 82-85 grader. Redigert 15.August.2009 av oddes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Har hatt samme problemer selv. Tetthet/treghet i kjølesystemet er nok trolig årsaken. Sjekk oljekjøler og rens også varmeveksler til vann (demonter hele veksleren). Eksosmanofoild har også en tendens til å gro igjen. Ellers kan jeg ikke annet si, at AQ145 og kjøling på disse er noe ordentelig møkk. Oljekjøleren for liten, kapasitet på varmeveksleren ellers akkurat på grenseverdien, silhuset går lett i stykker, rør fra impeller til silhus ikke mulig å feste skikkelig (så med litt mottrykk pga. tetthet, så spretter dette ut). Aluminium og korrosjon på det meste, for ikke å snakke om trange kanaler i eksosmanifoild som fort gror igjen. Har ikke tall på hvor mange timer og frustrasjon jeg har brukt på dette systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.