Jump to content

Tjørn rundt, "dette koster masse penger" mye grunnstøtinger.


Careka

Recommended Posts

"For meg som ikke skjønner bæret av seiling..... , hva skjer her? Seilbåten kommer i fin driv og så bråvender den midt i sundet"Han viser selvfølgelig hvor god manøvreringsevne seilbåtene har :yesnod: , i tillegg så er det lagt inn fjæring i kjølen :lol: , derfor ser man at den hopper litt idet den svinger. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Har ikke regattaseilere tillegg i forsikringen? Mitt selskap tror jeg godtar Færdern, men krever tillegg om man for øvrig seiler regatta.

Forsikringen jeg har på båten min i godtar ikke Færdern en gang. Dekker ikke regatta. Punktum. Jeg gidder ikke å være med på det spleiselaget.

 

Har en mistanke om at en del av dem som er med på slikt ikke har sjekket sine poliser, og selv om disse dekker regatta så risikerer en fremdeles avkorting for grov uaktsomhet.

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...
Guest Avmønstret#

Herlig program. Dette må NRK gjøre med Færdern også. 

 

Og ganske morsomt å lese den gamle tråden, særlig hvor oppgitt enkelte ikke-seilere er over at noen få av en haug av båter blir skadd under regatta som dette :-) "Evneveike tullinger" osv... hehe. Om en skulle sagt det samme om motorbåter som skreller propeller og drev til x antall tusen hver sommer så hadde det blitt trivelig.... 

 

En må ha seilt regatta for å skjønne adrenalinet og spenningen. Dvs man må ha prøvd for å skjønne hvor gøy det er og hvorfor en tar de sjansene en tar. Kan tenke meg at man oppnår mye av det samme i motorbåtsport, og det er jo heller ikke ufarlig og skadefritt. 

 

Det som er gøy med seilbåt og regatta er jo at alle kan delta, uansett hvilken båt man har. 

Link to post
Share on other sites

Regner med det hadde vært like anerkjent om f.eks Fairline eller princessklubben hadde arrangert et form for motorbåtregatta, rebusløp rundt mellom øyer og trange etc hvor adrenalinet og vinnerinstinktet blir så gjeldene de presset seg 3-4 i bredden gjennom trange sund og en stor del gått på grunn :-)

Det hadde hvertfall blitt en kul video, hehe.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Etter å ha spurt litt på fendern.se, ser det ut til at det er en av passajene ved Märreskär varde rett nord for Klädesholmen som kalles Djevulhålet, syd om 5,9m grunnen. Selv følger jeg alltid den røde linjen, men tar en snarveien innom de mørke blå feltene med kjølbåt, smeller en nok fort på!

 

bilde

 

Lars H.

pt. Björkö, Sverige

webcam fra båten her

 

 

tror de mener passasjen sørost Snugge att det er Djævulshålet

 

ser ut så på Utubefilmen

 

bilde

 

her finnes litt Tjørn runt erfaring.... http://www.blur.se/races/tjorn-runt/

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Litt OT, men "Tjørn" vil alltid bringe frem et barndomsminne. Svensken, og verftseier, Allan Lundin bodde på Tjørn. Han eide Westamarin i Mandal på slutten av 80-tallet, hvor min far jobbet. En sommer besøkte vi han og det var stas, for han hadde en stor seilbåt og speedbåt. Og ikke minst råkule EPA-traktorer.

Link to post
Share on other sites

Tjørn runt

 

nå på NRK 1

 

Det var et fint program ! Al Capone, den Norske båten de fulgte, har jeg møtt i flere havner de siste årene. Artig dekor :-)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Rå båt  :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...