Jump to content

Båten skjærer i sjøen (30 fot Cranchi med 2 x 150hk)

Audun V

Recommended Posts

Hei

Dårlig vær nå derfor dukker det opp endel filosofiske betraktninger.

Jeg har en 30 fot Cranchi med 2 x 150hk.

Denne båttypen har en tendens til å legge seg på en av sidene når den er i fart.

Har Jeg 24knop, trimmer den rett med flaps så legger den seg kraftig på siden når jeg f.eks øker farten til 28 knop. DVS den krever my bruk av flaps.

båten er baktung og bred (320cm)

Noen som vet hva som er grunnen til at enkelte båter er sånn?

Noen som vet hva som eventuellt kan gjøres med dette?

cranchi1.jpg

hvilken side legger seg ned i vind? Legger den seg mot vinden? Noen båter påvirkes av vind slik at du må styre litt mot vinden for at kursen skal bli rett, da legger den seg mot vinden, og så kan man trimme den rett.

Jeg hadde en minor 7100 tidligere, og den hadde slikt skrog at den syntes å overplane allerede ved 25+ knop. Baugen gikk ned uten at jeg kunne trimme mere. Og da ville den ned på en av sidene mer eller mindre.

Det er mulig baugen må opp 31 portofino, men det ser ikke sånn ut når man studerer båten i fart.

Jeg lurer vel mest på om det er noen enkle modifikasjoner man kan gjøre med skroget. langsgående lister under etc.

En annen ting som forsterker problemet er om jeg kjører drevene mer innunder. går jeg mer en -1 under er den helt lealøs i sjøen.

Jeg kjører med drevene i +1.

Har aldri prøvd å trimme dem mere ut pga. at jeg synes båten allerede sitter for mye på rompa. Det er mulig du har rett i dette at jeg burde trimme baugen enda mer opp. Det er ikke noe stort problem men jeg lurte iogmed at båten ellers er utrolig bra på alle måter.

Det er nemlig ikke alle båter som oppfærer seg sånn.

Noen båter krever mer trimming av drevene. Eg trimmer drevene ut slik at eg får høyeast mulig fart på ett gitt turtall. slik at maskinene går lettest mulig og forbruket pr nm blir minst mulig. Det enkleste er å prøve seg frem. Eg kjører med flapsene helt oppe og bruker drevene til å trimme baugen og flaps bare til å holde den rett. Ved full fart må de være trimmet nesten helt ut +6-7

Eg ville ikke montert slingrekjøler på en helplaner. Tror sjøegenskapene vil bli mye dårligere.

Har vært inne på samme tanken selv å montere en stor motor men ble frarådet dette da båten mest sannsynlig er konstruert for den vekten den har. Men det går jo an å høre med produsenten om de har noen erfaringer rundt dette. sikkert noen som har prøvd som kan gi deg svar på det også.

Du skrive inn hvordan det går med testingen

Jeg har en Sea Ray 315. Den er litt baktung, men ikke fullt så bred (295cm). Sea Ray har en ganske krass V-bunn (21 grader) som gjør at jeg må bruke flaps for å holde den rett. Den legger seg mot vinden. Men når jeg har stilt inn flapsen, og kjører i samme retning, betyr det ingenting om jeg ligger i 22, 24 eller 28 knop. Når båten min er i plan så er den i plan.

Det jeg kan tro skjer med din båt er at båten, siden den er baktung, hever seg mer opp av vannet når du øker farten. Den planer mer og mer. Det betyr at mengden båt som er i vannet blir mindre når farten øker. Og når dette skjer må du justere flapsene fordi mindre av båten er i vannet . Og med en krass V-bunn betyr det at båten vil legge seg mot den ene eller andre siden.

Forsto du hva jeg mente ?

Det betyr også at du etter all sannsynlighet vil gjøre problemet mindre med å bytte ut dine 2x150 HK motorer med en stor 300+ HK motor. Rett og slett siden båten blir mindre baktung og vil komme i korrekt "planings-stilling" med mindre fart. På den annen side er gir 2 motorer deg mer stabil båt, men en motor vil være billigere i vedlikehold (men det koster jo da...).

/Øystein

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...