Audun V Startet 15.August.2009 Link til dette innlegget Startet 15.August.2009 Hei Dårlig vær nå derfor dukker det opp endel filosofiske betraktninger. Jeg har en 30 fot Cranchi med 2 x 150hk. Denne båttypen har en tendens til å legge seg på en av sidene når den er i fart. Har Jeg 24knop, trimmer den rett med flaps så legger den seg kraftig på siden når jeg f.eks øker farten til 28 knop. DVS den krever my bruk av flaps. båten er baktung og bred (320cm) Noen som vet hva som er grunnen til at enkelte båter er sånn? Noen som vet hva som eventuellt kan gjøres med dette? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 er det mulig att begge drevene driver samme vei? Høres slik ut.... Er det douprop? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Audun V Svart 15.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 (redigert) Hm, det har eg ikkje tenkt på. Det er duoprop ja. 290DP Redigert 15.August.2009 av Cranchi30 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Holmabåten Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Jo mer fart jo mer vil du presse baugen ned. Så du må trimme baugen opp jo høyere farten blir for å unngå overplaning Sitér dette innlegget Link to post
Audun V Svart 15.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 det er nok ikke saken her, desse båtene ligger ganske høyt med baugen, det hører med til historien at den er ganske lettpåvirkelig av vind også, den legger seg veldig fort på en av sidene avhengig av vinden. Har tenkt at det kansje har ned bredde å gjøre. Andre innspill? Sitér dette innlegget Link to post
Holmabåten Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Det skjer det samme med min. Den legger seg på siden med en gang det er litt vind i siden. Har og to motorer med 290 dp drev. må trimme den opp på baugen når eg øker farten for at den ikke skal legge seg på siden. grunnen er slik eg er blitt fortalt at hekken ligger seg lengre opp i sjøen ved økt fart. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 hvilken side legger seg ned i vind? Legger den seg mot vinden? Noen båter påvirkes av vind slik at du må styre litt mot vinden for at kursen skal bli rett, da legger den seg mot vinden, og så kan man trimme den rett. Jeg hadde en minor 7100 tidligere, og den hadde slikt skrog at den syntes å overplane allerede ved 25+ knop. Baugen gikk ned uten at jeg kunne trimme mere. Og da ville den ned på en av sidene mer eller mindre. Sitér dette innlegget Link to post
Audun V Svart 15.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Det er mulig baugen må opp 31 portofino, men det ser ikke sånn ut når man studerer båten i fart. Jeg lurer vel mest på om det er noen enkle modifikasjoner man kan gjøre med skroget. langsgående lister under etc. En annen ting som forsterker problemet er om jeg kjører drevene mer innunder. går jeg mer en -1 under er den helt lealøs i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Audun V Svart 15.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Hei traust. Jeg har ikke lagt merke til hvilken siden den legger seg på iforhold til vinden, men jeg tror det er fra vinden. Sitér dette innlegget Link to post
Holmabåten Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 ved å kjøre drevene ned presser du baugen ned. vet ikke om du har prøvd å trimme de ut. regner med at det ikke er stor forskjeller på båtene de er begge helplanende v-bunn båter og de eg har hatt må baugen opp ved økt fart. Ved vind i siden vil den ligger seg mot vinden. Min krever aktiv bruk av flaps ved side vind. Sitér dette innlegget Link to post
Audun V Svart 15.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Jeg kjører med drevene i +1. Har aldri prøvd å trimme dem mere ut pga. at jeg synes båten allerede sitter for mye på rompa. Det er mulig du har rett i dette at jeg burde trimme baugen enda mer opp. Det er ikke noe stort problem men jeg lurte iogmed at båten ellers er utrolig bra på alle måter. Det er nemlig ikke alle båter som oppfærer seg sånn. Sitér dette innlegget Link to post
Holmabåten Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Noen båter krever mer trimming av drevene. Eg trimmer drevene ut slik at eg får høyeast mulig fart på ett gitt turtall. slik at maskinene går lettest mulig og forbruket pr nm blir minst mulig. Det enkleste er å prøve seg frem. Eg kjører med flapsene helt oppe og bruker drevene til å trimme baugen og flaps bare til å holde den rett. Ved full fart må de være trimmet nesten helt ut +6-7 Sitér dette innlegget Link to post
Holmabåten Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Flott båt du har Sitér dette innlegget Link to post
Audun V Svart 15.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 jøss. Må prøve. Merker du at båten ligger høyrer med baugen? DVS ser du at den ligger mere på rompa? Sitér dette innlegget Link to post
Holmabåten Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Har eg aldri tenkt på. Men den blir mer behaglig å kjøre blir mindre justering på flapsene Sitér dette innlegget Link to post
Audun V Svart 15.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 (redigert) Det er notert, må prøve imorra. Noen ideer til modifisering noen? Redigert 15.August.2009 av Cranchi30 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Holmabåten Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Vet ikke om eg ville modifisert skroget. Er generelt skeptisk til det. Vet ikke om du har stål propeller men hvis ikke ville eg prøvd det først. det at den legger seg i sidevind må du nok leve med, hvis ikke du vil invistere i nye flaps som ordner det for deg. Sitér dette innlegget Link to post
Audun V Svart 15.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Det er ikke så stort problem at jeg trenger å gjøre noe, men lurte mest på om det er enkle ting å gjøre f.eks slingrekjøler i aluminium noe som jeg hadde på min gamle Fjord. Jeg vurderer å bytte mine 2 volvo motorer i en 300hk, da vil vekten lette ca 400kg bak noe som kansje vil forsterke dette problemet enda mere. Sitér dette innlegget Link to post
Holmabåten Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Eg ville ikke montert slingrekjøler på en helplaner. Tror sjøegenskapene vil bli mye dårligere. Har vært inne på samme tanken selv å montere en stor motor men ble frarådet dette da båten mest sannsynlig er konstruert for den vekten den har. Men det går jo an å høre med produsenten om de har noen erfaringer rundt dette. sikkert noen som har prøvd som kan gi deg svar på det også. Du skrive inn hvordan det går med testingen Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Jeg vil anta at du har en ganske skarp V-Bunn som er en del av årsaken. Sitér dette innlegget Link to post
Audun V Svart 16.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Det er rigtig Blue Dragon, V-bunnen er ganske skarp. Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Jeg har en Sea Ray 315. Den er litt baktung, men ikke fullt så bred (295cm). Sea Ray har en ganske krass V-bunn (21 grader) som gjør at jeg må bruke flaps for å holde den rett. Den legger seg mot vinden. Men når jeg har stilt inn flapsen, og kjører i samme retning, betyr det ingenting om jeg ligger i 22, 24 eller 28 knop. Når båten min er i plan så er den i plan. Det jeg kan tro skjer med din båt er at båten, siden den er baktung, hever seg mer opp av vannet når du øker farten. Den planer mer og mer. Det betyr at mengden båt som er i vannet blir mindre når farten øker. Og når dette skjer må du justere flapsene fordi mindre av båten er i vannet . Og med en krass V-bunn betyr det at båten vil legge seg mot den ene eller andre siden. Forsto du hva jeg mente ? Det betyr også at du etter all sannsynlighet vil gjøre problemet mindre med å bytte ut dine 2x150 HK motorer med en stor 300+ HK motor. Rett og slett siden båten blir mindre baktung og vil komme i korrekt "planings-stilling" med mindre fart. På den annen side er gir 2 motorer deg mer stabil båt, men en motor vil være billigere i vedlikehold (men det koster jo da...). /Øystein Sitér dette innlegget Link to post
Audun V Svart 16.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 (redigert) Takk Øystein. Det er vel noenlunde de samme tingene jeg har tenkt etterhvert. Artig å få andre sine innspill på dette fordi jeg tror mange stiller seg dette spørsmålet etter å ha hatt båt en stund. PS. har du 2 maskiner eller en Kad300? Redigert 16.August.2009 av Cranchi30 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 (redigert) PS. har du 2 maskiner eller en Kad300? Jeg har en KAD300. Båten min veien ca 4,5 uten drivstoff og vann. Hvis du går opp til en maskin ville jeg valgt en CMD 320/350. Koster mindre enn Volvo og veier mindre. /Øystein Redigert 16.August.2009 av hermansen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Audun V Svart 16.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Om jeg gjør noen med maskinene vet jeg ikke. Men har tenkt tanken pga. eg kunne tenkt meg litt høyere marsjfart enn 24-25 knop. Uansett blir det ikke ny maskin, gidder ikke legge ut 150.000 imellom for å bytte motor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.