Jump to content

Ford 80hk,ca 1965, vann i olja, kan det være Bowman manifolden?

kitty

Recommended Posts

:cryin: Kjøpte ny båt sist år. Kragerø. Vart lurt då eg fikk ein motor frå 60 åra, ikkje 1983 som oppgitt.Har ikkje fått brukt den skikkelig enno pga det kommer vann i motoroljen. og det tapes kjølevann fra radiatoren. Har skifta topp-pakkning. Ser ok ut. Men begynner no å få misstanke til manifolden. Bowman manifold på ein Ford 80 hk fra midt i 60 åra. Motoren som går og går.

Korleis skal eg gå fra for å finne ut om det er noko galt med manifolden? Hører og at det koster kr 20 000 for ein ny. Det er mykje penger for meg.020820081626.jpg

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Vann i oljen . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'

Vann i oljen av lekk eksosmanifold er en mer uvanlig hendelse. Det bruker ikke lekke ned i oljen om noe kommer inn på stempeltoppen - med mindre fjærene er knekte eller et stempel eller foring er sprukket.

En foring kan og ha en lekk o-ring (ser ut som de er løse ?).

Toppakningen har du jo skiftet ?

Hvor mye vann er det forresten i oljen ?

Enkel lekkasjetest:

Parafin har lav viskositet og liten overflatespenning og trenger forholdsvis lett gjennom sprekker (mye lettere enn f.eks. vann). Fyll ene siden av manifolden opp og sjekk den andre siden etter en stund.

:smiley:

Mvh

Kaldfisk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...