Jump to content

Ble stoppet av Kystvakten idag. Meldeplikt fra utlandet?

Fanafjord

Recommended Posts

Vi hadde en veldig fuktig (vann ovenfra altså) tur til Hardanger denne uken. Da vi var på hjemturen idag, dukket det i Korsfjorden opp en MOB-båt fra Kystvakten med en del staute karer opp og gikk longside med oss. De ville vite om vi var på langtur.

Jeg fortalte at vi kom fra Uskedal i Hardanger. Da virket de fornøyde og dro sin vei.

Er det mistenkelig å seile i striregn? Eller ville de sjekke om vi kom fra Storbritannia/Russland/Amerika med diverse medbrakt? Aldri opplevd noe lignende.

Når man kommer fra England eller Danmark, må man egentlig melde fra når man nærmer seg den norske kysten?

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Nei var ikke ubehagelig. Vi seilte i rundt 6 knop, de kom langs, hilste pent og spurte hvor vi hadde vært. Helt greit og ikke ubehaglig i det hele tatt. Ønsket oss god tur og så var de vekk igjen. De presenterte seg ikke, var ikke i uniform, men det sto "Kystvakt" på den oransje RIBen.

En må vel ikke gjøre noe mistenkelig for å bli undersøkt vel?

Jeg mener å har lært engang at politiet må ha skjellig grunn til mistanke før de har lov å kontrollere. (Untatt bilkontroll)

Nå ble vel ikke denne båten kontrollert, det ble spurt om de hadde vært på langtur.... og skipperen svarte på det....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Nei, dette skjønner jeg: I utgangspunktet er det jo mistenkelig alt folk faktisk finner på å være på sjøen i sånt vær. I disse tider - da det er meget intens politisk debatt om innvandringen - må en vel regne med at Kystvakten er i høyeste beredskap for å se om eks folk smugles inn fra Ulvik, Rosendal osv til mer sentrale strøk som Bergen. En av de en frykter skal søke om asyl i Bergen (frykter aller mest) - er Lars Sponheim. Han hadde vært lett å oppdage i din båt, derfor holdt det nok med en kjapp inspeksjon. :wink:

mvh Bergen Dørk

Ingen dramatikk i noe slikt. I min tid som skipsskjef i sjøheimevernet kontrolerte vi all alipsfart i et git område helt uavhengid av mistaker om hvor de hadde vert. Dete ble gjort for og trene manskapene og ikke fordi vi mistenkte noen for og ha noe og skjule. Boring av sivile fartøyer ble imidlertid kun utført etter avtale med rederiet på forhond ref hurtigruten som var et velegnet øvingsobjekt

Går du med Norsk flagg/norsk registrert båt, så kan du bli bordet av norske myndigheter, dvs Toll, havnevesen(?), politi og kystvakt. Går du derimot under utenlansk flagg så kan de ikke borde båten uten sammtykke fra kaptein. Hvis kaptein avviser å bli bordet så må man oppgi hvilken havn man går til. I det man legger til havn så kan Norske myndigheter borde skipet.

Siden det ikke er plikt til å registrere båt eller føre flagg, så vet jeg ikke hva som skjer hvis man blir stoppet og nekter de å gå ombord. Sikkert en regel som da sier at det er Norsk farvann, båt førte ikke flagg så vi går om bord...

Som nevnt over så er det dagligdags å bli stoppet av tollbåten i Oslofjorden. Spesielt uten for Son. Jeg er blitt stoppet der i både utenlansk og norsk båt. Ingen problem noen av gangene så lenge man har alt på det tørre. Men man må altså oppgi destinasjon, slik at toll kan entre båten ved ankomst i havn.

Røverstat er vel å ta litt i, men jeg er ellers helt enig. Jeg skjønner ikke hvorfor Staten er så ekstremt opptatt av å styre hver minste detalj av folk sine liv. Når noen få ikke klarer å styre seg (spilling, drikking osv) så bruker Staten det for å legitimere ekstreme restriksjoner, avgifter, forbud, you name it. Sosialdemokratiet i et nøtteskall. :discuss:

Nå hadde vi jo ikke alt på det "tørre" sånn ytresett - som sagt det regnet og vi var helt gjennomvåt og var sikker litt av et syn. :lol:

Men,nei selv om vi var ikke helt tørr drev vi jo ikke med ulovligheter - det var hverken ulovlig alkohol eller tobakk ombord og momsen for vårt gamle skip har forhåpentlig blitt betalt mer enn 30 år siden...

Men sånn ren prinsipiellt liker jeg jo ikke å bli stoppet av hverken politi eller enda verre, militære styrker. Synes sånt hører bare hjemme i bananrepublikker og hva verre er og ikke i en frihetlig stat. Helt greit at man kan bli kontrollert når man krysser en statsgrense (i allefall så lenge vi er fortsatt utenfor EU) men at man blir stoppet på vei hjem fra Hardanger smaker ikke helt godt. Ingen dramatikk, der og da, ingen "stor" overgrep. Men det føyer seg kansje i en rekke der staten tar seg tilrette og har helt oversikt over hva vi driver med. Hadde en liknende følelse når jeg klikket meg inn i det elektroniske eiendomskart til Bergen Kommune noen uker siden. Fant at en biloppstillingsplass og en treterasse jeg har anlagt de siste årene (ikke meldepliktig) var sirlig inntegnet. Samme greia med at det skal lagres med hvem jeg har telefonert etc etc. Få en sånn ekkel big-brother-is-watching-you følelse.

Kun hvis du har tollpliktige varer ombord...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Men det føyer seg kansje i en rekke der staten tar seg tilrette og har helt oversikt over hva vi driver med.

Meeen - hadde Staten hatt helt oversikt over hva dere drev med, så hadde den (Staten, altså) visst at dere var på veg fra Hardanger, og ikke fra f eks Shetland :smiley:.

Hadde en liknende følelse når jeg klikket meg inn i det elektroniske eiendomskart til Bergen Kommune noen uker siden. Fant at en biloppstillingsplass og en treterasse jeg har anlagt de siste årene (ikke meldepliktig) var sirlig inntegnet.

Disse tingene er vel registrert ved flyfotografering for nykartlegging, tenker jeg.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Synes det er bra at Norge utøver suverenitetshevdelse i Norske havområder både med Kystvakt, Poleti, Toll og Marine/Sjøheimeværn. Kan ikke se at det skal være noe problem om man en sjelden gang blir visitert. Være kunne det nokk fortone seg for en stakars utenlangk lastebåt som unden en øve ble visitert 9 ganger på turen fra Rørvik til Glomfjord.

Men ingen av dere svarte på spørsmålet til trådstarter: Er det noen form for meldeplikt når men kommer fra utlandet? Skulle likt å vite det jeg også.

§ 3-2-1. Bestemmelsessted ved ankomst med fartøy

(3) Fører av fritidsfartøy er unntatt for plikten til å gå direkte til sted tollmyndighetene

er stasjonert dersom føreren er unntatt fra melde- og fremleggelsesplikt i § 3-1-4 første ledd

eller § 3-1-4 annet ledd bokstav b. Det er et vilkår for unntaket at det i fartøyet eller av

medfølgende passasjerer bare medbringes tollfritt reisegods som nevnt i §§ 5-1-1 til 5-1-3 og § 6-1-1 som kan innføres uten tillatelser fra andre myndigheter.

§ 3–3. Meldeplikt ved ankomst til bestemmelsessted

§ 3-3-1. Meldeplikt ved ankomst til bestemmelsessted

(5) Fører av motorvogn eller fritidsfartøy som er unntatt for melde- og

fremleggelsesplikt etter §§ 3-1-4 og 3-1-5 er unntatt fra meldeplikt etter tolloven § 3-3. Det er

et vilkår for unntaket at det i motorvognen eller av medfølgende passasjerer bare medbringes

reisegods som er tollfritt etter §§ 5-1-1 til 5-1-3 og § 6-1-1 og kan innføres uten tillatelser fra

andre myndigheter.

I løpet av de to siste årene har vi seilt i 7-8 land i Europa, både EU-land og ikke EU-land og har aldri blitt stoppet av noen myndigheter i åpen sjø. Jeg vil kalle det helt uakseptabelt når norske borgere (båter) blir stoppet uten grunn i sitt eget land. Nekt dem all opplysning og be de dra til en varmere plass.. og se hva som skjer.. :sailing:

Nekt dem all opplysning og be de dra til en varmere plass.. og se hva som skjer.. :sailing:

Det tror jeg er særdele4s lit lurt, med mindre en selv ønsker å stifte nærmere bekjentskap med den varmere plassen... Det enkletse er å svære høflig på det en blir spurt om, invitere på en kaffekopp da går det hele så mye smidigere...

Jeg vil kalle det helt uakseptabelt når norske borgere (båter) blir stoppet uten grunn i sitt eget land. Nekt dem all opplysning og be de dra til en varmere plass.. og se hva som skjer.. :sailing:

Dette har jeg også hevdet i en annen tråd, nemlig denne: Kystvakten 2009.

Men det later til at mange synes det er helt greit at militære styrker brukes mot sivile borgere her i landet..

Se bare hvordan det harseleres med mine og enkelte andres innlegg. :sad:

Noe mere gidder jeg ikke å kommentere, siden det tydeligvis skal latterliggjøres at en ikke liker slikt. :puke:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...