Jump to content

berekning av gjenværende volt i batteribank


catano

Recommended Posts

Hei.

Har 3 baterier i bank som tilsammen skal være på 420 amp.

da disse i sommer virket slappe (Sønnak)å lett å tømme

ble disse toppladet til 12,79 voldt og fin syrevekt.

så satte jeg på en forbruker på 7 amp å tappet 13t dvs 91 amp.

 

Om noen timer da disse har hvilt skal jeg så sjekke volten, hva skal da denne vise for å tillsi at batteriene er ok slik forhandler mener ?

eks 12,67 ?

mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post

Det virker som om "batteri" er en gjenganger hver høst.

Vi har i en tidligere tråd drøftet måling av syrevekt.

 

 

son25okt2008f.jpg

 

Jeg bruker dette Leica håndholdte temperaturkompenserte refraktometeret. Ifølge skalaen krever "spesific gravity" under 1200 ladning, fra 1200 - 1250 er "fair" og området 1250 - 1400 beskrives som "Good".

 

Jeg målte i dag syrevekten til de 24 cellene i mine fire 140 Ah Tudorbatterier.

Variasjonen var mellom 1280 - 1305, dvs ganske tilsvarende og faktisk noe bedre enn det jeg målte for ett år siden (25. oktober 2008) i denne tråden: https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=640708.

Link to post

Ikke per celle, men per batteri som har gått gjennom ladesyklusen "bulk - absorption -float".

Her er spenningen mellom 13.72 - 13.74 på de fire forbruksbatteriene (umiddelbart etter at ladningen har opphørt).

Spenningen synker nok noe mens jeg utfører syremålingene på de 24 cellene - men dette er forhold jeg ikke har kunnskap om.

Jeg bare avleser de målingene jeg utfører og jeg har faktisk ikke merket meg spenningsfallet mens jeg frakobler ladningen og utfører syreavlesningen.

Skal se om jeg husker på dette i morgen.

Jeg vet ikke om det er noen forskjell på syrevekta når batteriet er fulladet med 2.13 volt spenning per celle (12.78 volt hvilespenning per batteri) og når det er under vedlikeholdsladning på ca 13.7 volt.

Link to post

Når det gjelder målene på syrevekten din Roald som varierer fra 1.280 og 1.300, så tyder det på at målingene dine er foretatt etter ladning kanskje?

1.300 er noe høyt, og det tyder på at: enten så er denne cellen i utjevning på bekostning av de andre cellene eller så er måleren feil temperaturkompensert.

 

Sett i forhold til at en eller kanskje flere celler er 1,280 så er dette litt for lavt hvis batteriet ditt skal ha en syrevekt på 1,285. (Her er et avvik).

 

Vi kan uansett konstatere at batteriet ditt med stor sannsynlighet er skjevladet, og dette bør man sjekke og ev. rette på.

 

Som et kontrolltall for å finne ut skjevladning så kan man si at syrevekt pluss 0,845 forteller hva cellespenningen er. (Vi kan jo ikke måle cellespenningen i 12 volt batterier, bare i 2 volt batterier, -og det er jo greit å se / skjønne sammenhengen).

 

Det vil si at hvis du måler 1.280 og legger til 0,845 så er spenningen i denne cellen 2,125 volt.

Tar du 1.300 og legger til 0,845 så får du en cellespenning på 2,145 volt.

 

Man kan med disse tallene lage en korrigert tabell når batteriene er nye, regne ut cellespenningen og se konsekvensen av skjevladning under batteriets levetid. Batteriets spenning målt over polene skal i all ettertid stemme med summen av disse tallene.

 

NB! Dette er hva det handler om når man gjør korrigerende vedlikehold eller skal rette på feil i ladesystemer, for det er lettere å rette på feil som er små og som kanskje oppfattes som ubetydelige. Du burde ta en utjevningsladning på batteriene dine.

Link to post

Enkel tomelfingerregel er 12.8V ved fulladet batteri og 11.8V ved tomt. Dette gjelder vanlige bly/syrebatteri ved romtemperatur og ubelastet batteri som ikke har vært ladet på noen timer.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Hei Roald

Når en eller noen celler i et batteri oppnår høyere syrevekt enn en eller flere av de andre, betyr at det sitter sulfat igjen den / de cellene med lav syrevekt. Primært kommer dette av at (hvis vi ser på de individuelle cellene som motstander) at noen celler får en høyere ladespenning enn de andre cellene i seriekoblingen under ladning.

 

Det er bare en måte å få rettet på dette i et 12 volt batteri, og det er å heve spenningen for å tvinge de trege cellene til å følge med. Dette gjør man ved å lade batteriet (6 parallellkoblede celler) strømbegrenset med en forhøyet spenning.

 

Normalt strømbegrenser man ladestrømmen til 5 % av kapasitetetn og drar spenningen opp i ca 16 – 16,5 volt mens man overvåker temperaturen.

Ja batteriene må lades hver for seg og man bør sette seg inn i batterifabrikantens anbefalinger og advarsler.

Dine batterier er ganske medgjørlige i motsetning til andre batterier, og da spesielt i forhold til Gel batterier som fort tar kvelden hvis man gjør dette feil.

 

En utjevningsladning kan være spesielt bra før vinterlagring for da krystalliseres ikke sulfatet og man begrenser i tillegg selvutladningen.

 

Hei Svein Ha

Tommelfinger regler er dessverre ikke godt nok, for syrevekten er viktig for batteriets egenskap. Vi har en variasjon fra 1,265 og 1,3 og det gir store variasjoner i spenninger.

Vi snakker om en spenningsvariasjon fra 12,66 til 12,93 volt, og denne spenningsforskjellen er også en god indikator på hvilke egenskaper batteriet har som sakt.

 

Hei alle.

Et problem er et lempfeldig forhold til dette, ikke bare hos brukerne men også hos leverandørene. Det er essensielt at batterier er friske, og ved å vite noe om syrevekten så kan man ved å måle spenningen også finne ut om et batteri på lager er ferskvare.

 

Jeg kjøper aldri et batteri og leverer dette videre til en kunde uten å vite hvor ferskt det er, for jeg har et ansvar for å levere et batteri som er i orden. Hvem ville kjøpe et tre dager gammelt kneipbrød og betale full pris og hvem vil betale full pris for en ny bil som er halvslitt.

 

Dette har jeg tatt opp med flere leverandører av batterier, for de leverer kanskje halvslitte batterier til full pris og det er ikke riktig. Når batterier selges billig så må man være klar over at batteriet kanskje er gammel vare.

 

Kall meg gjerne for en pettimeter, men slik blir man når man forsøker å omsette 25 år med interesse for batterikjemi til noe praktisk og batterifabrikantene ikke vil fortelle noe.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...