Catlina Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Et triks kan være å ta med et par jolleseilere en gang det blåser mye. De har ingen/liten erfaring med at utstyr ryker og seiler med glede det reimer og tøyler kan holde, det kan være en god erfaring for en fersk seiler, man flytter sin mentale "utholdenhet" noen hakk og får erfart hvor grensene går for båten. Seiler OK jolle selv og med to aktive jolleseilende døtre har vi hatt et stort antall optimister og E-joller. Min erfaring er at jollene må kontinuerlig mekkes på.Alt bortsett fra på OK jollen er elendig dimensjonert. Skulle likt å vite hvilke joller som Pinkvin refererer til? Sitér dette innlegget Link to post
tjaldur Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Det er særlig to ting jeg har hatt glede av som soloseiler. Det er et nedhal på alle seil og en autopilot. Særlig nedhal på forseilet. Dvs. et relativt tynt tau som kan løpe inne i karabinkrokene på forseilet og festes i fallet (sånn at fallet altid blir med ned) og føres via blokker til cockpiten. Da kan man bakke forseilet i vindøyet og trekke det ned fra cockpiten. Et annet knep jeg lærte var å skjøte storseilet helt ut i le og løsne på bomnedhalet sånn at storseilet ble tvistet ut i toppen av masten. På den måten ble arealet til storseilet redusert. Vel og merke etter at forseilet er tatt ned. For man kan ikke gå i vindøyet med skjøtet helt ut i le, da vil bommen hoppe og danse noe fryktelig. Forøvrig er jeg enig i at revene bør være ferdig tredd innen man seiler. En autopilot er soloseilerens beste venn. Særlig når kaffen skal inn, eller ut. Sitér dette innlegget http://binnaseiler.blogspot.com/ Link to post
Tranen2 Svart 17.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 (redigert) Har du ikke autopilot? Har du ikke rullegenua? Har pilot, men ikke rulleforseil. Det var piloten som berget meg til slutt. Kom i le innunder land, satte en kurs rett mot vinden og gikk fram og firet seilet. Ellers så har du en så solid båt at du trenger ikke å bekymre deg for skade på båten pga av hva vinden kan gjøre med den. At et seil kan spjæres, kan hende, men skade på båt, aldri med en Gladiator. Akkurat! Denne Gladiatoren er bygd for å tåle mere enn seileren ser det ut til.... Redigert 17.August.2009 av Tranen2 (see edit history) Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Tranen2 Svart 17.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 (redigert) Det er særlig to ting jeg har hatt glede av som soloseiler. Det er et nedhal på alle seil og en autopilot. Særlig nedhal på forseilet. Dvs. et relativt tynt tau som kan løpe inne i karabinkrokene på forseilet og festes i fallet (sånn at fallet altid blir med ned) og føres via blokker til cockpiten. Da kan man bakke forseilet i vindøyet og trekke det ned fra cockpiten. Se der ja! Denne skal iallefall monteres! Ett par lure triks kan gjøre en soloseilers dag til en fornøyelse i stedet for et strev... Et annet knep jeg lærte var å skjøte storseilet helt ut i le og løsne på bomnedhalet sånn at storseilet ble tvistet ut i toppen av masten. På den måten ble arealet til storseilet redusert. Vel og merke etter at forseilet er tatt ned. For man kan ikke gå i vindøyet med skjøtet helt ut i le, da vil bommen hoppe og danse noe fryktelig. Skal prøve denne også. Takker! Redigert 17.August.2009 av Tranen2 (see edit history) Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Seiler OK jolle selv og med to aktive jolleseilende døtre har vi hatt et stort antall optimister og E-joller. Min erfaring er at jollene må kontinuerlig mekkes på.Alt bortsett fra på OK jollen er elendig dimensjonert. Skulle likt å vite hvilke joller som Pinkvin refererer til? Seilte aktivt konkurranse i Optimist og med brett i hine hårde dager. Hadde riktignok noe tull med første optimisten, men bortimot feilfritt etter oppgradering til "konkurransestandarden" den gangen. Var vel en Winner jolle. Husker vel også at det var noen Falden joller som var solide, tunge og trege. Winner var lette, raske og solide. Seilbrettet hadde jeg aldri noe tull med. Og jeg har alltid vært en tung seiler så det ble seilt hardt i hard vind. Men poenget var nå mer det at jolleseilere ofte er noe mer "fryktløse" og seiler mer optimalt/maksimalt uten å fundere så mye over om utstyr holder osv. Har vel kanskje med å gjøre at jolleseiling ofte er konkurranse... Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Det første som derimot bør sjekkes er om du har kontroll på dette med trim av seil , det kan jo tenkes at feiltrimmede seil gjord esituasjonen mye verre enn den trengte å bli. Forseilets fall , var dette max strammet ? Akterstaget var dette max strammet ? Forseilet var dette gitt litt ut i toppen med skjøtepunktsjustering ? Var storseilfallet max strammet ? Var bomuthal max strammet ? Var kick slakket ? Var storseilløygang max ute ? Skjøtetrim på storseil ? Cunningham ? Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 17.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 (redigert) Det første som derimot bør sjekkes er om du har kontroll på dette med trim av seil , det kan jo tenkes at feiltrimmede seil gjord esituasjonen mye verre enn den trengte å bli.Forseilets fall , var dette max strammet ? Akterstaget var dette max strammet ? Forseilet var dette gitt litt ut i toppen med skjøtepunktsjustering ? Var storseilfallet max strammet ? Var bomuthal max strammet ? Var kick slakket ? Var storseilløygang max ute ? Skjøtetrim på storseil ? Cunningham ? Nå var det ikke snakk om perfekt justering av seil for å oppnå max fart, det var mere snakk om for mye vind fra en ugunstig retning og med kraftige kast - og et ønske om å berge seil, rigg og båt. Godt surret fast nede i cockpit satt en seilernybegynner og holdt seg fast... Jeg tror faktisk at selv ikke du hadde tenkt nevneverdig på seiltrim om du hadde vært med. Nå er jeg nybegynner hva seiling angår, men har 13 års fartstid i forskjellige motorbåter - jeg vet hva båt og styggvær er, jeg som har Hustadvika som tumleplass! Redigert 17.August.2009 av Tranen2 (see edit history) Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Xtian Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 (redigert) Nå var det ikke snakk om perfekt justering av seil for å oppnå max fart,[...] Det var nok ikke det Enzo snakket om heller; trimming av seil handler ikke alltid om å ta ut maks fart. Man kan også trimme for å minske krengning og belestning på riggen samt øke komfort og sikkerhet. Det er heller ikke alltid hensyn til komfort og sikkerhet strider mot hensynet til maks fart. Det forslagene til Enzo innebærer, er at du får maksimalt flate seil, og at du twister (vrir) seilene slik at toppen blafrer, mens den nederste delen er fylt. Da får du mye mindre krengning og bedre kontroll på båten, mindre krefter på seil og rigg, men muligens ikke maks fart. Skal ikke jeg snakke for Enzo, men personlig tenker jeg mye på seiltrim når forholdene drar seg til slik du beskrev. Christian 8-) Redigert 17.August.2009 av Xtian (see edit history) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
finnarne Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Men poenget var nå mer det at jolleseilere ofte er noe mer "fryktløse" og seiler mer optimalt/maksimalt uten å fundere så mye over om utstyr holder osv. Har vel kanskje med å gjøre at jolleseiling ofte er konkurranse... En annen forskjell på en jolleseiler, og en som er ute i sin egen store båt, er at en jolleseiler gjerne har en "sponsor" som betaler for utstyret om det går istykker. Det er får jolleseilere under 18 som betaler utstyret sitt selv (tror jeg). Nå har heldigvis eldstesønnen min begynte å betale sitt eget utstyr (dvs han må jobbe det inn igjen), og da er han noe mere forsiktig. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
arkmarin Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Jeg seiler mye alene. Tidligere hadde jeg forseil festet med kroker. Ble det mye vind, lot jeg autopiloten styre mens jeg var på framdekket og tok ned / skiftet forseil. Det samme for å reve storseilet. Jeg har tre rev i mitt storseil. Første og andre rev er ferdig itredd reveliner. Skulle det være for mye seil tar jeg ned storseilet og seiler for bare forseil. Her inne i Trondheimsfjorden er SW-vind den vanligst og gir størst sjø, da den bygger seg opp inn gjennom hele fjorden. Levanger ligger i le bak Levangernesset. Tidlig i min seilkarriere brukte jeg ofte å gå ut i le av Levangernesset for å teste meg i mye vind. Var vinden for sterk i forhold til seilføringen, gikk jeg inn bak Levangernesset og revet i le for sjø og vind, for deretter ut i røffe forhold med riktig satt seilføring. Dette ga meg god erfaring med å seile i tøffe forhold, uten å måtte foreta reving under de samme tøffe forhold. Med den erfaringen jeg fikk var da var det siden ikke noe problem med å reve under tøffe forhold. Jeg holder sporadisk seilkurs. Jeg blir som regel spurt om når skal vi reve, og jeg svarer: "Du skal reve første gang dere tenker tanken "skal vi reve seil"". Øker vinden, så blir det vanskeligere å reve. Spakner vinden, er det ikke noe problem å ta ut revet igjen. På et av mine seilkurs i år hadde jeg en deltaker men en nyinnkjøpt båt. Vi brukte to av tre dager kurs ombord i hans båt (og en dag i min båt). Dagen etter seilkurset seilte han alene fra Levanger mot Trondheim, Han fikk stiv kuling og tøffe forhold. Han ringte meg på telefon og fortalte at det var så godt å ha gjennomført kurs i helga, da han nå seilte med rev i storseilet og delvis innrullet genua. Hadde han ikke gått kurs ville han nå ha vært pissredd, men nå satt han og koste seg med en båt som oppførte seg eksemplarisk under de rådene forhold. Senere i sommer seilt vedkommende til Shetland med båten. De hadde silkeføre dit, og jeg håpet at de fikk en liten kulig på returen, da de ellers kunne tro at det vanligvis var silkføre på Nordsjøen om sommeren. De fikk liten NE-storm på hjemturen. De hadde ingen sjanse til å gå i mot været for motor (55 hk). De hadde så mye overvann at de heller ikke hadde noen mulighet for å hente kanner med reserve diesel i et stuverom på framdekket. De innså at de måtte seile. Med en liten flik av forseilet ute (underliket hadde revnet) og alle rev i storseilet seilte de til Bergen i stedet for Ålesund. De brukte 51 timer. Skipperen og hans to sønner var sjøsyke, men en fjerde mann berget for dette. Alt ble vått ombord, varmeapparatet streiket. De hadde store problemer med å få laget mat, salongbordet ble knust da en falt over det. Lensepumpen hadde filter? som hele tiden gikk tett. De lå på skift inne i motorrommet og spydde og renset filteret til lensepumpen. (Enn å lage båter (fransk) med filter på lensepumpa. Dette er idioti. Det må være en type pumpe som tåler skitt og rask, som kan bli med vannet ut. Tenk om en springer lekk og pumpa holder tritt med lekkasjen inntil den går tett, så må den rense filteret mens vannet stiger ombord. Kast ut skiten!) Jeg var redd for at vedkommende hadde gjort sin siste havseilas, etter sine opplevelser, men nei. Han fortalte at han ble så glad i båten på turen. Den hadde taklet forholdene så bra, at han aldri hadde vært redd. Han tenkte også på at jeg hadde sagt, at båten tålte mye mere en hva folket ombord gjør. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
HCO Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Senere i sommer seilt vedkommende til Shetland med båten. De hadde silkeføre dit, og jeg håpet at de fikk en liten kulig på returen, da de ellers kunne tro at det vanligvis var silkføre på Nordsjøen om sommeren. De fikk liten NE-storm på hjemturen. "Be careful what you wish for..." Sitér dette innlegget /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
avmønstret5 Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 En frisk opplevelse som kansje kan unngåes ved å følge nøye med på værmelding, men jeg vil ikke løfte pekfingeren, for å dykke ufrivillig inn i et uvær kan skje alle. Når det gjelder lensepumpe vet ikke jeg hvilken pumpe på fritidsbåter som tar med seg rusk og rask? Derfor mener jeg at en sil er nødvendig. Det som gjelder er å ha ren skutebunn tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Nå var det ikke snakk om perfekt justering av seil for å oppnå max fart, Det var ikke det jeg heller tenkte. Jeg tror faktisk at selv ikke du hadde tenkt nevneverdig på seiltrim om du hadde vært med. Nå er jeg nybegynner hva seiling angår, men har 13 års fartstid i forskjellige motorbåter - jeg vet hva båt og styggvær er, jeg som har Hustadvika som tumleplass! Jeg hadde absolutt tenkt seiltrim om jeg var med , når det blåser opp så vil jeg gjerne få redusert seiltrykket maximalt , kanskje jeg da slipper å reve. Jeg har lik null fartstid i diverse motorbåter, du har 13år men hva har det med "revende" seiltrim å gjøre ? Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 17.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Takk for hjelpsomme og koselige kommentarer, Enzo. Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
avmønstret5 Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 (redigert) Jeg er vel enig med Tranen, trim blir nærmest teoretisk på en liten seilbåt når det blir uvær og da tenker jeg ikke bare på en frisk solgangsbris, for det er her seiltrimmen inn i bildet, men noe mer enn det. Å få seilene ned er kanskje den første tanken en bør tenke dersom en ikke klarer å reve, for seil er dyre. Jeg har opplevd at ett relativt nytt storseil ble røsket tvers av, under en høyst kontrollert jibb i sterk kuling til liten storm. Ned med fillan og opp med stormfokk, eller start motoren og seil på riggen. Da tåler en solid havseiler det meste. Redigert 17.August.2009 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 (redigert) Jeg er vel enig med Tranen, trim blir nærmest teoretisk på en liten seilbåt når det blir uvær Og jeg er helt uenig. Å vite hvorfor, når og hvordan man flater ut seilene er ikke teoretisk. Det har som Enzo sier an avgjørende effekt på sikkerhet og komfort. og da tenker jeg ikke bare på en frisk solgangsbris, for det er her seiltrimmen inn i bildet, Tvert i mot! i lite vind kan du seile uten å tenke på trimm. Det går bare litt ut over hastigheten. Å få seilene ned er kanskje den første tanken en bør tenke dersom en ikke klarer å reve. Å reve er å ta seilene "litt ned". Mye enklere enn å få seilene helt ned når du er alene, men det må være øvet på. Kan jeg anbefale et seilkurs? Redigert 17.August.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 (redigert) Ja, for all del 2.trikker, men jeg tror du også burde bli med? Men jeg skjønner at jeg ikke har fått med meg noe etter all verdens dommer og trener kurs, etter et utall av regatta og 1000-vis av nm på tur og langtur. Takk hr ekspert Redigert 17.August.2009 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Ekspert er jeg ikke. Har for få topp plasseringer til å kalle meg det. Og ikke har jeg all verdens dommer og trener kurs. Kun et av hvert. Menn ellers stiller vi ganske likt erfaringsmessig. Jeg er bare ikke helt enig i rådene dine, og det skriver jeg. Rådet om å ta seilkurs var rettet til trådstarter, men jeg ser at det kan missforståes. Jeg synes den "ekspert sleiven din" var litt ufin. I hvertfall følte jeg det slik. Jeg ville aldri finne på å kalle deg noe sånt. Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 17.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Mitt ønske når jeg starter en tråd er hyggelig utveksling av råd og erfaringer. Slik håper jeg denne tråden blir også.... Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
RSL Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Rådet om å ta seilkurs var rettet til trådstarter, men jeg ser at det kan missforståes. Jeg hadde ingen problemer med å skjønne at rådet var ment til trådstarter og at det var et velmenende råd. Er selv seiler i første sesong og selv om jeg ikke har gått kurs enda, er det en av de tingen jeg har lyst å få tid til. En tur Bargen-Sjetland på kurs, står høyt på ønskelisten til jul i år. Jeg har lest en masse om viktigheten av seiltrim for at båten skal bruke vindkraften til å flytte båten forover kontra sidelengs (krenge). Viktigheten av dette har ikke så mye med fart å gjøre for min del, men for å slippe å ende opp med "seilsprengt kjærring" (som vistnok er et godt norsk maritimt uttrykk) og da garantert få påpakk om å droppe seil i alt over 5-6sm vind. RSL (Enig med tranen om at man bør holde uenigheten til sak og ikke person. Uenighet er av det gode, men personlige feider kan med fordel tas på IMs) Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Bøljan Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Tranen2 ! Ja nå er du en erfaring rikere Neste gang starter du motor, setter autopilot med kurs mot vindøyet i tide og får ned nødvendig duk......før du føler deg fanget som du selv skrev. Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 17.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Tranen2 ! Ja nå er du en erfaring rikere Neste gang starter du motor, setter autopilot med kurs mot vindøyet i tide og får ned nødvendig duk......før du føler deg fanget som du selv skrev. Jeg gjorde det til slutt da jeg kom i le av vinden. Problemet var at vinden og vindkastene var så kraftig at piloten ikke var rask nok, og den kunne heller ikke "ligge i forkant" av begivenhetene. Jeg måtte ta rorkulten selv. Men, en erfaring rikere! Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Bøljan Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Jada autopilotene har en viss treghet med det resultat at båten faller av og ny vindfylling i seilene, men vær tålmodig og hold deg fast. Båten kommer snart opp mot vind igjen...og da er det bare å jobbe som fy... Har ingen problem med å se situsjonen du var oppe i, har vært der selv tidligere ingen god følelse der og da. Seiler stort sett bare solo selv...Husk alltid vest og sikkerhetline når forholdene tilsier det....måtte bare nevne det. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Ekspert er jeg ikke. Har for få topp plasseringer til å kalle meg det. Og ikke har jeg all verdens dommer og trener kurs. Kun et av hvert. Menn ellers stiller vi ganske likt erfaringsmessig. Jeg er bare ikke helt enig i rådene dine, og det skriver jeg.Rådet om å ta seilkurs var rettet til trådstarter, men jeg ser at det kan missforståes. Jeg synes den "ekspert sleiven din" var litt ufin. I hvertfall følte jeg det slik. Jeg ville aldri finne på å kalle deg noe sånt. Det kan vel være at du mener jeg ikke fortjener det Men jeg oppfattet som det som du mente jeg i en alder av 65 og båteier nesten hele livet trenget et seilkurs og jeg tente litt på det. Beklager feiltagelsen. Men jeg mener fremdeles at når en kommer opp i en viss vindstyrke har trimming av seil lite mening og særlig for en nybegynner. Reving, setting av stormseil m.m. er ofte mer komplisert en å ta ned seilene, og i særlig grad når en er alene. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 (redigert) pettersand: Må si meg litt enig med deg der, trimming av seil er ikke akkurat i fokus i "stressede" situasjoner. Jeg for min del hadde lagt vekt på å få ut unødvendig trykk av seilene, og fått en viss kontroll over sitasjonen. Redigert 17.August.2009 av Bøljan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.