landkrabbe_ Startet 16.August.2009 Link til dette innlegget Startet 16.August.2009 Er det noen som har erfaring med elektrisk motor på en slik båt? Jeg kjørte i 4-5 timer på 2-6 knop her en helg og det likte ikke motoren min så veldig godt! Dessuten synes jeg det er litt overkill å ha en 150HK til å gå så sakte med unødvendig støy og bensinforbruk. Er det elektriske motorer som egner seg til dette? Som tåler sjøvann? Hvordan montere/styre båten når en bruker elektrisk motor? Hva må en regne med å betale? mvh Lankrabbe_ Sitér dette innlegget Link to post
EIN Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 (redigert) Jeg har ikke erfaring, men det finnes jo elektriske påhengsmotorer som er beregnet for saltvann. De Eliasbåtene NSSR bruker til ungene er jo elektrisk dervne og styres via vanlig kabelstyring og ratt. Så det skulle vel ikke være noe i veien for at det ikke går an å montere paralellstag mellom styringa til hoved påhengsmotoren og den elektriske motoren. Denne elektriske påhengsmotoren har en skyvekraft på 36 kg og er beregnet for båter opp til 25 fot. Her er en utregning for strømforbruk/batterilevetid. Redigert 16.August.2009 av EIN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bluemarlin Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Hvorfor skal du ha el-motor? Hvorfor ikke en 4-6 hk utenbords? Ny el-motor som tåler saltvann er minst like dyr og kanskje dyrere enn en bensinmotor, i tillegg så bør du jo ha et eget batteri til den så det blir jo ikke no vektbesparelse heller å snakke om.. Jeg har selv en 5810 med yamaha 130 hk hovedmotor og Suzuki 6 hk hjelpemotor, da kan jeg dorge i 0,5-1 knop hvis jeg vil eller jeg kan på full gass få ca 5 knop for å komme meg til land hvis jeg skulle få problemer med hovedmotoren. 5810 er så brei bak at du får plass til hjelpemotoren ved siden av hovedmotoren uten noe ekstra brakett. Sitér dette innlegget På Yttersia Link to post
landkrabbe_ Svart 16.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 hovedgrunnen var at en elektrisk er stillegående. også kunne jeg bruke den på en kano hvis jeg ville. Benytter du bensintanken på båten? Hvordan styrer du båten når du benytter 6hk? Hvor "liten" motor kan gjøre jobben? 2hk? Sitér dette innlegget Link to post
landkrabbe_ Svart 16.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 har du noen bilder av plassering? Har ikke studert, men synes det er litt lite plass ved siden av 150hk? Sitér dette innlegget Link to post
bluemarlin Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Jeg bruker den innebygde tanken på motoren, den er ca 1,5 liter. Har i tillegg med en 5 liters kanne i reserve. Når jeg bruker motoren som dorgemotor så sitter jeg bak og styrer motoren med rorkulten. Hvis jeg skal forflytte meg ved hjelp av 6 hesteren så gir jeg bare full gass på den og bruker 130 hesteren som ror. Hvis du kun skal bruke motoren til dorging så holder det sikkert med 2 hk, men som reserve motor så bør du nok ha 5-6 hk for å klare å forflytte deg i tilfelle motvind og/eller motstrøm. Skal se om jeg kan skaffe et bilde når jeg står opp i morgen, men du kan se bilde av en annen båt her Sitér dette innlegget På Yttersia Link to post
bluemarlin Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Slik ser det ut på min båt, og som du ser så er ikke Suzukien i veien for hovedmotoren når den er oppe. Det eneste er at jeg får ikke full sving til høyre på Suzukien men det har jeg lært meg å leve med og er uansett ikke noe problem, jeg får bare litt større svingradius på båten hvis jeg absolutt må snu rundt mot høyre ved hjelp av den. Du må ha kort stamme på hjelpemotoren eller så vil nederste del av stammen og girhuset henge i vannet hele tiden. Sitér dette innlegget På Yttersia Link to post
landkrabbe_ Svart 17.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 takk skal du ha! har begynt å se på finn etter motor fra 2 til 6 hk. overasskende lite forskjel til en ny. har egentlig mest lyst på en 2,5hk yamaha 4 takter da jeg antar den har lavest lyd? evt honda 2,3hk. de virker også så lette og håndterlige. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Du bør minimum kjøpe en 9,9hester. Ensylindrede motorere rister forferdelig og motoren må gå på høyt turtall for å oppnå de hastighetene du ønsker. I trollingmiljøet er mange som bruker en dorgemotor, og det er motorer på 10-15 hester det går i. De som har mindre båter vil kunne klare seg med en tosylindret 6 hesting. Hvis du vil ha elektrisk motor er det Lenco Trolling Tabs du bør gå for. Lenco Trolling Tabs Sitér dette innlegget Link to post
bluemarlin Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Hvorfor bør han ha minimum 9,9 hester? Mest sannsynlig så får han ikke så veldig mye mer fart enn jeg gjør med min 6 hk fordi båten drar så mye vann etter seg når den ikke er i plan. Skal han klare å få større fart enn 7-8 knop så bør han nok ha større motor enn 9,9 Det igjen betyr større og tyngre motor Argumentet med risting kan jeg gi deg delvis rett i, men at det rister forferdelig er etter min mening bare tull. Jo flere sylindrer jo mindre vibrasjon blir det men jeg vil ikke påstå at det er noe problem såfremst jeg ikke ligger å dorger helt på tomgang. Sitér dette innlegget På Yttersia Link to post
abbor Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Dette er erfaringer som er gjort av folk som dorger 500-2000 timer i året på 1,5-3knop. For å holde støynivå og vibrasjoner nede må en velge en 2 sylindret motor av såpass størrelse at den kan gå på moderat turtall. Sitér dette innlegget Link to post
bluemarlin Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Må gjerne velge en 2 sylindret motor, men at du trenger minimum 9,9 hk på en 19 fots åpen skjærgårdsjeep som allerede har en 150 Yamaha med sin vekt på hekken er bare tull. Min 6 hk trives som bare det i hastigheter rundt 1,5-3 knop, det er i det turtallsområdet den går finest. At jeg må ha 9,9 eller større må ingen fortelle meg. Disse folkene som dorger 500-2000 timer i året har sikkert andre typer båter og ikke helplanende skjærgårdsjeeper. Sitér dette innlegget På Yttersia Link to post
Kæpt'n Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 har egentlig mest lyst på en 2,5hk yamaha 4 takter da jeg antar den har lavest lyd? evt honda 2,3hk. de virker også så lette og håndterlige. Du bør være oppmerksom på at Hondaen er luftkjølt, med de fordeler og ulemper det måtte ha, i hovedsak lettere vedlikehold, men mer støy. Eller så må jeg si meg enig med de andre som anbefaler en 2 cyl motor til dorging. Du får de vel fra 6 hester. Sitér dette innlegget Link to post
bluemarlin Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Er vel ingen som ikke er enige om at to sylindre gir mindre vibrasjoner og penere lyd enn en sylinder. Jeg valgte Suzuki sin 6 hk av to grunner: vekt og pris. Den er 11 kg lettere enn Yamaha sin 6 hester og underkant av 1000 lappen billigere. Det jeg ikke er enig om er at jeg må ha 9,9 eller større motor for å dorge med båten min. Jeg får toppfart på 5 knop og i den farten som jeg normalt dorger; mellom 1 og 3 knop så fungerer 6 hk glimrende. Det blir hverken for høyt turtall, for mye støy eller vibrasjoner. Skjønner ikke helt hvordan andre uansett hvor mange timer de dorger/troller i året så bastant kan påstå at 6 hk er for lite. Sitér dette innlegget På Yttersia Link to post
abbor Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Min 6 hk trives som bare det i hastigheter rundt 1,5-3 knop, det er i det turtallsområdet den går finest. At jeg må ha 9,9 eller større må ingen fortelle meg. Disse folkene som dorger 500-2000 timer i året har sikkert andre typer båter og ikke helplanende skjærgårdsjeeper. Trodde ikke Suzuki DF6 trivdes ved noe turtall jeg De ivrigste trollingfiskerene har som oftest planende motorer rundt 20 fot. Jeg har bare plass for en motor som din i tillegg til DF115 bak på min Antares 650 så jeg har derfor valgt å bruke 115 hesteren til dorging. Sitér dette innlegget Link to post
bluemarlin Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Hadde diskusjonen dreid seg om en Antares 650 som er 21 fot og ikke 19 fot som også er 3-400 kg tyngre enn yamarin 5810 så tror jeg nok vi begge er enige om at det burde nok vært minst 9,9 hk. Sitér dette innlegget På Yttersia Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.