Jump to content

Ble stoppet av Kystvakten idag. Meldeplikt fra utlandet?

Fanafjord

Recommended Posts

Tollen sier at når de faktisk stopper noen for kontroll, og det viser seg at det er varer ut over tillatt kvote, så blir det tollbehandlet (eller evt beslaglagt osv) hvis man passerer grønn sone eller kjører på landeveger uten tollstasjon. På sjøen blir man alltid spurt om man har noe å fortolle - fordi varer jo ikke er tatt inn i landet ennå. Så der kan man fortolle det som er over.

Men som en toller (ombord i en lettbåt fra KV) som stoppet oss mellom Hörnsten og Angrøt sa en gang: Vi er jo særlig ute etter hele båter og store partier som forsøkes innført til landet.

At KV, som har fullmakter etter en egen lov (jfr en rekke tidligere innlegg i denne og andre tråder), er med på disse kontrollene, er ikke noe problem for meg. Hadde det derimot vært en MTB e.l. så hadde saken vært annerledes. KV er spesielt kjennetegnet, så du ser at det er KV og ikke et "ordinært" marinefartøy. Men også jeg ville syntes det hadde vært riktig å organisere KV som en politienhet i stedet. Som t.d. Bundesgrenzschutz i Tyskland.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Som t.d. Bundesgrenzschutz i Tyskland.

Heter siden 2005 "Bundespolizei" (Føderal politi). Og det var ikke bare bare å få til en føderal politi. Etter den tyske grunnloven er politivesen delstatsak og den gamle Bundesgrenzschutz (Føderal grensevakt) hadde bare begrenset myndighet langs internasjonale grenser, i internasjonale havner og flyplasser. Når den føderale regjeringen i Berlin ville ha en "FBI" etter amerikansk forbilde, also en politistyrke som kan fritt operere på tverrs av delstatsgrensene var det masse motstand nettop pga at en sentrale statsmakt skulle få en egen makt som kan arrestere folk som ikke lenger blir kontrollert av delstatsregjeringene.

En slik skepsis mot en sentral regjering ville være nok utenkelig i Norge...

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

En slik skepsis mot en sentral regjering ville være nok utenkelig i Norge...

Men så har Norge også vært ett land siden 1030 (joda, noen grensejusteringer), og ikke en mengde småstater som ble slått sammen eller slo seg sammen først mot slutten av 19. århundre.

De tyske forbundsstatene kan ikke sammenliknes med fylkene her hos oss; de har fylker og kommuner/storkommuner.

(Men det er offtopic ifht kystvaktdiskusjonen; sorry)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Takk for en ryddig link til Kystvaktloven.... Den var rimelig klar og helt grei å foholde seg til.... Flerbruk av kystvakten er defintivt god ressursutnyttelse.. :flag:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

At kystvakten gjør en god jobb og henvisninger til massakre, nazismen og at militære styrker snart kommer til å invadere private hjem vitner om at noen snarest bør kalle opp moder jord for å be om bakkekontakt.

Siden du henviser til mitt innlegg så vet jeg ikke om at jeg har skrevt noe om massakre, nazisme invadering av private hjem osv, kanskje du kan forklare det nærmere? Jeg er heller ikke kjent med at kystvakta er evaluert så kvaliteten på deres tjenster vet jeg ingenting om, men dersom de brukes til tilfeldig kontroll av vanlige fritidsbåter så har jeg sagt hva jeg mener om det.

Du burde kanskje ta deg bryet med å lese innleggene før du svarer.

Siden du henviser til mitt innlegg så vet jeg ikke om at jeg har skrevt noe om massakre, nazisme invadering av private hjem osv, kanskje du kan forklare det nærmere?

Unnskyld at jeg blander meg inn her, men jeg kan faktisk ikke se en eneste henvisning til noe pettersand har skrevet i SRA's innlegg

Du burde kanskje ta deg bryet med å lese innleggene før du svarer.

Kanskje du burde følge ditt eget råd?

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Unnskyld at jeg blander meg inn her, men jeg kan faktisk ikke se en eneste henvisning til noe pettersand har skrevet i SRA's innlegg

Kanskje du burde følge ditt eget råd?

Mulig at ikke jeg var blandt de "noen", men mitt innlegg var bakgrunn for kommentaren, og da kan sikkert SRA selv svare på hvem han siktet til. Det er ingen ulempe at en er litt presis når det påpekes at en mangler bakkekontakt.

Her i tråden har det vært snakk om kystvaktloven. ..

Harde strafferammer hvis man ikke er samarbeidsvillig:

http://www.lovdata.no/all/hl-19970613-042.html#map001

"Kapittel 6. Straffebestemmelser

§ 36. Straffansvar

Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som:

a. unnlater å følge ordre gitt av Kystvakten,

b. unnlater å yte pliktig bistand,

c. unnlater å gi pliktige opplysninger,

d. legger frem uriktige dokumenter,

e. gir uriktige opplysninger,

f. på annen måte søker å villede Kystvakten, eller

g. som ved beskadigelse eller oppgivelse av fartøy, innretning eller redskap forspiller bevis.

Under særdeles skjerpende omstendigheter kan fengsel inntil 2 år anvendes.

Medvirkning straffes på samme måte. "

Redigert av salt (see edit history)

intill 6 måneder er vel det samme som 'nasking' dvs at å juge til kystvakta og gjøre seg skikkelig vanskelig og kanskje "jukse litt" med skipspapirene (forutsatt at du holder deg unna andre paragafer, dokumentfalsk f.eks ) er like alvorlig/ulovlig som å stappe en kneip og en tube rekeost på innerlomma og løpe ut fra Rema1000 uten å betale. Ikke akkurat skremmede....

Redigert av millisivert (see edit history)
De burde ha skutt av venstre fot og skjært av høyre øre. Minst!

Hvorfor mener du det... Dette er da ikke henholdt til straffesystemet vi har i Norge.. Så vidt jeg kan se så er det heldigvis kun eneklte medlemmer her på forumet som støtter fysiske overgrep her... Noen har sogar tatt til til ordet for å kaste folk fra kystvakten over bord... :nonod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Noen har sogar tatt til til ordet for å kaste folk fra kystvakten over bord...

Det faller vel under den bestemmelsen:

:lol: Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Det faller vel under den bestemmelsen:

Det er nok andre bestemmelser som kan komme til anvendelse også. Jeg mener å huske noe om "vold mot offentlig tjenestemann"...

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...