Jump to content

Ettermontere turbo på 6 syl Ford, går det?

Sjeldenutpå

Recommended Posts

Er med på dette med dieseljustering. Her må en bare justere inn etter driftstemperatur i marsjområdet.

Ellelrs er dere fullstendig på banen i henhold til det eg spør om.

Nokre av dykk beskriver trimmingsforbehold som benyttes i motorer der effektuttaket er LAAANGT høyere en det ford har gjort i sine modeller på 150 og 180 hk. Så dette med smørefilm på veivlager er neppe eit problem ved så lite uttak av effekt.

Det er mange nå som mener at det er ikkje lurt å forsøke, så eg heller mot det. Og ser fornuft i å evt finne innbyttemotor. Ved evt salg av min gamlemotor hadde nok mellomlegget blit ok. Eg tenkte ikkje en gang på dette :smiley:

Men fortsatt:::: Noen som kjenner til om det er ettermontert turbo UTEN andre inngrep innvendig. Og om det holder.... :smiley::smiley:

Nyskjerrig

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Min forige båt hadde ein Starpowr 7,3 liters turbo intercooler(Aftercooler) Den var ikke satt opp likt som Mercruiser's motorer. Eg hadde 21,5 til 1 i komp og turbo på. (typisk 15 - 19 til 1 ) Turbotrykk var her ca 7-11 psi på full mating. Ingen waste gate slik som Mercruiser har.

Ser ikke problemet med å sette på turbo , men men men. Du skal ha turbo , eksos manifold og andre tilpassninger til dette. Som andre skriver er det faktisk bedre å bytte motor. Kan fort bli tidkrevende og kostbart.

Finn en lik motor blokk. bytt både motor og gir og propell. Hvor stor aksling er der i dag? Tåler denne ekstra belastning?

Mine 2704 er det tatt ut 150 hk av men vet at ein kan dra ut 250 av dem. Med bytte av div og montere kjøler.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Finn en lik motor blokk. bytt både motor og gir og propell. Hvor stor aksling er der i dag? Tåler denne ekstra belastning?

Mine 2704 er det tatt ut 150 hk av men vet at ein kan dra ut 250 av dem. Med bytte av div og montere kjøler.

Aksling? veit ikkje ...kan vel måles plutselig :smiley:

Så 2704 er ferdig forsterket på en måte da....

Har båten for salg for å helst få oss en større nå. Men med relativt rolig marked er det mulig at båten kommer til å overvintre i hagen, og da må det jo fikses på ting :wink:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Vet ikke pm den er forsterket på noen måte. Vet bare at det er blitt tatt ut så mye av dei største. En klarer vel 180 til 210 uten intercooler ifølge ein eg prata med som hadde jobbet med slike motorer lenge.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...