Jump to content

Elektrisk motor på Yamarin 5810?

landkrabbe_

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med elektrisk motor på en slik båt?

Jeg kjørte i 4-5 timer på 2-6 knop her en helg og det likte ikke motoren min så veldig godt! Dessuten synes jeg det er litt overkill å ha en 150HK til å gå så sakte med unødvendig støy og bensinforbruk.

Er det elektriske motorer som egner seg til dette? Som tåler sjøvann? Hvordan montere/styre båten når en bruker elektrisk motor? Hva må en regne med å betale?

mvh Lankrabbe_

Jeg har ikke erfaring, men det finnes jo elektriske påhengsmotorer som er beregnet for saltvann.

De Eliasbåtene NSSR bruker til ungene er jo elektrisk dervne og styres via vanlig kabelstyring og ratt. Så det skulle vel ikke være noe i veien for at det ikke går an å montere paralellstag mellom styringa til hoved påhengsmotoren og den elektriske motoren.

Denne elektriske påhengsmotoren har en skyvekraft på 36 kg og er beregnet for båter opp til 25 fot.

Her er en utregning for strømforbruk/batterilevetid.

Redigert av EIN (see edit history)

Hvorfor skal du ha el-motor? Hvorfor ikke en 4-6 hk utenbords? Ny el-motor som tåler saltvann er minst like dyr og kanskje dyrere enn en bensinmotor, i tillegg så bør du jo ha et eget batteri til den så det blir jo ikke no vektbesparelse heller å snakke om..

Jeg har selv en 5810 med yamaha 130 hk hovedmotor og Suzuki 6 hk hjelpemotor, da kan jeg dorge i 0,5-1 knop hvis jeg vil eller jeg kan på full gass få ca 5 knop for å komme meg til land hvis jeg skulle få problemer med hovedmotoren.

5810 er så brei bak at du får plass til hjelpemotoren ved siden av hovedmotoren uten noe ekstra brakett.

Jeg bruker den innebygde tanken på motoren, den er ca 1,5 liter. Har i tillegg med en 5 liters kanne i reserve.

Når jeg bruker motoren som dorgemotor så sitter jeg bak og styrer motoren med rorkulten. Hvis jeg skal forflytte meg ved hjelp av 6 hesteren så gir jeg bare full gass på den og bruker 130 hesteren som ror.

Hvis du kun skal bruke motoren til dorging så holder det sikkert med 2 hk, men som reserve motor så bør du nok ha 5-6 hk for å klare å forflytte deg i tilfelle motvind og/eller motstrøm.

Skal se om jeg kan skaffe et bilde når jeg står opp i morgen, men du kan se bilde av en annen båt her

Slik ser det ut på min båt, og som du ser så er ikke Suzukien i veien for hovedmotoren når den er oppe.

Det eneste er at jeg får ikke full sving til høyre på Suzukien men det har jeg lært meg å leve med og er uansett ikke noe problem, jeg får bare litt større svingradius på båten hvis jeg absolutt må snu rundt mot høyre ved hjelp av den.

Du må ha kort stamme på hjelpemotoren eller så vil nederste del av stammen og girhuset henge i vannet hele tiden.

si850732.jpg

si850730.jpg

Du bør minimum kjøpe en 9,9hester. Ensylindrede motorere rister forferdelig og motoren må gå på høyt turtall for å oppnå de hastighetene du ønsker.

I trollingmiljøet er mange som bruker en dorgemotor, og det er motorer på 10-15 hester det går i. De som har mindre båter vil kunne klare seg med en tosylindret 6 hesting.

Hvis du vil ha elektrisk motor er det Lenco Trolling Tabs du bør gå for.

Lenco Trolling Tabs

Hvorfor bør han ha minimum 9,9 hester? Mest sannsynlig så får han ikke så veldig mye mer fart enn jeg gjør med min 6 hk fordi båten drar så mye vann etter seg når den ikke er i plan. Skal han klare å få større fart enn 7-8 knop så bør han nok ha større motor enn 9,9

Det igjen betyr større og tyngre motor

Argumentet med risting kan jeg gi deg delvis rett i, men at det rister forferdelig er etter min mening bare tull.

Jo flere sylindrer jo mindre vibrasjon blir det men jeg vil ikke påstå at det er noe problem såfremst jeg ikke ligger å dorger helt på tomgang.

Må gjerne velge en 2 sylindret motor, men at du trenger minimum 9,9 hk på en 19 fots åpen skjærgårdsjeep som allerede har en 150 Yamaha med sin vekt på hekken er bare tull.

Min 6 hk trives som bare det i hastigheter rundt 1,5-3 knop, det er i det turtallsområdet den går finest. At jeg ha 9,9 eller større må ingen fortelle meg.

Disse folkene som dorger 500-2000 timer i året har sikkert andre typer båter og ikke helplanende skjærgårdsjeeper.

har egentlig mest lyst på en 2,5hk yamaha 4 takter da jeg antar den har lavest lyd? evt honda 2,3hk. de virker også så lette og håndterlige.

Du bør være oppmerksom på at Hondaen er luftkjølt, med de fordeler og ulemper det måtte ha, i hovedsak lettere vedlikehold, men mer støy.

Eller så må jeg si meg enig med de andre som anbefaler en 2 cyl motor til dorging. Du får de vel fra 6 hester.

Er vel ingen som ikke er enige om at to sylindre gir mindre vibrasjoner og penere lyd enn en sylinder.

Jeg valgte Suzuki sin 6 hk av to grunner: vekt og pris. Den er 11 kg lettere enn Yamaha sin 6 hester og underkant av 1000 lappen billigere.

Det jeg ikke er enig om er at jeg må ha 9,9 eller større motor for å dorge med båten min. Jeg får toppfart på 5 knop og i den farten som jeg normalt dorger; mellom 1 og 3 knop så fungerer 6 hk glimrende. Det blir hverken for høyt turtall, for mye støy eller vibrasjoner.

Skjønner ikke helt hvordan andre uansett hvor mange timer de dorger/troller i året så bastant kan påstå at 6 hk er for lite.

Min 6 hk trives som bare det i hastigheter rundt 1,5-3 knop, det er i det turtallsområdet den går finest. At jeg ha 9,9 eller større må ingen fortelle meg.

Disse folkene som dorger 500-2000 timer i året har sikkert andre typer båter og ikke helplanende skjærgårdsjeeper.

Trodde ikke Suzuki DF6 trivdes ved noe turtall jeg :lol:

De ivrigste trollingfiskerene har som oftest planende motorer rundt 20 fot. Jeg har bare plass for en motor som din i tillegg til DF115 bak på min Antares 650 så jeg har derfor valgt å bruke 115 hesteren til dorging.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...