Sjeldenutpå Startet 15.August.2009 Link til dette innlegget Startet 15.August.2009 Har en fordsabb 2715(trur eg) på 120 hk. Har lyst på litt meir fart, kanskje turbo og større propell kan få båten på gli ? Noen erfaring med slik noen? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
EivindT Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Det kan gjøres,men du må modifisere motoren,det er ikke samme kompresjonsforholdet i 120 hk som i 150 og 180 hk. Jeg er ikke helt sikker på hva som må skiftes,enten rådene eller stemplene. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 hrmf.....uff da. Da blir det jo kanskje mye jobb hehe Jo eg håper som sagt å finne ut kva som er forskjell. Eg kjenner til at det oftest er lavere komp på turbomotorer. Men det er vel neppe høytrykksturbo på desse heller Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
windy26 Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Tror ikke det er noen løsning vis du ikke finner brukte deler , jeg ville da montert delene over på motoren som den er, det er gjort før, 150hk ville den da yte, men dette er alt for lite , kjøp eller en ford på 180 eller 212 hk dette vil være mye enklere også blir du mye mere fornøyd ,har samme båt med en 130hk volvo ,vurderer det samme selv ,og helst en 212hk ford , total vekta på forden er jo ca 700kg ,du ser jo selv hva du må betale brukt for en 180hk ca 24-40000 kr. står en veldig fin en med noe defekter til 20000 en Ford Sabre 2704ETI ,dette er det beste ford har laget Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Såg en kvit ford sak på 155 hk eller der omkring.... Men ideen her er: litt ekstra for litt kroner Tenkte kanskje eg kunne finne brukte deler fra "havarert" motor, og bare sette over. 155 uten kjøler meiner eg å ha sett en plass. Det er jo betraktelig økning med 30 hk. Blir vel over 20%, og kanskje farten øker 20% og da med rett propell? Motorskift er ganske kostbart vil eg tru. Da må eg sikkert ha gear også, og instrumenter osv..... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bel-ami Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Jeg hadde samme type båt og motor og ønsket det samme som deg. hadde en virkelig ekspert på området som kunne Ford ut og inn. han anbefalte meg IKKE å gjøre det. Du må bygge om motoren bl.a stempler hvis jeg ikke husker helt feil. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 off..... ingen lettvindt måte til økt trivsel kanskje Andre erfaringer noen? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
jonn Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Jeg har en Halco 29 med aksel, sabb/ford, 4 syl, 155 hk, marser 16-17 knopp. Den er 150 kg lettere enn den du har og mere guffe.... Disse finnes opptil 200hk. Sitér dette innlegget Link to post
viking.24 Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Hei Unnskyld at jeg bryter innpå..., men ser at det er flere av dere som har Summer Family. Jeg har nettopp kjøpt meg en slik selv og er meget interessert i alt av opplysninger på denne båten da det ikke var med instruksjonsbok eller noen ting. Det er en 1990-modell med 6 syl Fordmotor. Håper med dette noen kan være behjelpelig med opplysninger eller tips hvor jeg kan finne noe. Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Du må finne ut om veiv og rammelager tåler ombyggingen. Tror du må få andre typer lager, du vil få høyere kompresjon i sylinderene noe som resulterer i høyere belastning på lager, spesielt på veivlager. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Jonn i gjen her. det hjelper ikke noe om du har på turbo: Samme turtal, men mere kraft. Dersom du får mere kraft med samme turtall, ingen virkning på farten av den grunn. Da må du skifte gir og propell, for å få utnytte efekten med turbo. Da er det desverre lite å hente tror jeg....... Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Har en fordsabb 2715(trur eg) på 120 hk. Har lyst på litt meir fart, kanskje turbo og større propell kan få båten på gli ? Noen erfaring med slik noen? Det var samme motor på min båt da jeg kjøpte den brukt. Var inn på tanken å montere turbo på den. Men etter å ha snakket med spesialister på Ford, fikk jeg klar beskjed om at dette ville koste mye og gi svært lite utbytte i ekstra hk. Fulgte med om det var noen som skulle selge en 180 hk og etter en stund kom jeg over et godt tilbud fra en som ville selge. Begge motorer var fra samme år, like gamle, så jeg følte det ikke var noe særlig risiko med byttet. Motoren 2715 som stod i båten gikk greit å selge og mellomlegget ble ganske lite. Noe arbeid ble det nok, men et mye bedre resultat en opprinnelig plan med å sette turbo på min 2715. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Nå har du vært inne på tanken om ombygging av bunnen på båten samt trimming av motoren. Hvis du benytter vinteren til å trekke om denne innvendig samt demontere og tette opp vinduene så har du fart i nok. Fjord 880 til 330.000,- Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
litt peiling Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Kort og godt.... det går ikke!!! Girkasse må også tåle over 120hk. F.eks. MS3 gir tåler ikke mer enn 120hk. Da må du bytte til MS4 gir. Ford 2715E er en motor på max 120hk, men gir trolig ikke mer enn + 100 Hk på aksel/drev. Men den "rusler" minst 50 000 timer da Sitér dette innlegget Link to post
RanaPlast15 Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Du må finne ut om veiv og rammelager tåler ombyggingen. Tror du må få andre typer lager, du vil få høyere kompresjon i sylinderene noe som resulterer i høyere belastning på lager, spesielt på veivlager. En får ikkje høyere kompresjon med turbo,det er fyllingsgraden(VE) som øker. Lager på veiv og råde tåler dette,men en kan med fordel øke lagerklaringen noe skal en montere turbo. Sitér dette innlegget Link to post
RanaPlast15 Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Kort og godt.... det går ikke!!!Girkasse må også tåle over 120hk. F.eks. MS3 gir tåler ikke mer enn 120hk. Da må du bytte til MS4 gir. Ford 2715E er en motor på max 120hk, men gir trolig ikke mer enn + 100 Hk på aksel/drev. Men den "rusler" minst 50 000 timer da Er momentet som tar kassa,ikkje HK... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 (redigert) Nå har du vært inne på tanken om ombygging av bunnen på båten samt trimming av motoren. Hvis du benytter vinteren til å trekke om denne innvendig samt demontere og tette opp vinduene så har du fart i nok. Fjord 880 til 330.000,- Mangler senger denne Men skjønner tanken. Red: PS...har du aldri vert ombord i en Summer? Kort og godt.... det går ikke!!!Girkasse må også tåle over 120hk. F.eks. MS3 gir tåler ikke mer enn 120hk. Da må du bytte til MS4 gir. MS3...MS4....er ikkje det VP? Redigert 16.August.2009 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
nordan family 27 Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Ring til Haugen maskin på Langhus. De kan mene noe om dette med turbo - og de er litt mer moderate enn f.eks KD trading når du spør. Det hender en sjelden gang at de også har liggende ferdig overhalte Forder. Jeg vurderte å øke min Ford (5.95 liter med turbo) fra 150 til 180 eller 212. KD Trading var klare: dette er fort gjort og helt greit. Haugen mer tilbakeholden, og mente det ble forholdsvis dyrt med mindre jeg fikk brukte deler. Så var det dette med giret. Og dieselpumpa. Og lekkasjefarene ved å tukle med et gammelt maskineri som hadde gått i 20-30 år. Og at det da kanskje var lettere og bedre å ta ut den jeg hadde og sette inn en som passet direkte på alle fester - men hvor dette var tilstede fra før... Hvor mye vil du legge på bordet, da? Det er jo stadig motorer på nett og via andre kanaler som muliggjør annen motor til en ikke ikke altfor stor mengde kronasj - og du får vel en del i gjen for den du har også. Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 En får ikkje høyere kompresjon med turbo,det er fyllingsgraden(VE) som øker.Lager på veiv og råde tåler dette,men en kan med fordel øke lagerklaringen noe skal en montere turbo. En får ikkje høyere kompresjon med turbo,det er fyllingsgraden(VE) som øker. Klart du får høyere kompresjon når du har høyere trykk på lufta inn i sylinderen før inntaks ventilen stenger. Da er jo trykket høyere før stempelet begynner kompresjonen av akkumulert luft i sylinderen. Det er jo det som er hele hensikten med turbolader. Lager på veiv og råde tåler dette,men en kan med fordel øke lagerklaringen noe skal en montere turbo. Er du sikker på dette??? Mine erfaringer sier noe helt annet. men en kan med fordel øke lagerklaringen noe skal en montere turbo Hvordan vil du gjøre dette da? Uten og skifte lager? Skal du dreie av veivakselen?? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 (redigert) Mangler senger denne Red: PS...har du aldri vert ombord i en Summer? Du mangler ikke senger i Fjord. Forcabinen benyttes med ileggsplate/bord og spesialkuttet skumgummi på toppen. Er dere flere enn 3 må du selvsagt re opp i aktercabin.... Men er du ute etter flere oppredde senger enn den foran så er det selvsagt et problem. Jeg har for øvrig sett en Fjord ombygget med stikklugar inn fra forkabin, men det så litt tukklete ut da man må fjerne trappen for enkel adkomst, men selve plassen der inne oppå vanntanken var bra til to barn eller en voksen. Lengden ble over 2 meter på den køya men litt smal. Nei, jeg har aldri vært om bord i en Summer, men har ligget ved siden av en. Jeg tror du ville funnet Fjord som et romskip i forhold til Summer. Redigert 16.August.2009 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
litt peiling Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Jeg hadde ms3 gir på min ford 2715E. Jeg kjenner Petter på Haugen maskin, og han var fast mekaniker på min ford motor. Tror ikke jeg hadde satt igang prosjektet med å trimme en 120hk ford. Ring Petter, de har kanskje en 2728Tim motor med 200-270hk. Sitér dette innlegget Link to post
RanaPlast15 Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 En får ikkje høyere kompresjon med turbo,det er fyllingsgraden(VE) som øker.Klart du får høyere kompresjon når du har høyere trykk på lufta inn i sylinderen før inntaks ventilen stenger. Da er jo trykket høyere før stempelet begynner kompresjonen av akkumulert luft i sylinderen. Det er jo det som er hele hensikten med turbolader. Lager på veiv og råde tåler dette,men en kan med fordel øke lagerklaringen noe skal en montere turbo. Er du sikker på dette??? Mine erfaringer sier noe helt annet. men en kan med fordel øke lagerklaringen noe skal en montere turbo Hvordan vil du gjøre dette da? Uten og skifte lager? Skal du dreie av veivakselen?? Kompresjonsforholdet verken øker eller minker når du monterer en turbo,kompresjonsforholdet er jo en fast verdi. Det turboen gjør er å øke den volumetriske fyllingsgraden,og det er det som er hensikten til en turbo! Skal du forandre kompresjonsforholdet må du gjøre fysiske endringer på motor. Hvilke erfaringer du har mht lagerklaringer da?? Du vil alså ha mindre lagerklaring? Det er ihvertfall feil vei å gå. Med større lagerklaring har du en større og kraftigere oljefilm som kan motstå økt trykkbelastning,samt at varmeutviding grunna det førstnevnte ikkje vil gi problemer. Som regel vil standardlager gi god nok klaring,men har vært borti å slipe ned journaler og bruke overdim ved turbokonvertering. Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Kompresjonsforholdet verken øker eller minker når du monterer en turbo,kompresjonsforholdet er jo en fast verdi. Det turboen gjør er å øke den volumetriske fyllingsgraden,og det er det som er hensikten til en turbo! Skal du forandre kompresjonsforholdet må du gjøre fysiske endringer på motor. Jeg har ikke nevnt noe om kompresjons forholdet, men derimot kompresjons trykket, dette må du skille.Kompresjonsforholdet er forholdet mellom volum over stempel når kompresjonen starter (inntaksventilen stenges) og volum over stempel i øvre dødpunkt. Ved turbolading så vil ikke dette forholdet øke, men trykket i sylinderen er høyere når kompresjonen starter, derav høyere komp.trykk. Hvilke erfaringer du har mht lagerklaringer da?? Du vil alså ha mindrelagerklaring? Det er ihvertfall feil vei å gå Jeg har ikke nevnt noe om mindre lagerklaring, jeg skriver at hvis du skal øke lagerklaringen uten og skifte lager ja da må du dreie av veivakslingen. Jeg har vært med og sette turbo på en gammel volvo bilmotor, etter råd fra volvo måtte vi sette inn tynnere lager med en annen legering for å kompensere for redusert godstykkelse, dette resulterte i større lagerklaring. Dette måtte til for ikke å ødelegge oljekilen som du beskriver ovenfor. Som regel vil standardlager gi god nok klaring,men har vært borti å slipe ned journaler og bruke overdim ved turbokonvertering. Det er vel mulig at standard lager er gode nok på dagens motorer, motoren jeg snakker om var i slutten av 70 tidlig 80, dette husker jeg ikke helt. Men her måtte vi skifte det meste for å gjøre det ihht volvo sine anbefalinger. Skiftet stempel, veivstaker og lager. Hadde vi satt inn en turbo som var hakket over, så måtte oljepumpa og skiftes ut med en større. Det er sikkert mye som går, men dette var volvo sine retningslinjer den gang for å oppjustere en standard motor uten turbo til en motor med. Sitér dette innlegget Link to post
RanaPlast15 Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Da har eg misforstått deg,trodde du mente komp.forholdet og ikkje arbeidstrykket i sylinderen. Da kan vi være enige :) Ja veit at de brukte endel blybelagte lager før når dette vart gjort,dette for at denne "absorverte" bedre fremmedlegemer i oljen slik at lagerklaringen ikkje vart forringet. Orginale stempel kan vanligvis brukes dersom ringlandet er stort og taket er solid masse på,har motoren underspyling hjelper jo dette på også. Viktig å også gappe ringene noe mer enn originalt(ihvertfall øverste pga varmen). Men alt dette,både råder og lager osv kommer jo seff an på hvor mye du har tenkt å oppjustere motoren til. Minuset med å sette turbo på sugediesel er at pumpene har negativ momentkontroll,alså de får mindre diesel etterhvert som turtallet øker(har ikke LDA ventil). Da må en kompansere med å justere opp(hvis mulig,kommer an på type) fra bunn av,men blir aldri så optimalt som pumper med positiv momentkontroll. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Du mangler ikke senger i Fjord. Forcabinen benyttes med ileggsplate/bord og spesialkuttet skumgummi på toppen.Er dere flere enn 3 må du selvsagt re opp i aktercabin.... ..... Nei, jeg har aldri vært om bord i en Summer, men har ligget ved siden av en. Jeg tror du ville funnet Fjord som et romskip i forhold til Summer. Hehe. Har hatt som leiebåt. Føltes ikkje som noko bedre båt for oss. Nei Summer er heller ikkje noko favorittbåt grunnet fart og litt vanskelig å bakke der en vil..., men vi er 5 i familien, og hund. Ønsker ikkje re opp daglig. Ønsker helst ikkje koke nede. Og mangler tlf fra Hamar hehe...så i denne prisklassen er det beste båt I tilleg kan vi re opp ekstra til 4-5 stk dersom en begynner telle med sofa og solseng slik mange gjør i annonsene Da har vi faktisk 10 liggeplasser Men vi har annonsert nå og om noen stikker med den så blir neste båt en båt uten kalesje Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.