atr72 Startet 16.August.2009 Link til dette innlegget Startet 16.August.2009 Hei har blitt en "lykkelig" eier av en Princess 46 riviera 1990 mod. Båten er relativt grei forfatning Men det er alltid et men... Frontruten er knust og vindskjerm skadet,(visstnok fra en brått sjø). Forrige eier satt inn plexi men dette holder ikke på så stor flate.Det er allerede falmet og skadet av sol og salt Har hørt om lexan, men dette blir visst fort ripet opp av viskere. Nytt glass ifra fabrikken leveres ikke lenger, og nytt vet jeg ikke om det er mulig å lage. (vinduene er buet). Noen som har hatt det samme problem? Synes vindskjemen på disse båtene betyr allt, så jeg må få fixet dette på ett eller annet vis. Ellers tar jeg gjerne imot tips på montering/kjøp av autopilot på disse båtene. Nils Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Nå er det vel sånn at ingen båtfabrikker lager vindusglass, men har en underleverandør. Prøv å finne ut hvem...... Ev. brukt glass fra havarist.....England....... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 (redigert) Finnes en svensk bedrift som fikser slike ting for deg. Skal se om jeg finner linken her er den http://www.ometall.se/ Disse restaurerer også har jeg blitt fortalt av deres norske salgssjef. Spør etter Morten Henriksen Redigert 16.August.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Mener det selges ripefritt lexan. Vet ikke hvor du holder til men sjekk med plasser som det produseres livbåter eller slikt. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
SRA Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Hva sier importøren?; merkeligt a de ikke kan levere reservedeler. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 I påvente av et nytt glass kan du bruke lakkrens på det som står i. Funker i hundre.... Sitér dette innlegget Link to post
Sea Oasis Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Du kan ta kontakt med Profil Glass AS i Elverum De er spesialister på buet glass Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Du kan jo også kontakte Ertec AS å høre om de kan hjelpe deg med noe eventuelt vet hvem som leverer. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
VO`n Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Har hørt om lexan, men dette blir visst fort ripet opp av viskere. Noen som kan bekrefte det? Var selv å tittet på lexan vinduer til en båt, glassmesteren viste meg med en kniv hvor bra det var på en liten lexan bit.. Er det forskjellige typer å få kjøpt? Sitér dette innlegget Link to post
atr72 Svart 16.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Takk for innspill. Trend marine parts er underleverandør av alle vinduer til Princess. De hadde heller ikke noe liggende, ei heller former for støp. Så den veien er stengt. Det finnes ikke noe krav i eu om å ha support på deler... Lexans har visstnok en type som tåler riper, men den kan ikke bøyes. Nils Sitér dette innlegget Link to post
Sea Oasis Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Profil Glass AS leverer i alle tykkelser i herdet utførelse men problemet er å få tatt mål av ruta. Glasset blir ikke støpt i form men varmet og bøyet ( datastyrt ). Du får ringe og høre med dem kanskje du må få tegnet ruta di i 3D før den kan produseres. Sitér dette innlegget Link to post
atr72 Svart 25.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Var ned til Gøteborg/Ôckerö-Hönö med båten idag. Ømetall (ometall.se) kan anbefales. Proffe fagfolk og superavansert utstyr for kutting i metall og vindusrammer finner man ikke mange steder i Scandinavia. Vanligvis jobber sånne bedrifter bare som underleverandører, men desse folkene tar på seg det meste også mot privatmarkedet . Takk for link Bitteliten. Skal poste resultat og bilder når den er ferdig.. Nils Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Denne bedriften ser ut til å levere noe av det bedre jeg har sett av vinduer. I min båttype, Fjord 880, har lekkasjer i cabinvinduene alltid vært et problem. Dette fikk jeg vite av en som jobbet hos underlevreandøren av rutene. De hadde handene fulle de første årene etter en ny båt var levert med å reise rundt å tette lekkasjer. Grunnen til lekkasjen var at ingen vindusrammer var "hel ved", men er skjøtt i alle hjørnene. Denne svenska produsenten har produksjonsustyr til å levere "skjøt-løse" rammer. De kan også skreddersy det meste ser jeg. Dette koster sikkert en del penger ved spesialbestilling, men om ikke annet så klarer de i hvert fall brasene. Flott tråd atr72, følg opp med bilder ! (henger meg på takk til Bitteliten for tips) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.