Jump to content

Ladeproblemer med AGM batterier


Helene 39

Recommended Posts

I april 2008, dvs. for noe over ett år siden, kjøpte jeg 3 stk. SUNOX 150 Ah AGM batterier.

Disse er koplet i parallell (450 Ah) og benyttes til forbruk.

 

Nå, i slutten av ferien, opplevde jeg at batteriene ikke holdt strøm nok til kjøleskapet over natten etter lading/kjøring dagen før.

Ved oppstart av kjøleskapet (ca. 5 A) dette spenningen til ca. 11 V, og da stopper selvsagt kjøleskapet.

Da går spenningen opp igjen til 12,7-12,8 V.

 

Laderen er av typen WAECO IU4512, og den benyttes kun til forbruksbatteriene.

Den er innstilt iht. bruksanvisningen for AGM.

Ladespenning (boost) 14,8 V. Vedlikeholdslading 13,6 V.

 

Ved nærmere måling med BEP, viser det seg at jeg kun får ut ca. 60 Ah, før batteriene er tomme.

Jeg er i villrede om dette kan ha med typen batteri, fabrikat, type lading - eller kombinasjonen.

 

Er det noen andre som har opplevd liknende, eller helst noen som har en god forklaring på hva som har skjedd?

 

Jeg hadde jo forventet at batteriene skulle holde mer enn et år......

Test av sigantur.....

Link to post

Hei Helene 39.

Jeg pleier å si at det er umulig å ringe tannlegen for å høre hvor mange hull jeg har i tennene.

 

Men det går jo an å tenke på mulige årsaker etc.

 

1. Hva var årsaken til at batteriene ble skiftet sist og hvor gamle ble de forrige?

2. Har du økt kapasiteten siden sist?

3. Ble ladesystemet kontrollert når batteriene ble skiftet sist?

4. Hva sier leverandøren?

 

Det er svært lite sannsynlig at tre batterier inneholder produksjonsfeil, og det er lite trolig at et batteri klarer å trekke ned kapasiteten via en innvendig selvutladning i en celle så mye som det her er snakk om.

 

Spørsmålet er om du har merket en gradvis svekkelse av batteriene over litt tid eller om det kom akutt. Som Fjordgrynt nevner så svarer det seg å separere batteriene og måle hver enkelt av dem, men jeg vil nevne at alle batteriene bør lades og kontrolleres hver for seg.

 

Etter at statusen på batteriene er blitt kjent så må ladesystemet i båten kontrolleres. Et lurt triks er også å veie batteriene og sammenligne vekten samt dunke litt i dem langs langsiden. Det kommer en hul lyd hvis en celle er tørket ut.

Link to post

Det er i hovedsak to ting som kan skje i en celle / celleforbinelse.

 

Et brudd vil føre til åpen krets og dette får ingen konsekvens for de andre batteriene i parallellkoblingen.

Kortslutning enten med i kategorien høyohmig eller lavohmig. Begge disse tilstandene vil føre til selvutladning av cellen.

 

Selv med en lavohmig kortslutning så vil selvutladningen i denne cellen ikke få så stor konsekvens for utladningen av de andre batteriene. Man ville i så fall kunne merke en ganske stor varmgang i den kortsluttede cellen hvis all kapasiteten skulle lades ut via denne cellen.

 

De er ikke bare usannsynlig, det er på kanten naturstridig. Du kan prøve selv å parallellkoble et 12 og 6 volt batteri som er fulladet og måle strømmen mellom dem. Så kan du tenke deg hvor stor strømmen vil bli når differansen bare er 2 volt og kortslutningen i tillegg er høyohmig. Det blir ikke mye strøm utav dette.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post

Er dette batteriene da?Spenningen faller til 11 volt når skapet starter.Er ikke dette stort fall når hvilespenning på batterier er 12,8volt som er helt på topp.Skulle tro det var noe med kjøleskapet eller noe i tilknytning til det som var feil.Eller kan batterier være defekt selv om de viser fullt på voltmeter?Jeg bare spør :confused:

Ellers ladet jeg mine batterier i vinter med en hjemmelader.Ladet de hver for seg og lot de stå på lading til laderens ampermeter viste nesten 0. I beste tro mente jeg at tilstanden skulle være på topp på begge,spesielt når jeg i vår ladet nok en gang uten at der var særlig utslag på nevnte ampermeter.Overraskelsen ble derfor stor når jeg etter sjøsetting leste av 12,65 på det ene,men bare 11,5 på det andre ved hjelp av et multimeter.Dette var før batteriene ble koblet til.Jeg lot meg altså lure av laderens ampermeter som viste lik ladetilførsel på begge,men det ene var tydeligvis ikke i stand til å lagre strømmen. :headbang: Ikke noe svar dette,bare enda mer å gruble på.

Link to post

Hvis batteriene dine er i orden og kjøleskapet trekker spenningen ned i 11 volt, må dette være en spenning du måler på kjøleskapet og ikke på batteriene. Hvis du skruer på kjøleskapet og måler denne spenningen direkte på batteripolene, så hadde ledningene til kjøleskapet brent opp.

 

Du må sjekke batteriene og koblingene dine ordentlig er jeg redd for.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post

Jeg trodde du skulle oppdage feilen med 6 og 12 volt batteriet.

Men tenk enkelt. Hvis all energien i 17 celler skal lades ut gjennom den attende cellen på kort tid, så snakker vi om at den attende cellen skal være en stor forbruker.

men så lenge kortslutning i en celle allikevel ikke påvirker de andre cellene som står i serie med denne, så blir ikke spennigsforskjellen stor nok til at det kan gå så mye strøm fra de to friske batteriet og over i det ene.

Det blir ikke så store drivkravten i kretsen.

 

Med høyohmig kortslutning så menes en forurensning eller lignende i cellen som penetrerer lommeseparatorene. En lavohmig er når det er en direkte mekanisk kortslutning i cellen.

Sistnevnte har jeg aldri opplevd i et AGM betterti for platene er for godt beskyttet av glassfiberen.

 

NB! Jeg sier ikke du har feil, men at her må vi tenke på hva som mulig kan skje i løpet av den tiden det her er snakk om.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post

Det er viktig å forholde seg til problemet og ikke til andres problemer. I min verden så forholder man seg korrekt til et problem kun hvis man innhenter relevant informasjon for den spesifikke saken det gjelder.

Dette er ingen lett oppgave, for man må ofte forholde seg til tall som båteieren fremskaffer etter beste evne. (Denne evnen er ikke alltid nok).

 

Da kommer erfaring med batterifeil og årsaker inn i bildet.

 

Hvis man har en kortslutning i en celle så vil denne kortslutningen kunne ha en større eller mindre betydning. Minst betydning vil den få hvis båten brukes og lades regelmessig.

Dette kommer av det faktum at en celle med kortslutning vil kunne ”selvutlade” batterier til spenningen i hele banken er lik hvilespenningen i det batteriet med den defekte cellen.

 

Man vil kunne få skadet de andre to batteriene i form av blant annet sulfatering over lang tid, men hvis båten lades regelmessig vil ikke de to andre batteriene ta skade for ladningen oppveier for den økte selvutladningen.

 

Batterispørsmål hadde blitt mye enklere å håndtere hvis man først hadde fått tilgang på relevant og pålitelig informasjon fra brukeren.

 

Det skulle ikke forundre meg om problemet du hadde i bilen skyltes at bilen hadde et batteri større enn det andre slik som en del Ford biler har. Da er årsaken til batterisvikten litt annerledes.

Link to post
Ladespenning (boost) 14,8 V. Vedlikeholdslading 13,6 V.

 

Sunox AGM batterier skal ha ladespenning mellom 14.4 og 14.7 volt og vedlikehold mellom 13.4 og 13.7 volt. Så du har kanskje litt for høy ladespenning men jeg tviler på at det har ødelagt dem.

 

Tror heller et av batteriene har en innvendig feil.

 

/Øystein

Link to post
Er det noen andre som har opplevd liknende, eller helst noen som har en god forklaring på hva som har skjedd?

God forklaring kan jeg ikke påstå, men jeg har opplevd at et hlt nytt batteri som jeg kjøpte en gang var defekt på en celle. Spenningen falt ganske fort og jeg gikk tilbake der jeg kjøpte batteriet og reklamerte. Først var de helt avvisende, men jeg påstod at batteriet var noe feil med og forlangte at de sjekket det.

 

Etter kontroll lading kom de til samme resultat og jeg fikk et nytt batteri. Det nye batteriet var helt OK.

 

Dersom du har et dårlig batteri og alle er koblet i parallell, vil spenningen synke på alle batteriene. Vil derfor anbefale at du først lader opp alle og kobler fra parallellkoblingen og ser hvordan spenningen da synker på hvert batteri.

Redigert av Nemo (see edit history)
Link to post
Ved oppstart av kjøleskapet (ca. 5 A) dette spenningen til ca. 11 V, og da stopper selvsagt kjøleskapet.

Da går spenningen opp igjen til 12,7-12,8 V.

Jeg tror at hovedproblemet ligger her.Hvor lenge faller spenningen til bare 11 volt? Er det bare i noen sekunder etter start av skapet,eller er det så lenge skapet går? Spenningen går jo opp igjen til 12,7 volt når skapet stopper og 12,7 volt er jo nesten maks hvilespenning et batteri kan ha.Og det er jo avgjørende hvor målingen foretas.At skapet stopper indikerer vel for lav spenning frem til skapet.Er det ikke slik at en del kjøleskap skal stoppe ved lav spenning,nettopp for unngå tom batteribank.For tynne kabler,dårlig kontakt,eller strømmen ledes bort fra skapet til en annen feil i elsystemet som skapet er tilkoblet, eksempelvis sikringer,bryterpanel osv.

Det er altså ikke sikkert problemet er løst selv om et av batteriene er defekt,men det er jo greit å starte med forslaget fra Nemo så er du ihvertfall i gang.

Hadde jeg selv målt slik Nemo beskriver da jeg ladet første gang i vinter,hadde jeg oppdaga det defekte batteriet da,og ikke først ved sjøsetting i vår. :cryin:

 

Obs:Mål spenningen på hvert batteri ca. ett døgn etter ladingen og la de stå frakoblet fra hverandre.Da ser du om forskjellen er stor mellom dem.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

Takk for alle svar.

Jeg ser at informasjonen om kjøleskapet kan ha villedet en del.

Kjøleskapet er kun benyttet for å ha en viss belastning på batteriene, for å måle hvor mye jeg får ut av batteriene.

Ved uttak av ca. 60 Ah skjer det samme spenningsfall ved bruk av lys, vannpumer og annet.

 

Jeg har vært i dialog med både butikken og leverandører av AGM batterier.

En opplever en rekke svar, i litt forskjellig retning.

 

Min foreløpige konklusjon er at AGM batterier er svært følsomme mht. lading.

Når batteriene er toppladet frarådes "boost", dvs. 14,8 V, da batteriene vil tørke ut.

 

Hvordan batteriene egentlig skal lades og om det finnes lader som passer er jeg fortsatt i tvil om.... :confused:

Test av sigantur.....

Link to post

Synes dette høres veldig rart ut. Jeg har samme batterier som deg, bare i 100Ah versjon. Har 2 stk. som er koblet sammen slik at jeg har 2x100Ah. Disse lades enten direkte fra en Volvo 60A dynamo (KAD300) men ladespenning ca 14.2-14.3 volt. Eller via landstrøm hvor jeg benytter en Sterling 20A lader (2 krets, en til start og en til forbruk, type Procharge 1220). Sterling er stilt inn på AGM type batterier. Har ikke hatt noen problemer med mine batterier.

 

Har aldri hatt noen problemer med mine. Batteriene ble installert i båten våren 2007 og er nå brukt 3 sesonger. Blir normalt ladet ut mellom 40 og 60% før de lades opp igjen.

 

Mener fortsatt du har feil i et av dine batterier. Men du kan jo ha en feil i lader som har "overkokt" batteriene....

 

/Øystein

Link to post

Viser til mitt første innlegg vedr for høy ladespenning. Dette sitatet er klippet ut fra manualen til PDAR som er en digital høyeffektregulator som styrer ladingen fra min dynamo. Dette taler vel for at 14,8 volt er for mye for AGM batterier. Som du ser siterer jeg bare en manual og utgir meg ikke for å være spesialist på området.

 

2) Sealed Lead acid and some A.G.M batteries, not good for fast charging as cannot replace the water loss

associated with fast charging. as such the top voltage is reduced to reduce the water loss , 14.4 volts max 4-6 hrs

3)Gel batteries ( Exide setting ) require , 14.4 volts 10-12 hrs on the charge voltage to charge them , as

recommended by Exide .

Gel / sealed /A.G.M batteries are not recommended where fast charging is a priority. This is due to there limited

ability to absorb high charge currents fast effectively.

Link to post
Dette sitatet er klippet ut fra manualen til PDAR som er en digital høyeffektregulator som styrer ladingen fra min dynamo. Dette taler vel for at 14,8 volt er for mye for AGM batterier.

 

2) Sealed Lead acid and some A.G.M batteries, not good for fast charging as cannot replace the water loss

associated with fast charging. as such the top voltage is reduced to reduce the water loss , 14.4 volts max 4-6 hrs

3)Gel batteries ( Exide setting ) require , 14.4 volts 10-12 hrs on the charge voltage to charge them , as

recommended by Exide .

Gel / sealed /A.G.M batteries are not recommended where fast charging is a priority. This is due to there limited

ability to absorb high charge currents fast effectively.

 

Du har et poeng der. Det kan rett og slett være at PDAR regulatoren sender "for mye strøm" (effekt) inn i batteriene slik at de blir kokt. Men jeg trodde at dersom PDAR var stilt korrekt så skulle den ta høyde for dette. Foreslår at du tar problemstillingen med Jørg som leverer PDAR Jørg sin side. Synes det er merkelig at PDAR gir ut 14.8 volt selv om den er satt til AGM batterier. Det er jo 14.4 som skal være det beste.

 

/Øystein

Link to post

Hei

jeg har to 100 A Vision AGM.

 

Her er ett utdrag fra Specen på disse.

 

Charge Methods: Constant Voltage Charge 77oF(25oC)

Cycle use 14.4~14.7V

Maximum charging current 30A

Temperature compensation -30mV/oC

Standby use 13.6~13.8V

Temperature compensation -20mV/oC

 

Jeg leser dette som at disse skal lades med 14,4 - 14,7 V (ved 25 grader)

Så skal de ligge på 13,6 og 13,8 når de er fullt ladet ( fra lader)

 

Under er utdrag fra lader manualen.

Hva vil være rette instilling for AGM batteriene, basert på specen over?

 

capture1.jpg

capture2.jpg

Link to post
Jeg leser dette som at disse skal lades med 14,4 - 14,7 V (ved 25 grader)

Så skal de ligge på 13,6 og 13,8 når de er fullt ladet ( fra lader)

 

Under er utdrag fra lader manualen.

Hva vil være rette instilling for AGM batteriene, basert på specen over?

 

Det må vel bli posisjon 07. Den er nå merket med GEL type batterier, men det er den som passer best ut fra Volt spec på dine batterier.

 

/Øystein

Link to post
Til Hermansen.

....Sitatet mitt gjelder AGM innstilt på PDAR. Trådstarter skriver at hans lader var innstilt på AGM og at den da gav 14,8 volt.

 

Hvis PDAR er stilt inn på AGM og gir 14.8 volt, så synes jeg det er for høyt. Men igjen, det er Jørg som er rett person her.

Uansett så sier spec på Sunox 100/150/200 Amp AGM batterier at ladespenning skal være 14.4-14.7 volt og vedlikehold 13.4-13.7 volt.

150 Ah versjonen, som trådstarter har, skal tåle "initial charging current" på 45 A. Trådstarter har 3 batterier koblet i parallell som skulle tilsi at denne pakke skulle tåle opptil 135 A.

 

Jeg ville uansett ha prøvd ett og ett batteri av gangen. Ladet batteri helt opp, og sett hvor mye strøm en kunne hente ut. Dette kan enkelt gjøres med å sette på en konstant strømtyv som f.eks. lamper i båt eller en 12 volts varmluftvifte. Da finner en ut hvor mye strøm som kan lagres i hvert batteri. Hvis alle batteriene inneholder tilnærmet samme strømmengde, må en se på laderne. Det kan være feil i PDAR eller i Waesco laderen. Kanskje de ikke senser korrekt når batteriene er fulle. Da kan de fort koke over å bli ødelagt.

 

/Øystein

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...