Domsand Startet 15.August.2009 Link til dette innlegget Startet 15.August.2009 (redigert) Hej, Jag har en Scand 32 med en Volvo Penta Tamd 41D från 1993. Motorn har gått 1200 timmar och jag tycker att den ryker mycket. Film Vad tror du ? Är det onormalt mycket rök eller är det normalt ? Några tips på bra åtgärder för att minska röken. Redigert 15.August.2009 av Domsand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Jeg synes det ser helt normalt ut. Det er nok deler av sjøvannet som blandes inn i eksos som fordamper noe og skaper røyken. Under endel belastning har jeg sett dette spesielt på baltic med 41 motorer - disse jobber hardt her også Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Kjenner ikke 41-motoren spesielt. Har selv en TAMD30 som ikke ryker nevneverdig i det hele tatt. I mine øyne ryker det mye fra din motor. For mange år siden opplevde jeg masse hvit røyk fra en mye mindre VP på rundt 25 hk. Da viste det seg at impelleren var delvis ødelagt og ble skiftet. Med ny impeller var den hvite røyken borte igjen. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Hei og velkommen til Båtplassen Den røyken er nok bare vanndamp, du ser den forsvinner helt bare noen få meter bak båten. Slik røyk vil variere avhengig av utetemperatur og luftfuktighet men er i utgangspunktet helt uproblematisk. Der finnes dog en del motorinstallasjoner der slik vanndamp er et tegn på litt for lite sjøvann og da kan det være på tide å skifte impeller eller renske opp vanninntak, eksosbend e.l. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
VannTro Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Denne hvite røyken skyldes som regel litt dårlig gjennomstrømning av saltvann. Det er ikke nok vann til å kjøle eksosen tilstrekkelig. Kan være dårlig impeller, skitt i sjøvannsfilteret etc. Problematikkken taes også opp i DENNE tråden. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Ingper Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 (redigert) Till skillnad från min båt (tråden som hänvisades till), så tror jag i och för sig "Domsands" Scand 32/TAMD41 har haft denna typ av rök många år. Men det hindrar ju inte att det ändå är ett feil, kan ju vara gammal dritt och skit eller nå't.... VannTro: Håller med om att färden skall avnjutas i max 7 knop. Om inte annat så gör det lommeboken glad..... Redigert 15.August.2009 av Ingper (see edit history) Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
Domsand Svart 15.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Hej och tack för tipsen samt välkomnandet till baatplassen ! Skall rengöra kylsystemet och byta impeller för att se om det hjälper. Är det någon som monterat en avgasstövel på avgasröret ? Kanske kan minska rökmängden...?? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Støvel kan kanskje hjelpe på denne røyken men JEG ville IKKE satt på støvel av 2 grunner: En vil da ikke se en eventuell utvikling i røyken. Viktigst av alt: En hører momentant om kjølevannet forsvinner. Dette har jeg opplevd 2 ganger, en gang der en svimanet satte seg i vanninntaket og en annen gang da driften til sjøvannpumpen havarerte. Begge gangene ble jeg advart momentant og lenge før noen som helst varmgang begynte å gjøre seg gjeldende. Har en eksostøvel i glassfiber liggende i garasjen om noen skulle ha bruk for det, den kommer aldri på noen båt jeg eier... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Domsand Svart 16.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Hej Svein, Har du något foto samt mått på din ekostövel? Kan vara intresserad..... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.