Douro Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 ... enda verre, militære styrker. Synes sånt hører bare hjemme i bananrepublikker og hva verre er Enig. Dette er prinsipielt sett veldig betenkelig. Foreløpig er det heldigvis bare vi båtfolk som blir utsatt for slik uakseptabel maktmisbruk fra militære myndigheter her i Norge. I Burma, i Libya og en del andre land, foretar de militære styrkene også kontroll av egne borgere på landjorden. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Det er vel riktig, men som båtfolk burde vi vel engasjere oss noe mer mot denne merkelige "røverstat"-praksisen som ingen andre land i EU-EØS området, meg bekjent, bedriver mot egne innbygger. Dette er statlig hersing med folk som kjøper litt rimeligere øl og vin i Strømstad. Jeg syns at kvotene kunne vært større, men jeg aksepterer at vi har kvoter og at en kan risikere kontroll om en har vært i utlandet, eller ferdes i rimlig nærhet til grense mot annet land. Jeg ønsker at det skal være lov og orden i vårt samfunn, og skal de kunne ta f.eks. de som smugler stoff, må jeg aksepter å bli sjekket og kanskje får et forelgg om jeg har tatt med for mye sprit. Vi er da i et samfunn med lov og orden og langt fra noen "røverstat". Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Mulligan Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Enig. Dette er prinsipielt sett veldig betenkelig. Denne sammenblandingen av militære mannskaper og sivil ordensmakt er usmakelig. Jfr. denne farsen av en rettsak i Kongo hvor hær, politi og påtalemyndighet er ei eneste røre. Jeg har det prinsipp at politi og toll vil bli godt mottatt i min båt. Blir jeg praiet av en soldat, vil han bli bedt om å ryke og reise. Blir jeg bordet av en soldat vil han bli tatt i hue og ræva og kastet på sjøen. Soldater skal brukes mot yttre fiender, ikke egne borgere. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Blir jeg bordet av en soldat vil han bli tatt i hue og ræva og kastet på sjøen. En klok beslutning som sikkert vil bli bifalt og applaudert av det øvrige mannskapet på kstvaktskipet! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sydvesten Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Blir jeg praiet av en soldat, vil han bli bedt om å ryke og reise.Blir jeg bordet av en soldat vil han bli tatt i hue og ræva og kastet på sjøen. Dæven døtti hvor tøff du er.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
kgrindhaug Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Denne sammenblandingen av militære mannskaper og sivil ordensmakt er usmakelig.Jfr. denne farsen av en rettsak i Kongo hvor hær, politi og påtalemyndighet er ei eneste røre. Interessant at Norge blir sammenlignet med Kongo. Vi er vel hakket bedre skulle jeg tro. Blir jeg praiet av en soldat, vil han bli bedt om å ryke og reise.Blir jeg bordet av en soldat vil han bli tatt i hue og ræva og kastet på sjøen. Ser med glede frem til kommentaren fra Muligan etter at han har foretatt denne manøveren. Tror bota blir større en smaken av en kort seier vil smake. Før Kystvakt loven ble vedtatt var den en stor høring der alle instanser innenfor lov og orden ble bedt om å gi sine kommentarer. Der var selvsagt problemet med bruk av militær makt mot sivile borgere oppe og grundig debatert/gjennomgått. Dette ble av ingen etater funnet som noe stort problem når det hele ble regulert gjennom lovs form. Det ble satt en del krav som skulle gjøre det mulig for almuen og skille på vanlige millitære og Kystvakten. Derav merking av farkoster og egen identifikasjon. Alle kystvaktoffiserer har identifikasjon som viser at det har sine fullmakter gjennom Kystvaktloven. Tror man kan diskutere seg grønn på dette teamet, men våre myndigheter har bestemt at dette er den mest kosteffektive løsningen for Norge. Og min mening er at dette fungerer i grunnen fint. Så får det så være at noen føler seg forfulgt av Kystvakten når de har litt for mye av kvoten. Men er ikke det litt av spenningen da?? Dersom man ikke er fornøyd med kvoten så er det jo valg snart. Det er bare og stemme frem Fremskrittspartiet. Da blir det større kvoter og mye mer Kystvakt Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 (redigert) Da blir det større kvoter og mye mer Kystvakt Men det blir mindre UP da.. men mye mer Toll... de mørkhudede skal stoppes på grensen og sendes til Afrika.... Redigert 16.August.2009 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Blom'en Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Ble stoppet av Kystvakten i en mob/rib i leia/kanalen på Haugesund havn i går, mens jeg var ute og kikket på båt. Spurte vennlig om fører hadde noe imot å blåse alkotest, samt litt om hvor vi kom fra etc... Lurer på om de med det, forsæker å finne ut om vi kom fra utlandet ? Eier av båten hadde ingen problemer med dette og det var vel for å avdekke kjøring i påvirket tilstand under Sildajazzen... Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Si meg, skal vi ikke være glad for vi har Kystvakten der? I mange tilfelle har de vist seg svært så nyttige å ha. Politibåtene er knapt bemannet noen helger i fellesferien, ellers har de ikke ressurser til å kunne være på vannet? Eller er det slik at vi helst ikke vil ha øverighet og overvåking på sjøen. Slik polpriser og tollregler er vil vi kunne småsmugle i fred! Vi bør kanskje huske på det er da ikke kystvakt og tollere som har ansvaret for at lover og regler er som de er. Dette bestemmes jo av våre kjære politikere, eller kanskje mer korrekt av oss selv som velger de politikere vi gjør! Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 (redigert) Kystvakt som driver med alkotest? Har de fullmakt til det? Jeg trodde det var politiets oppgave. Det er i det hele tatt et samensurium av etater og militære som påberoper seg rette til ditt og datt og med manglende informasjon til båtfolk som er betenkelig noe som ligner på land vi ikke liker å sammenligne oss med. Be de vise hvilken fullmakter de har, har de ikke det kan en avise dem. For øvrig er jeg glad i både Kystvakta, Redningselskapet og Politiet så lenge de er det gode hjelpere som jeg mener er deres hovedoppgave, men når de beynner å leke "Storebror" og behandler meg som en potensiell forbryter da ønsker jeg ikke å fjase med dem. Redigert 16.August.2009 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 [...]Politibåtene er knapt bemannet noen helger i fellesferien, ellers har de ikke ressurser til å kunne være på vannet? Om det er poenget kunne man "enkelt" overført midler fra kystvakten til politiet. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 (redigert) Er det virkelig så vanskelig å forstå at kystvakten kan ha med seg en politi, eventuellt er det en forlenget arm for politibåten som også er tilstede. At folk kan sitte der å grine for at politi og kystvakten ønsker slutt på fyllekjøring er å få makk av. Ri paragrafene deres så mye dere vil men sov nå iallefall ut rusen før dere kaster fortøyningene... En stor takk til kystvakten sin innsats både på Bluesen, Sildajazz og Lost Weekend! Redigert 16.August.2009 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 (redigert) [...]At folk kan sitte der å grine for at politi og kystvakten ønsker slutt på fyllekjøring er å få makk av[...] Ja, også kan Telemark Bataljon kjøre rundt som "en forlenget arm" av UP. Heimeværnet kan ransake "tilfeldig" utvalgte på Karl Johan, i jakten på kniver og narko. Garden kan "komme på hjemmebesøk" for å sjekke om du banker kona eller lager hjemmebrent. Vil helt sikkert være både "kostnadseffektivt" og gi utslag på kriminalitetsstatistikken....... Redigert 16.August.2009 av millisivert (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 millisivert: Når du kommer med slike argumenter blir diskusjonen i en annen dimensjon, altså noe useriøst. Diskusjonen ellers her er jo ganske interessant. Ser poengene, men tenker som så jo flere som overvåker kysten jo bedre er det. Sitér dette innlegget Link to post
kgrindhaug Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Kystvakt som driver med alkotest? Har de fullmakt til det? Jeg trodde det var politiets oppgave. Det er i det hele tatt et samensurium av etater og militære som påberoper seg rette til ditt og datt og med manglende informasjon til båtfolk som er betenkelig noe som ligner på land vi ikke liker å sammenligne oss med. Be de vise hvilken fullmakter de har, har de ikke det kan en avise dem. For øvrig er jeg glad i både Kystvakta, Redningselskapet og Politiet så lenge de er det gode hjelpere som jeg mener er deres hovedoppgave, men når de beynner å leke "Storebror" og behandler meg som en potensiell forbryter da ønsker jeg ikke å fjase med dem. Kystvakten har politimyndighet gitt i Kystvaktloven. De skal kunne identifisere seg, og på den identifikasjonen står det at de har begrenset politimyndighet. Denne myndigheten er begrenset til de lovene som er listet opp i Kystvaktloven. Jeg lurer på om alle føler seg som forbrytere når politiet sjekker promlille? Det blir det samme når kystvakten gjør dette for politiet på sjøen. Husk at Kystvaktens personell er underlagt stedlig politimester når de er ute på slike oppdrag. Og det er han som gir klarsignal til slike alkotester. Er du ikke fornøyd kan du jo ta det opp med han. Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 [...]altså noe useriøst[...] Ja det med garden og HV var kanskje litt useriøst. Men TMB med UP i passasjersetet på en rødmalt CV90 blir vel omtrent det samme som at kystvakten kjører rundt på tollere og politi i sine båter.... Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 ikke helt, vel? Siden det er politimyndighet som er gitt til kystvakten i en egen lov, jfr noen av innleggene. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
millisivert Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Neida, de har sikkert det juridiske i orden, men det har de nå stort sett i "stater vi ikke liker å sammeligne oss med" også.... Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Husk at Kystvaktens personell er underlagt stedlig politimester når de er ute på slike oppdrag. Og det er han som gir klarsignal til slike alkotester. Er du ikke fornøyd kan du jo ta det opp med han. Da vil jeg forvente at de har fullmakt å vise frem fra stedlig politimester. Uten det blir det ingen test tenker jeg, selv om jeg aldri nyter alkohol under seilas. For øvrig, vet noen om andre land hvor kystvakten foretar alkotest i rom sjø uten begrunnet mistanke om "fyllekjøring"? Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 nåja, hva med Sverige? Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
avmønstret5 Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Jeg har seilt i Sverige i mange år, men aldri opplevd eller hør om slik "kontroll", men hva vet jeg ..jeg bare spør. Sitér dette innlegget Link to post
per-pusling Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 "...the Swedish Coast Guard have had the same powers as police officers to stop vehicles and take breath alcohol tests" frå http://www.regeringen.se/content/1/c6/11/93/22/a471592d.pdf Eg ser forøvrig ikkje kvifor kystvakten (eller ein annan instans med samme myndighet) må ha skjellig grunn til mistanke for å stoppe ein båt på fjorden for å føreta t.d promille/tryggleikskontroll. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Det vil kreve en lengre utredning å forklare hvorfor jeg som borger i dette landet virkelig har noe i mot å bli utsatt for tilfeldige kontroller i ulike situasjoner, av slike som jeg skjønner, ulike etater med kryssende fullmakter, i fredstid. Det skulle vel ikke forundre meg at det er flere som tenker det samme. Jeg tror faktisk det strider mot noen overordnede konvensjoner som vi som stat er bundet opp til. Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 "...the Swedish Coast Guard have had the same powersas police officers En viktig forskjell på den svenske kystvakten (Kustbevakningen) og den norske, er at den svenske er sivil. (I likhet med i de fleste andre vestlige demokratier i verden). Det er ikke marineoffiserer som er sjefer, og de flyr ikke rundt og kommanderer soldater bevæpnet med AG3. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 En viktig forskjell på den svenske kystvakten (Kustbevakningen) og den norske, er at den svenske er sivil. (I likhet med i de fleste andre vestlige demokratier i verden). Det er ikke marineoffiserer som er sjefer, og de flyr ikke rundt og kommanderer soldater bevæpnet med AG3. Mener du at hvis Securitas eller ett annet privat selskap hadde overtatt driften av Kystvakt båtene, Lakket dem i en annen farge enn den tydligvis forhatte gråfargen. Bemannet dem med sjøoffiserer og "securitasmatroser" Så hadde det vært greit at de stoppet og kontrolerte fritidsflåten. Vil nå mye heller bli kontrolert av kystvaktens folk, enn en "Securitasmatros" med markeringsbehov Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.