Bitteliten Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 (redigert) alle planende båter legger seg mot vinden. På båten vår som er 4 meter bred og veier 15 tonn må vi også bruke flaps når det blåser. Du kan også se over vektbalansen i båten. Windy er veldig opptatt av dette - for de sier at deres båter er lagd slik at de ikke skal trenge flaps. Kan være at du har både vv tank og batterier på samme side - det kan bli tungt på ene siden. Jeg forutsetter at du er kjent med at drevene skal trimmes ut når båten er kommet opp i plan. Samme gjelder flaps. Kjører du med baugen for mye trimmet ned i plan så vil båten skjære. Redigert 16.August.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Audun V Svart 16.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Jeg pleier ikke trimme drevene under når jeg skal opp i plan. kjører stort sett med drevene i +1 under kjøring. skjevhet regulerer jeg med flaps. jeg har aldri prøvd å kjøre drevene lengre ut en +1 fordi jeg synes båten sitter for ly på rompa som den er. Uansett jeg skal prøve dette neste tur. Hvor mye trimmer du ut dine drev da bitteliten? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Hvor mye trimmer du ut dine drev da bitteliten? For å trimme de må jeg nok bruke vinkelsiper - de sitter fryktelig godt fast som de er. Har IPS Men på forrige båten hadde vi drev - dette var en Windy 37 med 2xD4 260. Her trimmet jeg som regel ut 3-4 grader. Sitér dette innlegget Link to post
Audun V Svart 17.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Hehe Såg ikke helt hva du skrev ang. størrelse og tyngde:) Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Båten min er også fæl til å legge seg mot vinden, men min erfaring er at jeg retter den med flapsen og deretter bruker jeg trimmen i forhold til fartsommrådet jeg ligger i. Sitér dette innlegget Link to post
MagneO Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Såfremt dette ikke har noe med vinden å gjøre så har jeg lest en artikkel i professional boatbuilder (http://www.proboat.com/) en gang der det var nevnt et problem med at planende båter kunne legge seg over på side pga et slags dynamisk sug som oppstod ved ugunstig bunnkonstruksjon. Forstod det slik at hvis båten ble kjørt utenfor de grenser den var konstruert for/ kunne håndtere så ville det oppstå en slags vingeeffekt og båten ble sugd ned på siden. Mvh Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Jøsss......da tåler ikke jeg mer en drøye 20 knop Sitér dette innlegget Link to post
Audun V Svart 18.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Mange interessante innlegg her. noen flere? Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Sjekk ut Roca speedrails,monter slike bak på båten,på chinen.Da får du løft og stabilitet. Sitér dette innlegget Link to post
NovaMan Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 Hei Jeg har en Mariah z280 som oppførte seg på samme måte. Løsningen for meg var å montere "Bennett Auto Tab". Dette er en løsning som sørger for trimplanene justerer seg automatisk, og det er helt merkelig (positivt) å se hvor bra dette fungerer. Alt slitet med bruk av trimplan er borte, men du må fremdeles trimme drevet manuelt. Etter installasjon må du kalibrere løsningen ved å trimme båten optimalt, og når du er fornøyd så trykker du på en knapp, og vips, så er du ferdig med din del av jobben for alltid. Løsningen er enkel å installere (gitt at du har Bennett), og koster kr. 3.000,- på Maritim. Sitér dette innlegget Link to post
Audun V Svart 19.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 Hei TKB. Roca Speedrails høres og ser interessant ut. men får man desse til en båt på 4500kg og over 30fot da? Til Mariahman: Jeg har orginale trimflaps fra Cranchi, menr det er Volvo som produserer desse. Må jeg da bytte hele greia? Mister du fart med denne løsningen? Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 Hei.Har ikke erfaring fra så store båter,men de virker ja! Følger med 4 stk i settet,som kan kappes og monteres etter behov. Dem jeg benyttet ble skrudd fast,men senere kom de med en dobbeltsidig supertape,fra 3M tror jeg. Bruksanvisning for plassering følger med,og hjelper deg med plasseringen.Kan monteres på chine og steglister. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 Sitér dette innlegget Link to post
Audun V Svart 19.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 Jeg har sett dette. men kan ikke skjønne at det kan brukes samme lister på min båt som en liten 14 foter.- Sitér dette innlegget Link to post
NovaMan Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Til Mariahman: Jeg har orginale trimflaps fra Cranchi, menr det er Volvo som produserer desse. Må jeg da bytte hele greia? Mister du fart med denne løsningen? Hei Jeg mister absolutt ingen fart med denne løsningen. Snarere tvert imot gitt at du første gangen har kalibrert løsningen optimalt. Løsningen baserer seg på en sensor (liten boks) som du må montere mest mulig i vater alle veier og i båtens lengderetning. Denne føler så hele tiden på båtens bevegelser og sender signaler til kontrollboksen til trimplanene på samme måte som om du skulle trykke på bryterne på dashbordet hvis boksen kommer ute av vater. Jeg har en detaljert monterings-beskrivelse som jeg evt. kan sende deg på IM, og hvis du er litt nevenyttig og evt. spør Bennetts support avdeling (de er veldig hjelpsomme) om hvilke signaler som kommer på de forskjellige kablene så vil jeg tro at du kan koble dette til ethvert system. Du kan jo undersøke om Volvo har noe tilsvarende hvis løsningen er produsert av disse? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Har du prøvd å trimme ut drevene mer? Ellers kan du vel også trimme asymmetrisk, dvs +2 på lovart, +1 på le siden Ang vind og v-bunn. Vinden i seg selg gjør ikke at båten legger seg nevneverdig på sida - det skjer hovedsaklig pga av vinden blåser båten ut av kurs. Og når man da svinger for å kompensere for dette, så legger båten seg inn i svingen. Hvis man kjører i sidevind , og bare lar båten kjøre med rattet rett fram (men ute av kurs) så vil alle båtene jeg har kjørt ligge temmelig beint i sjøen. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Faxen Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Jeg har opplevet det samme med Storebro (faste aksler). På Storebro spurte de om hva er rorvinkelen, om det var spissing innover eller utover. De sa at det skulle være litt spissing innover. Dette kan jo være mulig på drevbåter også. Skulle være enkelt å justere. Faxen Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
tkb Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Dersom du ønsker løft og stabilitet i hekken,mener jeg fortsatt at speed rails vil hjelpe deg.Men har dog ikke prøvd på en såpass stor båt,men på min 16 foter ga det perfekt resultat.Se deg ikke blind på disse racingbåtene,det virker på vanlige båter å. Kan hende dette er hva som skal til for å kunne bruke flapsene lettvint! Sitér dette innlegget Link to post
Holmabåten Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Hvordan har det gått med testingen din Cranchi30? Sitér dette innlegget Link to post
Audun V Svart 24.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 (redigert) Har hatt en prøvetur og testet ja. Det ser ut som +1 som jeg har brukt er perfekt for farten rundt 23-25knop. tiltet ut til +3 ved 28knop, ble kansje litt bedre. Men uansett ikke store endringer. Jeg såg også på farten, den er høyest ved 0 til +1 Redigert 24.August.2009 av Cranchi30 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.