Solesvik Startet 14.August.2009 Link til dette innlegget Startet 14.August.2009 Jeg har montert vhf i båten min, og ønsker å koble denne til kartplotteren. Hvordan gjør jeg det? Vhf-en heter "Nexus NX2000" og kartplotteren heter "Garmin GPSMAP 520". Sitér dette innlegget Link to post
Jeppe Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 (redigert) . Redigert 14.August.2009 av Jeppe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kennilse Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Hei Tror du finner det du trenger på Garmin sine hjemmesider. Gjorde det samme for noen år siden. Du får da opp posisjon på Whf, samd Distress signal. Mvh Kenneth.N Sitér dette innlegget Mvh Kenneth Link to post
GeirT Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Dette bør virke: Nexus -rød ledning (GPS+) til Garmin blå ledning (NMEA1 ut) Nexus - sort ledning (GPS GND) til Garmin sort ledning (NMEA GND) Husk at du må sjekke at GPS 520 er satt opp til å sende NMEA RMC på NMEA1 Se side 30 i manualen. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Sjøtunga Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Dette bør virke: Nexus -rød ledning (GPS+) til Garmin blå ledning (NMEA1 ut) Nexus - sort ledning (GPS GND) til Garmin sort ledning (NMEA GND) Hvis kabelen fra 520 er lik som på 520s, så er det ingen NMEA GND på den. Da må du koble TxD (sender) fra Garmin til RxD (mottaker) på VHF (og eventuelt også motsatt for å vise koordinater fra VHF på Garmin), samt koble GPS GND på VHFen til jord. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Solesvik Svart 15.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Tusen takk for hjelpen, spesielt til "GeirT". Nå har jeg fått det til Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Hvis kabelen fra 520 er lik som på 520s, så er det ingen NMEA GND på den. Jeg har en 525s. Jeg har tatt ut flere "haler" fra den svarte ledningen, for å bruke dem sammen med NMEA OUT til de forskjellige apparatene som skal ha (og til dels levere) NMEA-signaler til GPSen/kartplotteren: maritim VHF, amatørradio-VHF, etter hvert også rorkult-autopilot. Bra at du fikk det til, Solesvik! Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.