Jump to content

Båten skjærer i sjøen (30 fot Cranchi med 2 x 150hk)

Audun V

Recommended Posts

alle planende båter legger seg mot vinden. På båten vår som er 4 meter bred og veier 15 tonn må vi også bruke flaps når det blåser.

Du kan også se over vektbalansen i båten. Windy er veldig opptatt av dette - for de sier at deres båter er lagd slik at de ikke skal trenge flaps. Kan være at du har både vv tank og batterier på samme side - det kan bli tungt på ene siden.

Jeg forutsetter at du er kjent med at drevene skal trimmes ut når båten er kommet opp i plan. Samme gjelder flaps. Kjører du med baugen for mye trimmet ned i plan så vil båten skjære.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg pleier ikke trimme drevene under når jeg skal opp i plan.

kjører stort sett med drevene i +1 under kjøring. skjevhet regulerer jeg med flaps.

jeg har aldri prøvd å kjøre drevene lengre ut en +1 fordi jeg synes båten sitter for ly på rompa som den er.

Uansett jeg skal prøve dette neste tur.

Hvor mye trimmer du ut dine drev da bitteliten?

Såfremt dette ikke har noe med vinden å gjøre så har jeg lest en artikkel i professional boatbuilder (http://www.proboat.com/) en gang der det var nevnt et problem med at planende båter kunne legge seg over på side pga et slags dynamisk sug som oppstod ved ugunstig bunnkonstruksjon. Forstod det slik at hvis båten ble kjørt utenfor de grenser den var konstruert for/ kunne håndtere så ville det oppstå en slags vingeeffekt og båten ble sugd ned på siden.

Mvh

Hei

Jeg har en Mariah z280 som oppførte seg på samme måte. Løsningen for meg var å montere "Bennett Auto Tab". Dette er en løsning som sørger for trimplanene justerer seg automatisk, og det er helt merkelig (positivt) å se hvor bra dette fungerer. Alt slitet med bruk av trimplan er borte, men du må fremdeles trimme drevet manuelt. Etter installasjon må du kalibrere løsningen ved å trimme båten optimalt, og når du er fornøyd så trykker du på en knapp, og vips, så er du ferdig med din del av jobben for alltid.

Løsningen er enkel å installere (gitt at du har Bennett), og koster kr. 3.000,- på Maritim.

Til Mariahman:

Jeg har orginale trimflaps fra Cranchi, menr det er Volvo som produserer desse.

Må jeg da bytte hele greia?

Mister du fart med denne løsningen?

Hei

Jeg mister absolutt ingen fart med denne løsningen. Snarere tvert imot gitt at du første gangen har kalibrert løsningen optimalt.

Løsningen baserer seg på en sensor (liten boks) som du må montere mest mulig i vater alle veier og i båtens lengderetning. Denne føler så hele tiden på båtens bevegelser og sender signaler til kontrollboksen til trimplanene på samme måte som om du skulle trykke på bryterne på dashbordet hvis boksen kommer ute av vater. Jeg har en detaljert monterings-beskrivelse som jeg evt. kan sende deg på IM, og hvis du er litt nevenyttig og evt. spør Bennetts support avdeling (de er veldig hjelpsomme) om hvilke signaler som kommer på de forskjellige kablene så vil jeg tro at du kan koble dette til ethvert system.

Du kan jo undersøke om Volvo har noe tilsvarende hvis løsningen er produsert av disse?

Har du prøvd å trimme ut drevene mer? Ellers kan du vel også trimme asymmetrisk, dvs +2 på lovart, +1 på le siden

Ang vind og v-bunn. Vinden i seg selg gjør ikke at båten legger seg nevneverdig på sida - det skjer hovedsaklig pga av vinden blåser båten ut av kurs. Og når man da svinger for å kompensere for dette, så legger båten seg inn i svingen.

Hvis man kjører i sidevind , og bare lar båten kjøre med rattet rett fram (men ute av kurs) så vil alle båtene jeg har kjørt ligge temmelig beint i sjøen.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...