Jump to content

Ble stoppet av Kystvakten idag. Meldeplikt fra utlandet?

Fanafjord

Recommended Posts

Da vil jeg forvente at de har fullmakt å vise frem fra stedlig politimester. Uten det blir det ingen test tenker jeg, selv om jeg aldri nyter alkohol under seilas.

For øvrig, vet noen om andre land hvor kystvakten foretar alkotest i rom sjø uten begrunnet mistanke om "fyllekjøring"?

Det behøver ikke å vise til noen fullmakt da dette er regulert i lovverket.

Men du kan jo prøve deg, sikkert litt spørring att og fram før de finner ut at de skal ta deg med inn til politistasjonen for en utvidet prøve. :giggle:

Så lenge man vet at forbrytelser forekommer, kan jeg ikke forstå at noen kan ha noe i mot forebyggelse og kontroll[...]

Nå forekommer det jo både konebanking og hjemmebrenning i de tusen hjem... Likevel seder man ikke Garden fra dør til dør for å "forebygge", faktisk har ikke en gang politiet lov til det uten begrunnet mistanke.

Mener du at hvis Securitas eller ett annet privat selskap hadde overtatt driften av Kystvakt båtene,

Lakket dem i en annen farge enn den tydligvis forhatte gråfargen.

Bemannet dem med sjøoffiserer og "securitasmatroser"

Så hadde det vært greit at de stoppet og kontrolerte fritidsflåten.

Nei. Kontroll med at lover og regler etterleves i et samfunn, er en offentlig oppgave og bør utføres av offentlige tjenestemenn med dertil hørende lovhjemmel - og som bærer en offentlig uniform.

Det jeg er uenig i, er at denne lovhjemmelen er gitt til militære myndigheter som anvender vernepliktige, væpnede soldater under militær kommando til å kontrollere norske borgere. På samme vis som at jeg er uenig i at slikt skjer i Burma (Myanmar), i Libya, i Nord-Korea og i en del andre røverstater rundt om på kloden.

Nå har vi i Norge store problemer med å demme opp for både volds og vinningskriminalitet. Oppklaringsprosentene faller som strykjern i havet, ressursmangelen både i politi og rettsetat er til dels skrikende. I dette bildet skal altså menigmann praies og overvåkes på havet, med et overdrevent stort ressursbruk. En praies av den ene offentlige etat etter den andre på sjøen, ressursene virker å være uuttømmelige. Jeg registrerer at politiet nå har fått et fartsvidunder som gjerne tas i bruk i solskinn og godvær, kystverket har sine båter, fiskeridirektoratet har utstyret i orden, fylkesmannens miljøvernavdeling osv osv ...

Indre kystvakt med sine splitter nye og stoore skip, og RIBer og sågar med helikopter og flystøtte i aksjoner langs kysten. Gud må vite at et ulovlig ørretgarn er en større trussel mot samfunnet enn sikkerheten til folk i gate og heim. At pensjonerte kystfolk som er født i båt blir oppbragt og formanet om bruk av livbelte er jo en prioritert samfunnsoppgave...

Jeg mener så absolutt at dette er et spørsmål om feil ressursbruk. Ting er nå helt ute av proporsjoner, og det er et stort misforhold i bruk av statlige midler.

Bruk resursene der skoen trykker i samfunnet, og ikke på dette tullet.

Å til stadighet bli overvåket er dessuten utrivelig!

PS, lurer på om jeg må sende denne til Siv Jensen, hun vil jo legge ned UP....

Redigert av Petterøe (see edit history)

Har kystvakten særskilmilitære paragrafer som beskytter skip og mannskap mot fientlige handliger fra sivile (som feks. overstadig det berusede båtpassasjsrere i overmot kan tenkes å finne på hvis bordet.) ??

Kjenner noen reglene ?

Har ferske militære manskaper samme profesjonalitet som politiet til å håndtere fulle provoserende sivile ?

Redigert av salt (see edit history)

Det er vel ikke andre bestemmelser som beskytter kystvaktens politimyndighetsutøvende besetning mot vold fra publikum enn det er for andre offentlige tjenestemenn.

For øvrig er et kystvaktfartøy med stor sannsynlighet ikke bemannet med utelukkende rekrutter.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Nei la statens båter (kystvakten) drive med kun øvelser og ikke la dem ta kjeltringer, la narkotikaen flomme over grensen mens kystvaktens båter driver med bretting og telling av skjorter.

STOPP også den forfølgelsen de driver mot uskyldige fiskere og snoking i deres fiskeredskaper, med våpen i hånd sjekker de for tyvfiske, la havet bli svart slik at måsen dør ut og jeg kan få ro i min fritidsbåt.

Skulle de mangle oppgaver etter dette så kan de settes inn mot skvulping og bølger, slik at jeg kan få ro mot dette når jeg sover i min båt.

kan jeg ikke forstå at noen kan ha noe i mot forebyggelse og kontroll

Det er det vel ingen med rent mel i posen som har.

Men.

Det er et internasjonalt annerkjent prinsipp at soldater skal ikke under noen omstendigheter brukes til kontroll av, eller mot, egne borgere.

Det er en av pillarene i våre vestlige demokratier.

USA fravek det prinsippet en gang, Kent State massakren, og det ble et slikt oppstyr at det skjer ikke igjen.

Så er det noen stater som fraviker dette prinsippet. Så som Burma, Kongo, Nord-Korea, Libya og Norge.

Jeg ønsker ikke å være i den gruppen.

Men.

Det er et internasjonalt annerkjent prinsipp at soldater skal ikke under noen omstendigheter brukes til kontroll av, eller mot, egne borgere.

Hva med unntakstilstand?

USA fravek det prinsippet en gang, Kent State massakren, og det ble et slikt oppstyr at det skjer ikke igjen.

En gang???

Så er det noen stater som fraviker dette prinsippet. Så som Burma, Kongo, Nord-Korea, Libya og Norge.

Hva med England, Frankrike, Spania, Portugal, Italia, Russland, samtlige araberstater, resten av landene i Afrika, Argentina Brazil.......? Og det etter 2. verdenskrig.

Sitat:

En gang???

Yepp, etter at Nixon brukte soldater for å hindre Vietnamdemonstrasjoner er dette en absolutt fy fy i USA. Du kan si mye stygg om USA, men når det gjelder å ha en sunn skepsis overfor regjeringen og være påpasselig på borgerrettigheter så er de oss milevidt overlegen.

Storbritania brukte forresten også soldater til å kontrollere egen befolking i Nord-Irland. Ellers er det faktisk forbudt i en del grunnlover rundt omkring i de mer siviliserte samfunn å bruke militære til sivile oppgaver. (F.eks. i Tyskland - untatt katastrofehjelp)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Ikke jeg heller. Som flere har skrevt, har en ikke bedre ting å foreta seg enn å drive tilfeldige kontroller av fritidsbåter da kan bare legge ned noen etater. Politiet, latsabber og streikere som cruiser rundt i sine biler og båter eller sliter tynn bukeræva på kontorkrakker, bør komme seg ut å jobbe med det de skal.

USA fravek det prinsippet

Og det har også Norge gjort.

Daværende forsvarsminister i Senterpartiregjeringen, Vidkun Quisling, sendte i 1931 145 væpnede soldater til Menstad samt 4 marinefartøyer opp Skiensvassdraget (!) for å sloss mot norske arbeidstakere som protesterte mot streikebryteri ved Norsk Hydros industrianlegg.

Redigert av Douro (see edit history)
Dette har jeg også hevdet i en annen tråd, nemlig denne: Kystvakten 2009.

Men det later til at mange synes det er helt greit at militære styrker brukes mot sivile borgere her i landet..

Se bare hvordan det harseleres med mine og enkelte andres innlegg. :sad:

Noe mere gidder jeg ikke å kommentere, siden det tydeligvis skal latterliggjøres at en ikke liker slikt. :puke:

Brukes mot sivile? godt at du taler narkosmuglernes / promillekjørere / vilmanskjøreres sak - de har vært en forfulgt gruppe lenge nok.

Ja, også kan Telemark Bataljon kjøre rundt som "en forlenget arm" av UP. Heimeværnet kan ransake "tilfeldig" utvalgte på Karl Johan, i jakten på kniver og narko. Garden kan "komme på hjemmebesøk" for å sjekke om du banker kona eller lager hjemmebrent. Vil helt sikkert være både "kostnadseffektivt" og gi utslag på kriminalitetsstatistikken.......

Herre min hatt er det slik det blir!!

Men.

Det er en av pillarene i våre vestlige demokratier.

Mener du at det stor fare fr at det skal bli masakre på fjorden? Jeg har ikke hørt om tilfeller der lystbåter har blitt truet med våpen fra kystvakten, men hvis det har foregått masakrer så er vel alle vitner døde.

Og det har også Norge gjort.

Daværende forsvarsminister i Senterpartiregjeringen, Vidkun Quisling, sendte i 1931 145 væpnede soldater til Menstad samt 4 marinefartøyer opp Skiensvassdraget (!) for å sloss mot norske arbeidstakere som protesterte mot streikebryteri ved Norsk Hydros industrianlegg.

Kongen bør rømme til England igjen, før nevnte masakre begynner og fremede makter med våre kystvaktskip i front overtar landet.

Når man kommer fra England eller Danmark, må man egentlig melde fra når man nærmer seg den norske kysten?

Hvis du har seilt utenforbi landegrensene, så forventes det at du tollklareres .... Gult Flagg "Q" indikerer i havn at du venter på klarering... og regner oså med at du har meldeplikt.... I hvertfall så har vi det her borte..

Det er vel riktig, men som båtfolk burde vi vel engasjere oss noe mer mot denne merkelige "røverstat"-praksisen som ingen andre land i EU-EØS området, meg bekjent, bedriver mot egne innbygger.........

Neida ... helt vanlig her i Storbritania også .... lang kystline gir gode muligheter for smuggling ... og rutinekontroll er vanlig ... noe vi opplevde i fjor på vestkysten av Skottland.... når vi ble innhentet av en RIB, sjøsatt fra tollkrysseren som var en snau nautisk mil vekke... Koselig samtale, svar på et par spørsmål, så gikk ferden videre.... og vi får også regelmessige besøk av tollvesenet utenforbi og i marinaen ... koselige folk som har en jobb å gjøre...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

I Italia har "Garsia de financa" en flåte av lynraske sorte patruljebåter. De jakter på smugling av mellom himmel og jord særlig fra Albanaia. Og i sine svarte uniformer, med imponerende fysikk og Beretta i beltet er neppe de karene å spøke med. Her er problemene med kontrabande mm lysår fra våre små problemer. De har faktisk litt fanarium om hva de jakter på, de plager de ikke turseilere, hverken egne eller fra andre nasjoner og er for øvrig høflige og hjelpsomme. Den norske kontrollen med kystvakta av pensjonister med noen kasser øl for mye fra Strømstad er bare latterlig, og når en begynner å kontrollere turbåter oppe på vestlandet det må idioti vare det rette begrepet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...