Jump to content

Hjelp! Skal kjøpe meg Draco 18 DC. Noe jeg bør være obs på?

Merlis

Recommended Posts

Heisann!

Jeg er ny her og skjønner ikke så veldig mye av siden enda, men det kommer seg nok etterhvert :smiley:

Det jeg lurte på her er om noen har noen erfaringer med Draco 18 DC?

Har egentlig en avtale med selgeren om å kjøpe denne i morgen, og lurte derfor på om det var noe jeg burde sjekke en siste gang før jeg tar den? Motor virket helt strøken, en Mercruiser 170 hk som har fått en overhalling etter slik jeg skjønte det i 2007. Motor gikk pent og det var ikke tegn til ulyder. Motoren brukte heller ikke olje. Noe jeg bør se etter?

Båten utvendig er grei. Den er ikke pen, men den er pen i skroget, mens dekket osv kunne trenge litt stell. Det som må gjøres på båten er å bytte kallesje, nytt interiør og noen nye trelister. Etter dette samt litt stell på dekk så vil jeg ha en strøken båt. Men setter stor pris på hjelp fra dere som kanskje har mer erfaring med denne båten og kanskje denne motoren?

På forhånd takk :smiley:

Mvh

Jonas

Motor som virker helt strøken?

Hmmm - Kjenn under bunnpanna. Er det dritt der, men ingen andre steder så hadde jeg lurt på hvorfor.

Jeg hadde kjørt den hardt så lenge jeg fikk lov, og så hadde jeg "tatt på meg hvite hansker" og befølt hele jernhesten etterpå. En strøken motor som er skinnende ren skal fortsatt være det etter en times "hardkjør"

Jeg hadde også tatt med med en tynn plastslange (ca. 5 mm Ø, og 1/2 m. lang), tatt ut peilestaven, døtta plastrøret ned til bunns et par ganger, sett og følt nøye på det som var inne i slangen.

Jeg hadde også bedt om at motoren ikke skulle startes før jeg kom ombord. Jeg vil være tilstede ved en kaldstart. En strøken motor fyrer med en gang.

Ville sjekket at ladingen funket som den skulle. Det kan bli dyrt å fikse på disse motorene siden de ikke har konvensjonell dynamo, men ladespole under svingningsdemper og ekstern regulator som er grisedyr.

det er NY "konversonell" dynamo montert :yesnod:

Motor som virker helt strøken?

Hmmm - Kjenn under bunnpanna. Er det dritt der, men ingen andre steder så hadde jeg lurt på hvorfor.

Jeg hadde kjørt den hardt så lenge jeg fikk lov, og så hadde jeg "tatt på meg hvite hansker" og befølt hele jernhesten etterpå. En strøken motor som er skinnende ren skal fortsatt være det etter en times "hardkjør"

Jeg hadde også tatt med med en tynn plastslange (ca. 5 mm Ø, og 1/2 m. lang), tatt ut peilestaven, døtta plastrøret ned til bunns et par ganger, sett og følt nøye på det som var inne i slangen.

Jeg hadde også bedt om at motoren ikke skulle startes før jeg kom ombord. Jeg vil være tilstede ved en kaldstart. En strøken motor fyrer med en gang.

hmmmmmm 1 times hardkjør :wflag::sweat: halloooooo pleier du og rase til danmark for å prøvekjøre en gammal båt du :rolleyes:

og passer på å bruke den opp :lol: 1 times hardkjør gjør vel neppe jeg selv i løpet av en hel sommer :saint:

hvite hansker på en 86 mod :rolleyes:

en som deg hadde jeg rett og slett ikke giddi og solgt en gammel båt til - hadde blitt mas i 2 år etterpå :giggle:

skal man innfri dine krav burde den båten vært noen og 2000 mod

men bevares - seffern skal han få prøve den

det er som sagt en 86 mod og den fungerer veldig bra - super jevn tempratur og greier

hilsen foreløpig eier av gammel god draco

hmmmmmm 1 times hardkjør :wflag::sweat: halloooooo pleier du og rase til danmark for å prøvekjøre en gammal båt du :rolleyes:

Sa ikke noe om å kjøre fort og langt. Trosse i brygga er en måte. Eller legg den nesten i plan og kjør sånn en stund.

Poenget er at motoren er gammel, og jeg blir skeptisk til en strøken gammel motor som også er overhalt. Jeg tror desverre at folk som selger båt lyver verre enn de fleste vi ønsker å sammenligne oss med.

bra jeg går for å holde tingene mine i bra stand da her på båtplassen :giggle:

hvis du har dårlig erfaring med kjøpa dine behøver du vel ikke legge opp til at folk trenger å tenke at alle er kjeltringer

har hatt 2-3 stk som trodde di kunne kjøpe den og få 2 års garanti - dem dro fort gett:cryin:

jeg kunne jo også tatt hintet og lagt meg og vaska motoren under - men det gidder jeg ikke - mulig han får skitt på lanken hvis han gnir hånda under men finner du en 86 mod som er klin rein under uten at den er overhalt eller vertfall pakket om er du god :wink:

hvis man vil ha gullende ren bunnpanne etter så mange år får man nesten heise ut motoren og rense den innvendig

di fleste suger opp olja via oljepeilepinnen(dessverre) og da blir det nok litt skitt

når det kommer gjøker og roter med rør rundt i bunn kan det kankje rote det til mere en noen setter pris på???

men ærlig talt har jeg ikke peiling annet en ordet til han jeg kjøpte av som snakket varmt om oljeskift miiiinst en gangi året/ høsten

hilsen kjødesløs båtselger som ikke har slikket ren bunnen innvendig og utvendig og kansje det er et oljedrypp i ny og ne der også?? :giggle::giggle:

Den skiten vi snakker om under bunnpanna, har kommet tytende ut gjennom utette pakkninger. Folk flest tørker bare bort (skjuler) det som synes - og slår seg på brystet og forteller om hvor viktig vedlikehold er.

De som er opptatt av vedlikehold - finner feilen og utbedrer den.

Dersom det er noe metallisk å rote opp i olje sumpen, synes jeg at det er bedre at en prospektiv kjøpre finner dette og trekker seg. Så kan selger sitte og klø seg i hue og lure på om han tør starte den opp igjen.

Jeg har forresten ikke dårlig erfaring med kjøpene mine, men jeg har meget MEGET dårlig erfaring med de som skulle selge de jeg ikke kjøpte.

jaja samme for meg - har vertfall aldri solgt noe og vært uærlig - største " feilen" min er at jeg alltid viser det jeg veit om av minus

med andre ord: sier mere en jeg trenger å si..........

hvis han kjøper den får han en sliten orginal 86 mod verken mer eller mindre :giggle:

det eneste problemer jeg har hatt med gamle båter er tempratur og denne er den av innenbordere som har vært 100 stabil enten ved lav eller høy fart

glad jeg har økonomi til at jeg kan ha den til våren om så :sleep:

Hei,

jeg har selv eid en 86 Draco også med en 170 hk. v6'er sådan, antakelig samme som du har. (mulig jeg hadde 175 hk, uansett en chevrolet s10) Motoren kan se ut som skit men fremdeles være bra. De er relativt enkle å skru på og du får reservedeler til en rimelig penge. Jeg ville kanskje sett litt mer på enklere ting som vil gjenspeile det generelle vedlikeholdet. Seter, søm... er det hull i putene/i sømmen. Er knobber til kalesjefeste ok? skruer og saker som skal festes i plasten (skrog og rekke) ok? eller limt fast for salgsøyeblikk.. Ruter ok? eller er plasten morken, vindusviskemotor i orden? Bak skyvedøra inni kommer du til el-tavla bak en enkel "dør". Ta en titt og se om plugger og koplinger er irrete eller rustne. Henger tak trekket og slenger? er det misfarge som tyder på lekk? Hva med trekket på motorkassa, hengsler til kassa, fester til kalesje... Altså, generelt se på fester og ting.. Det er et styr og reparere hvis plasten er sliten og det er for mye vanntrengning. Så er det kanskje hydraulisk styring.. Kunne kanskje sjekket den hvis du har noe kompetanse, men jeg vil si det er akterspeilet som er best å sjekke. Når byttet han mansjetter sist? Burde gjøres hvert år, iallefall annethvert år. (det er gummihylser som skal rundt gjennomføringer på akterspeilet.) Og det bør tas av og smøres hvert år.. Er det ok stand? Altså, mye småting her, og noe er garantert ikke ok, men allikevel kan båten være ok, men hvis det er mye som virker slitent så har du en båt som du må skru mer på en du får brukt. Og for info, så bruker den sluggern 40-50 liter i timen med litt aktiv kjøring. Den er relativt flatbunnet og slår ganske bra når du kjører, så hvis ting begynner å løsne så har du det gående. Kanskje var dette litt negativt, men båten har et godt skrog og er en pen båt av gammel årgang. En klassiker på fjorden egentlig. Men tror nok at i disse dager så bør båter av den typen som ikke er vedlikeholdt bra, kasseres. De gode eksemplarene håper jeg og se i mange år, og vil det helt sikkert. Så, ta en ekstra titt før du løper og kjøper...

Motor-terror kan bedrives på dyrere salgsobjekter.

Ta med et langt skrujern og legg mot tinningen. Hør på deler med kulelagre (alt som snurrer).

Da hører du lettere ulyder, men pass på at ingen ting du har på deg (inkludert hår) kan trekkes inn i vifteremmer etc.

Virker som det er like mange definisjoner av "overhalinger" som det er selgere.

Be dem spesifisere og evt vise kvitteringer.. Noen sier ordet "overhaling" som om de mener "totalrenovert", men det er noe ganske annet enn å skifte plugger og olje..

Eldre båtkarer har neppe skrudd motoren ihjel slik som visse unghingster som vil ha hestene i motoren blodpisket.

Perfekt gammel motor finnes ikke med mindre den har byttet alle slitedeler, men det kan hende at en godt stelt og ikke hardkjørt motor dør MED båten og ikke FØR båten.. Tilsvarende med "plastpest". Noen tror det betyr at "i morgen er det over".

For 60k får du mye hygge som ikke er en pram. Og så kan det tenkes at du må skifte en starter eller dynamo/generator (den var av nyere dato?), men utgifter må du jo regne med. Tenk på at det ofte vil være mindre enn månedsavdraget på en nyere båt.

Skill også mellom slitasje og feil. Alle eldre motorer svetter litt olje (slitasje). Men drypp eller sprut er jo noe annet (feil).

Hvis du så skulle være uheldig og motoren ryker så kan du kanskje bytte den inn mot en annen eldre verkstedoverhalt motor uten å bli ruinert.

Belag deg i tilfelle på å stå over sesongen. Det er om vinteren verkstedsfolket har tid til å putle med oldiser. Om sommeren er de dyre..

Når du så eier båten: Aldri full gass med en gang, la den få kjøle seg godt etter fart ved å holde litt turtall. Aldri full fart lenge av gangen osv.

Og for all del: Bruk ørene ved hver kaldstart. Ikke tro at nye lyder "forsvinner av seg selv." Dra av farten med en gang du lurer på en lyd.

Kjøp putre-påhenger som nødmotor og evt montér den fast på akterspeilet. Sjekk at den går hver gang.

Heisann!

Det jeg lurte på her er om noen har noen erfaringer med Draco 18 DC?

Har egentlig en avtale med selgeren om å kjøpe denne i morgen, og lurte derfor på om det var noe jeg burde sjekke en siste gang før jeg tar den? Motor virket helt strøken, en Mercruiser 170 hk som har fått en overhalling etter slik jeg skjønte det i 2007. Motor gikk pent og det var ikke tegn til ulyder. Motoren brukte heller ikke olje. Noe jeg bør se etter?

Båten utvendig er grei. Den er ikke pen, men den er pen i skroget, mens dekket osv kunne trenge litt stell. Det som må gjøres på båten er å bytte kallesje, nytt interiør og noen nye trelister. Etter dette samt litt stell på dekk så vil jeg ha en strøken båt. Men setter stor pris på hjelp fra dere som kanskje har mer erfaring med denne båten og kanskje denne motoren?

På forhånd takk :smiley:

Mvh

Jonas

Hei Jonas

Jeg er også ganske ny her. Mye å lese på sidene her samt mange fagfolk som hjelper til :smiley:

Har også Draco 18 DC med AQ145. Båten er jeg veldig fornøyd med. Forrige eier kostet på mange nye deler.

Synes du båten virker grei etter alle tipsene her, er det bare å kjøpe den. Du kjøper ingen ny båt så litt må man jo regne med. Det er vel litt hobby også... :cool:

Du får jo en følelse etter å ha snakket med selger og testet båten. Følger det med kvitteringer?

Problemet jeg har slitt med er det elektriske som var bare spagetti og kabelsko....lappverk uten like.

Kan vi gratulere med ny båt? :flag:

Mvh Tore

Hei! og velkommen til båtplassen og som evt Draco eier, Jeg kjenner ikke draco 18 modellen særlig godt, men har hatt et par gamle mercruiser motorer opp igjennom, Og har hatt problemer med kjøling på alle sammen, Delene er dyre (i allefall hvis du trenger de fort) Synes også de har vært tørste, men på en annen side så mener jeg at denne båten minst trenger effekten som er i denne båten, Det nevnes at den slår en del i sjø, Tror ikke disse er noe værre en andre båter i denne klassen, Synes i allefall 17 foteren min tar sjøen overaskende bra

Dette er jo også en skikkelig kvalitetsbåt som vil holde seg i pris rundt 50-80000 med riktig vedlikehold og utskiftninger, Hvis du liker båten og motor/drev er i ok stand så synes jeg du skal kjøpe den

Lykke til :cheers:

Norske båter er best!

Heisann folkens!

Takker for svar og hjelp!

Har ikke fått vært her i det siste pga studier og mye å gjøre. Men satser på at båten gå noen sommere før det skjer all verdens ting med den! hehe =)

Akkurat nå er økonomien svært stram og jeg må leve svært økonomisk det nærmeste året. Men båt ble det som Jarle fortalte! Svært overrasket over sjøegenskapene! De er helt sinsyke :cool:

Kjørte fra Råde til Fredrikstad når det var litt sjø og bølger, ikke noe alvorlig, bare gøy og fikk da prøvd den skikkelig! Da fant jeg ut at det folk sier om Draco båtenes sjøegenskaper slett ikke er tull. Har kjørt mange båter oppgjennom min barndom og ungdomstid, og dette var det råeste jeg har kjørt. Sier ikke at den skal måles mot dagens båter, selvom jeg tror Draco båtene er gode for det også, men ble svært postitivt overrasket over sjøegenskapene.

Motor og drev virker bra selvom det er litt vibrasjoner på 3500 omdreininger til 4500. Kan være at det er sånn og skal være sånn eller at det er noe med tenninga som blant annet tennplugg-kabler eller tennplugger osv. Men det er foreløpig ikke noe problem som jeg tar tak i før jeg tar den opp for vinteren (2 uker ca). Da har jeg planer om å bytte plugger, kabler, olje, oljefilter, olje på drevet og impeller. Det vil kanskje bli gjort til våren da det ikke er nødvendig å stresse med dette når båten står på land.

Men stoler på det selger Jarle har sagt og sier =) Har litt erfaring med motorer og slikt, men har aldri vært borte i drev på båter før, så dette kan bli spennende =P Håper bare ikke jeg ødelegger noe når jeg skal bytte impeller og olje =( Satser på at dette går bra. Om jeg ikke skjønner noe av drevet, så kjører jeg den til Glomma Båt (har jobbet der før) så kanskje de har noen gode tips og ledetråder og kanskje de til og med tar en service på drev litt billig for meg.

Men frem til nå er jeg fornøyd med båten slik den er, bortsett fra kalesjen. Den MÅ byttes.

Så om noen har noe erfaring med leverandører som selger billige kalesjer til båter er jeg takknemmelig for all hjelp! :flag:

Mvh

Jonas

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...