Roggen Startet 15.August.2009 Del på Facebook Startet 15.August.2009 Trawlers omtales konsekvent som veldig drivstofføkonomiske ref. artikkelen nedenfor i gårsdagens VG. Men, de har ofte et lavt fartspotensiale og er ofte mer uøkonomisk i skrogfart en hva man ser ved andre (planende) båter. Hvorfor har denne typen båter endt opp i kategorien "lavt forbruk"? Artikkel fra VG vedr. American Tug 41 Forbruksgraf VP/Cummins for American Tug 41 Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 15.August.2009 Del på Facebook Svart 15.August.2009 (redigert) Jeg tenke også på dette. Jeg vil påstå min båt er vel så driftofføkonomisk. Det finne trawlere som er mye mindre driftofføknomomisk en dette. Normalt sett med mye mindre motor. Det står jo ingenting om fart og hvilken tid som er brukt Redigert 15.August.2009 av Blue_Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 15.August.2009 Del på Facebook Svart 15.August.2009 Svaret på dette er vel det samme som for andre fritidsbåter: det avhenger bl.a. av båtstørrelse, motorstørrelse, skrogform, båttyngde og fart. Jeg kan bruke ganske lite diesel per time om jeg bare seiler på tomgang og en motor (omlag 3 knop) og bruke mer enn 120 liter per time (har ikke målt nøyaktig) i nær 29 knop. Jeg har vel skrevet om typisk forbruk per nm i en annen tråd. Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 15.August.2009 Del på Facebook Svart 15.August.2009 (redigert) Jeg er selv trawler eier,og oppfatter båten som drivstofføkonomisk. Jeg har 2 X 130 Hk, med mine Volvo TMD 40 motorer. Med en fart på 8 knop har jeg et forbruk på 15 l. pr time. ( 2100 omdreininger) Dette på en båt på 12 tonn, 38 fot, og forbruket forandrer seg ikke nevneverdig om det er med full tanker, bagasje, 12 passasjerer o.l. det blir vel ca. 2 l. pr. nautisk mil........ Hvor mye bruker en planende båt pr. nautisk mil på 12 tonn, 1000 l. vann, 1000 l. diesel, 12 passasjerer.?? Vi bruker mye tid underveis, og vil ha det sånn. Viss poenget er å komme fortest mulig frem? Og mest økonomisk, kjør bil:-)) Redigert 15.August.2009 av rover (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roggen Svart 15.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2009 (redigert) Enig i det meste som sies i forrige tråd, men konklusjonen er vel at hvis du tar en ("normal") båt på 40 - 45 fot og lar den gå i 8 knop så vil de fleste bruke rundt 2 liter per NM, uavhengig av om det er en trawler eller ikke. Har målt litt, og med 42 fot og 10 tonn øker dette til ca. 3,5 liter pr. NM ved marsjfart (mest økonomisk planende fart) 27 knop, men kan også gå 4,5 knop på 0,6 liter per NM (2x VP D6-310). Redigert 15.August.2009 av Roggen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 15.August.2009 Del på Facebook Svart 15.August.2009 Vår GB 36 classic har 2 x 200 hk, Volvo 41-motorer. Vi veier rundt 15 tonn med fulle vann- og dieseltanker. Jeg har ikke brydd meg om å måle forbruket før vi la i vei på vår ferieuke i sommer. Gjennomsnittsfarten var da 5.8 mil og vi hadde et forbruk på 5 liter pr. motor pr. time. Normalt når vi skal over lengre distanser legger vi oss i rundt 9 mil pr. time. Vi har en toppfart på rundt 16 mil i timen, noe vi aldri benytter oss av. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
affanavy Svart 15.August.2009 Del på Facebook Svart 15.August.2009 Den statistikken som har imponert meg mest var Regina III, en Nordhavn 46, som brukte 1l pr. n mil. "Det var virkelig en tur til 1000, 1000 nautiske mil lang og 1000 liter diesel brent." Den gikk vel med litt lavere fart, men likevel. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 15.August.2009 Del på Facebook Svart 15.August.2009 Om en kjører den del under skrogfart blir ikke forbruket så stort på min 40 foter bruker jeg 0,5 l/nm mår keg rår for motor med 7 kn. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.