Victora III Startet 29.Juni.2004 Del på Facebook Startet 29.Juni.2004 Registerer at det er svært mange båter ved bryggene selv om været er nogenlunde ok. Nå har vi ikke hatt det store været i juni, men det har da vært en god del fine dager selv om temperaturen ikke har vært den høyeste og det har vært skyfritt hele tida. Er det slik at de fleste bruker båtene bare på de fineste sommerdagene, eller blir båten brukt også når det regner og blåser? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Juni.2004 Del på Facebook Svart 29.Juni.2004 Hei. Med kuling og grov sjø holder vi oss hjemme. Overskyet og regn er ingen hindring, sol og bading er en bonus. Og når isen ligger på fjorden er Trudelutt på land. Men fra første helg etter påske og ut oktober bruker vi båten hver helg så sant det ikke er svært viktige andre ting som må gjøres. Men er temperaturen under +5grader, er det litt problematisk. Klarer å holde temperaturen oppe inne med utetemperatur ned mot 2 - 3 grader, men det blir utrolig mye kondens som renner ned langs vinduer og skott. Så stort sett setter vi grensen på +5grader. Har i år vært ute 8 av 11 helger etter påske. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
John_Kr Svart 29.Juni.2004 Del på Facebook Svart 29.Juni.2004 Drar kun på sjøen når det er fint vær. Ser ikke den store kosen med regn og vind. :nono: Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Astor Svart 29.Juni.2004 Del på Facebook Svart 29.Juni.2004 Vi planlegger skjelden turen lenge i forveien. Vi sier gjerne; -"Vær og vind får bestemme". Når vi kan ta turen nærmest på sparket hva reisemål angår er dette ganske befriende. Blåser det surt er Håøybukta, Sandspollen eller en annen lun bukt nærmeste reisemål. Er det bedre vær går gjerne turen sydover mot Moss eller Horten, Tjøme eller deromkring. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
heira Svart 29.Juni.2004 Del på Facebook Svart 29.Juni.2004 Hei. Uansett !!! Ut elven til hvalerøyene betyr en kuling veldig lite. Heira Sitér dette innlegget 30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 29.Juni.2004 Del på Facebook Svart 29.Juni.2004 Hei. Med kuling og grov sjø holder vi oss hjemme. Overskyet og regn er ingen hindring, sol og bading er en bonus. Lars H. ....samma her . Nedbør betyr mer kaffe og mindre av leskedrikkene M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
unknownuser Svart 29.Juni.2004 Del på Facebook Svart 29.Juni.2004 Ser ikke den store kosen med regn og vind. :nono:Synes det er kjempekoselig å ligge til kai, høre regnet tromme mot taket og se ut og se alle som sliter med å holde kalesjen tett mens jeg ser på tv med en god kopp kaffe mvh harBayliner Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Juni.2004 Del på Facebook Svart 29.Juni.2004 Synes det er kjempekoselig å ligge til kai, høre regnet tromme mot taket og se ut og se alle som sliter med å holde kalesjen tett mens jeg ser på tv med en god kopp kaffe Braa, eller å våkne en høstkveld med høstløv på dekk, elller anda til, - kanskje 1 cm. snø! Det er en egen stemning det. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Marwin Svart 29.Juni.2004 Del på Facebook Svart 29.Juni.2004 Synes grensa på "Stiv Kuling" var i "stiveste"laget!! Vet at stiv kuling på Trondheimsfjorden tilsvarer mye mere andre steder.... (Hva bølgehøyde angår) Frisk Bris ville ha vært bedre. Det finnes noen med båter under 20 fot også... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Arnstein Svart 29.Juni.2004 Del på Facebook Svart 29.Juni.2004 Synes grensa paa "Stiv Kuling" var i "stiveste"laget!! Vet at stiv kuling paa Trondheimsfjorden tilsvarer mye mere andre steder.... (Hva boelgehoeyde angaar) Frisk Bris ville ha v¾rt bedre. Det finnes noen med baater under 20 fot ogsaa... Kom og prøv Boknafjorden i stiv kuling den som vil, så tror jeg nok laber pris blir øvre grense for behagelig turvær med båter (unntatt seilbåter) mindre enn 30 fot. Tar sjelden familien med på tur når det er opp i frisk bris. Blir for mye slingring. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
JRK Svart 30.Juni.2004 Del på Facebook Svart 30.Juni.2004 Hei, Vi har tett båt og er stort sett ute hver helg, og tar godvær som en ekstra bonus. (Og den har vi ofte). Pollen vil jo automatisk bli litt feil da noen ligger i skjermet skjærgård og ikke blir berørt av vind og sjø som andre. Vi selv ligger i godt skjermet område (Tjøme) og derfor var svaret "Drar uansett vær, men ikke over stiv kuling". På den annen side krysser vi ikke oslofjorden over 10 m/s Sitér dette innlegget Link to post
Arild Iversen Svart 30.Juni.2004 Del på Facebook Svart 30.Juni.2004 I sommer er det kysten fra Nord-møre til og med Rørvik som er " sailing ground". Det betyr mye åpne fjordstrekninger samt en del åpent hav. Med kuling og den krappe strømsjøen som ofte oppstår på disse kanter betyr det ubehagelig seiling, selv om det går greit på alle måter. Er jeg aleine og må benytte autopilot ( en gammel Autohelm 3000 ) er grensa 25 knop. Da klarer ikke autopiloten å hanskes med giringa lenger. Har jeg mannskap med økes den til 35 knop uten problemer, men da er det ikke behagelig ombord lenger. Som de fleste er sol og varme bonus, men det er også flott på sjøen om det er overskyet eller regner, bare en innretter seg etter forholdene. Og vi seilere hevder jo hardnakket at det å være underveis er halve morra ...så da så Arild Sitér dette innlegget Link to post
hjalmar Svart 30.Juni.2004 Del på Facebook Svart 30.Juni.2004 De fineste dagene er ofte med overskyet vær uten solgangsbris. Da kan man selv med mindre båt dra utaskjærs for å dra opp de store fiskene. Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 30.Juni.2004 Del på Facebook Svart 30.Juni.2004 Er jeg aleine og må benytte autopilot ( en gammel Autohelm 3000 ) er grensa 25 knop. Da klarer ikke autopiloten å hanskes med giringa lenger. Har jeg mannskap med økes den til 35 knop uten problemer, men da er det ikke behagelig ombord lenger. Og vi seilere hevder jo hardnakket at det å være underveis er halve morra ...så da så Hvordan får Du til å seile i 25, og 35 knop? Sitér dette innlegget Link to post
Arild Iversen Svart 1.Juli.2004 Del på Facebook Svart 1.Juli.2004 Ja det kan du godt spørre om Jonny.. Det var nå helst ca. vindstyrke jeg refererte til da.............. Arild Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 3.Juli.2004 Del på Facebook Svart 3.Juli.2004 ...hmmm.....dette avhenger av en rekke forhold. Tok familien ut en gang på seilas i sterk kuling, 20 m/s - MEN fralandsvind. Vi hadde ikke stor sjø å slite med. Forberedte oss grundig med alt som går på sikkerhet. Gikk ut med to rev og stormfokk og alt skikkelig surret ombord. En tur som vi alle hadde stort utbytte av. Går som regel ut i vind opp til liten kuling 12 m/s. Går sjeldent ut i mer enn 15 m/s. Dette avhenger også av lokale forhold, eksempelvis kan SW - 12 m/s og mer inn mot Hvaler opp sundet ved Søster-øyene forårsake en forferdelig rotete sjø nå strømmen går sydøstover og vannmassene fra Glomma kommer i tillegg. Dette synes jeg er verre enn storm på åpent hav med relativt harmonisk sjø. I vurderingen om å gå ut tas også med om vi er uthvilte og klar for en frisk seilas. Har vi fått nok fra før, kan vi ligge inne om vi må seile kryss i frisk bris 10 m/s. Sitér dette innlegget Link to post
jonsverre Svart 5.Juli.2004 Del på Facebook Svart 5.Juli.2004 Dette er jo helt avhengig av sesongen. På sommeren synes jeg det bør være over 15 celcius når kone og barn skal med, men regn og vind gjør ikke noe. På vinteren er det viktigere at sola skinner og at det ikke blåser for mye, da blir det ubehagelig kaldt å sitte ute. For de som ikke har varme i båten - skaff det! Første sesong med Wallas oljefyr, kona elsker det!!! (og da elsker selvfølgelig jeg det også - flere båtdøgn!) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.