benna Startet 16.August.2009 Link til dette innlegget Startet 16.August.2009 Har tenkt å melde båten min inn i skipsregisteret NOR. Jeg tenker at når jeg evnt. skal selge, vil dette være salgsfremmende i og med at flere kan ha mulighet til å kjøpe båten med pant i båten. Samtidig vil dette øke min personlig sikkerhet mot banken mens jeg har båten. Jeg har lest i tråder om dette temaet tidligere på båtplassen og det høres ut fra andre at mange banker ikke er så "hippe" på å ta båt som sikkerhet. Et av medlemmene skrev sågar at banken ikke var villig til å ta båt som sikkerhet, hvis båten var med enn 5 år. Hvis det er en gjengs oppfattning fra bankene, så er jeg litt i tvil om jeg skal bry meg om å registrere min båt i registeret, da båten er en 2006-modell og er over 5 år om 2 år. Lunde båt skal ha kr 10000,- for jobben (totalpakke inkl. alt). Det hadde vært fint å høre andres betraktninger om dette, for som jeg ser det, så er det kun en grunn til at jeg akter å registrere båten min i registeret, og det er at det er mulig å låne penger med pant i båten. Det er vel noen av medlemmene som har erfaringer med dette Sitér dette innlegget Link to post
tomcat Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Jeg ser på det som en fordel at en nyere båt er registrert. Jeg er forhåpentligvis i kjøpermarkedet om et års tid og da vil båter på din størrelse som er registrert være absolutt fordel for meg. Jeg opplever ikke at det er skepsis mot å låne med sikkerhet i en NOR registrert, men det er vel avhengig fra bank til bank og ikke minst den totale personlige situasjonen? Sitér dette innlegget Link to post
Lagavulin Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Jeg driver akkurat i disse dager å skipsregistrere min båt. Dette pga. det var et krav fra banken om at den må være skipsregistrert for at de kan ta pant i den. Det var jo snakk om at denne registeringen skulle bli forenklet, men forenklingen ble utsatt etter at det var noen som ble utelatt fra høringsrunden om dette forslaget. Så en så lenge så gjelder det fortsatt at det komme en fra sjøfartsdirektoratet og bl.a. måle båten. Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
KaRsK Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 går det altså an å registrere båter som er 26 fot også ?? hvor går grensen i lengde /alder ? Sitér dette innlegget Link to post
Lagavulin Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Ja, grensen er 7m. Alder vet jeg ikke, tror ikke det er noen regel på det. Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
benna Svart 16.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Er det noen som har erfaring med å låne på båt som er mer enn 5 år gammel? Sitér dette innlegget Link to post
vassb81 Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Jeg gjorde dette da jeg kjøpte båt for en uke siden. Om jeg skulle ta med båt som sikkerhet måtte den som du vet være registrert i SR. Dette er vanskelig på eldre båter. Man må ha full dokumentasjon fra første eier osv. Ikke lett på en båt som er 27 år!! I ditt tilfelle er det ikke all verdens jobb.. Når det gjelder lån til båt nå om dagen er jeg i den oppfatning at de fleste som kjøper eldre båter stiller med pant i hus eller hytte. Dette blir lån som er biligere enn vanlig "båtlån" også om man har mye sikkerhet å gå på. Om ikke man har mulighet å stille med sikkerhet selv kan man bruke kausjonist. Dette vurderte jeg å gjøre, men endte opp med å få ny takst på huset slik at jeg stilte med sikkerhet på den måten. Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 er det da slik å forstå at "sikkerhet" i båt brukes kun til båtlån og ikke slik at "sikkerhet" i båt kan legges til hus hytte "sikkerhet" i ett boliglån ?.. .. Si at man sitter med ett huslån og vil øke det for å kjøpe båt , som er registrert i skipsregisteret. går det an ? eller får man bare finasiert ett eget båtlån med sikkerhet i båt ? håper noen forstår hva jeg vil frem til , hehehe Sitér dette innlegget Link to post
Lagavulin Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Man må ha full dokumentasjon fra første eier osv. Ikke lett på en båt som er 27 år!! Er flere tråder om dette emnet her, så ta et søk. Mener at på eldre båter hvor det er umulig og finne eierhistorien på båten, kan man legge ut en offentlig forespørsel om det er noen som har krav eller eierinteresse i båten, og denne ligger ute i to-tre uker. Har ingen meldt seg, kan så trenger man ikke dokumentere helt tilbake til starten. Men dette er bare noe jeg leste et sted, så ta et søk! Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
vassb81 Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Er ikke helt sikker på at jeg forstår, men her kommer det. Med sikkerhet i BÅT (som er et båtlån) må båten være reg i SR. Lån til båt med sikkerhet i Bolig el hytte, trenger ikke være reg i SR. Nesten som forbrukslån, bare langt bedre rente. Det jeg gjorde: (fiktive tall) Hadde huslån på 2,5mil, takst på bolig 3mil. Dvs 500 000,- som står som kan brukes til sikkerhet. Båt kostet 350 000,- Egenkapital 70 000,- (trenger ikke EK, men hadde det) Lån 280 000,- Rente 6,7% nom, eff 7.7% Sitér dette innlegget Link to post
benna Svart 16.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Temaet her er ikke hvor vanskelig eller lett det er å få båten registrert, snarere om banken sidestiller pant i båt med f.eks pant i hytte. Eks: Hvis man har et hovedlån (huslån) hvor man har båtlån bakt inn. Kan man da etter registrering,gå til banken med dette tilleggspantet slik at din totale sikkerhet (hus + båt) blir høyere og man f.eks kan få billigere lån (f.eks 60%)? Eller er det slik at man kun kan bruke pantet i båten når man skal kjøpe båt? Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 (redigert) (...)Mener at på eldre båter hvor det er umulig og finne eierhistorien på båten, kan man legge ut en offentlig forespørsel om det er noen som har krav eller eierinteresse i båten, (...) Kan gjøres gjennom tingretten eller skipsregisteret, og blir kunngjort i Norsk Lysningsblad. Her er noen eksempler. Mvh, Kjell Redigert 16.August.2009 av LA3939 (see edit history) Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
bjorngb Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 En fordel uansett med å ha registrert båten i NOR er at det ikke er tvil om hvem som er eieren. Det har vært historier her hvor kjøpere har kjøpt tyvegods og hvor jeg ikke er sikker på hva som skjer. Men om båten er registrert i NOR slipper en dette, men det koster noen kroner å omregistrere dem (tror det er ca. 1800,- nå) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Forskjellige banker kan ha forskjellige betingelser, ut over at båten må være registrert for å kunne bruke den som pant. Litt høyere rente er ikke uvanlig, og gjerne krav om kaskoforsikring. Noen banker sier nei takk. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Snakket med min kunderådgiver i DNBNOR når vi skulle kjøpe Mariell, som er registrert i NOR. Ikke noe problem med å få lån med pant i båten. Renten ville da bli den samme som på bil lån. Siden jeg hadde mulighet å låne mer på huset. Så gjorde jeg det i stedet. var vel ett par % i forskjell på renten. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
KaRsK Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Ikke noe problem med å få lån med pant i båten. Renten ville da bli den samme som på bil lån. Da går jeg ut i fra at det ikke er mulig å legge til båtens pant i ett huslån. slik at man kunne få bedre betingelser på det lånet. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Kjempeflott at flere og flere tar tak i registrering Man kan nok ikkje pante to objekter på eit lån trur eg. Om båten er reg i NOR og man ønsker eit lån pantet i båten, så er det samma hva du bruker pengene til, på samme måten om du låner ekstra på hus for å kjøpe bil/båt. Vi er på jakt etter større båt nå, for oss er det heilt avgjørende at båten er reg i NOR fordi vårt hus ligger på en plass som bankene gir lavere takst en andre hus. På henvendelse til bank har eg ikkje fått noko spørsmål om alder på båter vi har kikket på. Rente har eg ikkje spørt om,men eg rekner med banken svindler til seg ekstra fordi banken har mulighet til det. De veit jo at vi er avhengig av de..... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
roaldbj Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Det er kanskje flere tråder som kan være av interesse når det gjelder tekniske detaljer om innhogging av kjennetegn o.a., se bl.a. her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...skipsregisteret og her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...skipsregisteret. Jeg har i mange innlegg spurt om argumenter mot å registrere båten i NOR. Det mest konkrete tror jeg at Bitteliten ga: Skattemyndighetene ville få opplysninger om formuen din... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.