Jump to content

Tjørn rundt, "dette koster masse penger" mye grunnstøtinger.


Careka

Recommended Posts

Det viser mer hvor mye skipperen er villig til å offre for å tjene på å gå igjennom dette sundet. Regatta løyper budre legges slik at slikt ikke kan oppstå.

Dårlig sikkerhet syns jeg. og har intet med seiling å gjøre.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Vi har flere år hatt orkesterplass for å beskue seilasen. I 2003 tok jeg dette bildet da vi lå på Dyrön.

 

tjornrundt.jpg

 

Og her bilder jeg tok fra Klädesholmen 2008 der de passerer det smale sundet.

 

rundt2.jpg

 

rundt1.jpg

 

I år fikk vi ikke dette med oss. Nå ligger vi på Björkö og ser alle seilerne som strømmer sydover mot Göteborg for å omme seg på jobb imorgen.

 

Lars H.

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Enkleste er vel å forby alt av regattaer. :wink:

Lek med store verdier som andre må være med på å ersatte, gjennom høyere forsikringspremie.

 

Eller at forsikringsselskapene nekter å erstatte skader som er skjedd i forbindelse med regatta, om en ikke har en tillegsforsikring.

 

På samme måte som ved motorisert båt race(regatta).

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

For meg som ikke skjønner bæret av seiling..... :blush: , hva skjer her? Seilbåten kommer i fin driv og så bråvender den midt i sundet.....:

 

seilbaat_som_braavender_1.jpg

 

seilbaat_som_braavender..jpg

Bilder fra http://www.blur.se/

 

 

ta en titt på filmen en gang til så ser du at den går på grunn, for deretter å få ....NO.... kontroll og svinger rundt,.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Enkleste er vel å forby alt av regattaer.

Lek med store verdier som andre må være med på å ersatte, gjennom høyere forsikringspremie.

 

Eller at forsikringsselskapene nekter å erstatte skader som er skjedd i forbindelse med regatta, om en ikke har en tillegsforsikring.

 

På samme måte som ved motorisert båt race(regatta).

 

FORBY Regatta, ????????

Nei det går ikke,

skulle vi da forby alt som heter Idrett ??? det er plenty av skader der også, som koster samfunnet plenty av penger. Nei. og atter NEI.

 

Men regatta kan gjøres mer sikker, ved å ikke tillate at de seiler igjennom slike plasser. men heller legge løypa slik at det er dyktige seilere som vinner, og ikke de som er villige til å ta stor sjagser.

Man skal ikke Gamble med andres liv og store verdier.

Redigert av NOR_Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Medlemmer av idrettsforeninger som driver med aktiv idrett, er tilleggsforsikret gjenom idrettslaget. Hvis ikke har de ikke lov til å delta på f.eks fotballkamper.

Dette er endel av kontigenten eller kommer på en egen giro.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Det viser mer hvor mye skipperen er villig til å offre for å tjene på å gå igjennom dette sundet. Regatta løyper budre legges slik at slikt ikke kan oppstå.

 

Den videoen du linker til i første innlegg, viser etter min mening en gjeng seilere som ikke behersker elementær navigasjon. Det så rett og slett tåpelig ut! :lol:

 

Og dette handler vitterlig om seiling. Men fører om bord har da vel selv ansvaret for eget fartøys sikkerhet samt sitt mannskap og eventuelle passasjerer. Selv om man seiler regatta og ønsker å knipe inn noen hundredels sekunder her og der, må man vel fortsatt benytte sjøkart, kjenne sin posisjon, vite høyde fra vannlinje til mastetopp og ta hensyn til farvannsdybde ut fra eget fartøys dypgående?

Link to post
Share on other sites

Medlemmer av idrettsforeninger som driver med aktiv idrett, er tilleggsforsikret gjenom idrettslaget.

 

Joda. Forsåvidt riktig.

Men ikke helt sammenlignbart.

Spillelisensen min dekker tilfeller hvor jeg planter en ball gjennom ruta på en bil. Eller i hue på en medspiller.

Bagen min må forsikres separat.

Spillelisensen i håndball dekker kostnader til behandling for skader i hender og knær. Som de har mye av.

 

Sekvensen vi ser her kan sammenlignes med å kjøre ut i utfor. Ingen vil vel forby utfor fordi det er en viss risiko for å kjøre ut.

Det sagt så synes jeg regattakommiteen kunne lagt en begrensning på akkurat den der. Noen skippere vil gjøre hva som helst for å komme først i mål. Likt alle andre idretter.

Link to post
Share on other sites

Hvor ligger dette "djävulshålet" som de kalder det? Er det det smalle sund lige ved Klädesholmen med metalskulpturen og badepladsen?

Neppe, ser du på bildene mine seiler de i motsatt retning. Så dersom ikke fotografen har filmet fra holmen og inn mot Klädesholmen, er det et annet sted.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Da er det jo bare å gjøre om forsikrigsordningen til at det kreves en helt egen forsikring fra klasseflagg heises til ragattaen er fullført/brutt og at "den vanlige" ikke gjelder da. Så ka de som vil ofre liv og skute bare ture på... For i utgangspuktet er jo sånne trange og grunne sarveier en artig variant av LYS eller andre handikap-regler: De små, lettmaøvrerte og trege kan snike seg gjennom der, mens de store raske og dype må gå rundt. Problemet er selvsagt at du også får de store raske og dumme gjennom der....

Redigert av millisivert (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sekvensen vi ser her kan sammenlignes med å kjøre ut i utfor. Ingen vil vel forby utfor fordi det er en viss risiko for å kjøre ut.

Det sagt så synes jeg regattakommiteen kunne lagt en begrensning på akkurat den der.

 

Det var etter min mening en dårlig sammenligning. :lol: Slike saktegående seilbåter som ble vist i videoen i innlegg nr. 1, burde slik jeg ser det ha god tid til å studere sjøkart, kjenne sin posisjon og å vite tilgjengelig farvannsdybde i forhold til eget fartøys dypgående, ja, rett og slett navigere. Man bør heller fire litt på hundredelene og forsøke å lære seg grunnleggende navigasjon. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...