Jump to content

ferskvannskjølt mercruiser m/vann i oljen.


Pettter

Recommended Posts

tjo foresten...dersom det er vannkjølt eksos så kan det komme inn sjøvann "bakveien".

Sjøvannet forlater motoren etter eksos,og blandes -presses ut sammen med eksosen.

En sjelden gang feks ved kraning av båter, kan båten løftes så skjevt opp at sjøvannet som ligger i eksosslangen renner inn eksosportene og passerer åpne ventiler, og inn oppå stempel. Så siver det ned rundt stempel og blander seg.

Det er også litt skummelt med vann oppå stempel når en feks prøver å starte motor. Vanligvis stopper bare stempel pga overkompressjon slik at en ikkje får turnet motor rundt.

Er en riktig uheldig kan en blåse ut toppakning eller forårsake sprekk i stempel eller topp.

Er det rette forholdene, vil nok endel fortøyde båter kunne få sjøvann i motor dersom de ligger fortøyd med hekken mot bølger som slår.

Vannlåser lages oftest fra 25 cm over vannlinja, men det er klart sjøen kan sikkert klare å slå inn noe vann alikevell.

Kjenner til flere tilfeller der motorer har rustet fast pga dette. Det skjer ved for lite bruk rett og slett.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...