benq Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 " Det er særlig to ting jeg har hatt glede av som soloseiler. Det er et nedhal på alle seil og en autopilot. Særlig nedhal på forseilet. Dvs. et relativt tynt tau som kan løpe inne i karabinkrokene på forseilet og festes i fallet (sånn at fallet altid blir med ned) og føres via blokker til cockpiten. Da kan man bakke forseilet i vindøyet og trekke det ned fra cockpiten."Dette var jo ett kjemperåd. Har selv problemer med å få forseilet til å komme ned, og da må man jo på fordekket med alt det det betyr. Godt at erfarne seilere kan veilede oss "skårunger". Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 (redigert) For min del er jeg mer enig med Enzo. Syns det riktige er å trimme seilene flatt. Hvis man fremdeles ikke klarer å styre tar man et rev eller skifter til mindre forseil. Eller begge deler. Det virker som om trådstarter kom ut i liten/stiv kuling. Da fungerer de fleste seilbåter greit med et rev i storseilet og en liten fokk. Men egentlig syns jeg trådstarter håndterte dette greit. Redigert 17.August.2009 av Sun Flyer (see edit history) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
avmønstret5 Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 " Det er særlig to ting jeg har hatt glede av som soloseiler. Det er et nedhal på alle seil og en autopilot. Særlig nedhal på forseilet. Dvs. et relativt tynt tau som kan løpe inne i karabinkrokene på forseilet og festes i fallet (sånn at fallet altid blir med ned) og føres via blokker til cockpiten. Da kan man bakke forseilet i vindøyet og trekke det ned fra cockpiten."Dette var jo ett kjemperåd. Har selv problemer med å få forseilet til å komme ned, og da må man jo på fordekket med alt det det betyr. Godt at erfarne seilere kan veilede oss "skårunger". Bra å bruke ved bruk av kroker på forseil. Nå har svært mange rulleforseil og det kan være tungt å rulle inn fra helt ute, ved mye vind. Derfor kan det være lurt å rulle inn noe når vinden begynner å friske, det er alltid lett å slippe ut dersom en får behov for det. Det samme gjelder rev i storseil. Venter en mye vind hvorfor ikke ta et rev eller to før en går ut, løyer vinden er det da lett å ta ut. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Nå har svært mange rulleforseil og det kan være tungt å rulle inn fra helt ute, ved mye vind. Derfor kan det være lurt å rulle inn noe når vinden begynner å friske, det er alltid lett å slippe ut dersom en får behov for det. I en artikkel i siste På Kryss anbefalte en kar å ikke gå opp i vinden for å redusere rulleforseil, men heller å falle av noe og slippe mere ut på skjøtet. Det ble lettere å få rullet inn seilet i det vinden hjalp til, og man slapp slåinga. Men - begynne å reve når man lurer på om det kanskje snart er på tide - det er et godt råd! Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
2nd Trikker'n Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Heller reve for mye og for tidlig enn for lite og for sent. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Se der var vi enig (med eller uten seilkurs ) Sitér dette innlegget Link to post
heim Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Mye fornuftig - og noe ikke så fornuftig - er skrevet om seilhåndtering. Men litt meteorologi skader heller ikke. Har vært ute for noen squalls som har satt fart på blodomløpet, i tillegg til fallvind i trange fjorder. Denslags lokale fenomener kommer sjelden på noe værvarsel. Sist var inne i Oslofjorden under ganske fredelige vindforhold, da det bygget seg opp noen fæle svarte skyer. Jeg satt fredelig alene og leste manualen til autopiloten (!), og selv om seilene var oppe må jeg innrømme at oppmerksomheten var ikke helt på topp. Med ny (gammel) båt blir man ganske svett når vinden da kommer som sluppet av en sekk, og i alle slags retninger. Da skal man plutselig få skikk på autopiloten, samtidig som man får seilføringen under kontroll. Nå skal det mye til før noe går alvorlig galt i slike vindstyrker som man får her, men det er ganske utrivelig den stunden det tar før man får situasjonen under kontroll. Bortsett fra at man må lære seg sin egen båt - og det tar litt tid - så er lærdommen at man må følge med på skyer og topografi og det som ellers kan skape problemer. Og muligheter. Når man etter hvert behersker det, og føler at man behersker utfordringene også i vanskelige situasjoner, så blir seilingen enda mer morsom. Men ingen er utlært når de begynner. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Mye fornuftig - og noe ikke så fornuftig - er skrevet om seilhåndtering. Jeg skal ikke uttale meg på andres vegne, men jeg hadde hatt stor interesse av å få vite hva som var fornuftig og hva som ikke var det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.