Jump to content

Penta AQ145, merkelig varmgang

oddes

Recommended Posts

Hørtes merklig ut, ja. Min AQ145 koker også, men det er fra jeg får den i plan på ca. 3500 omdr til fullt turtall. Vet ikke helt hva som er problemet her, men mistenker at den suger luft.

Litt off topic, men hvor stor propell har du og hvilket turtall får du? Jeg har akkurat byttet til 15x17 stål og oppnår bare 4800 omdr. på maks med en person i båten.

Kan sikkert være mye rart,men se ikke bort fra Baardsen sitt forslag.En litt treig termostat kan gi det utfallet oddes beskriver.Ved lavt turtall klarer bypassen og holde den kjølig.Du øker turtall og den blir for varm,men ved å øke ytterligere stiger tempen og trykket egentlig enda mer,men først da åpner termostaten for kaldere vann.Litt treig i åpningsfasen rett og slett,men som sagt kan det være andre ting også.

Har hatt samme problemer selv. Tetthet/treghet i kjølesystemet er nok trolig årsaken. Sjekk oljekjøler og rens også varmeveksler til vann (demonter hele veksleren). Eksosmanofoild har også en tendens til å gro igjen. Ellers kan jeg ikke annet si, at AQ145 og kjøling på disse er noe ordentelig møkk. Oljekjøleren for liten, kapasitet på varmeveksleren ellers akkurat på grenseverdien, silhuset går lett i stykker, rør fra impeller til silhus ikke mulig å feste skikkelig (så med litt mottrykk pga. tetthet, så spretter dette ut). Aluminium og korrosjon på det meste, for ikke å snakke om trange kanaler i eksosmanifoild som fort gror igjen. Har ikke tall på hvor mange timer og frustrasjon jeg har brukt på dette systemet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...