Pettter Startet 16.August.2009 Del på Facebook Startet 16.August.2009 Har en ferkvannskjølt merc 7,4.Denne har fått vann i oljen,men det minker ikke i det lukkete systemet.Kan dette skyldes noe annet enn raisere/manifoiler?? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.August.2009 Del på Facebook Svart 16.August.2009 Off da.... trur ikkje det er anna en ferskvann i nærhet av motorens indre.... Er du aldelesen sikker på at nivået der er uforandret? Andre ting kan være mye kaldkjøring og småturer som lager kondens osv, men dette er helst småmotorer og er uvanlig på båtmotorer. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Pettter Svart 16.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2009 Har målt og sjekket frostveskenivået, og det har ikke sunket. Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 16.August.2009 Del på Facebook Svart 16.August.2009 Ja, sjekk om du har oljekjøler i tillegg. Den kan også begynne å lekke... Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 16.August.2009 Del på Facebook Svart 16.August.2009 Var litt kjapp, hvis oljekjøler lekker vil du miste olje da dette trykket er større enn vanntrykket. Sansyneligvis er det raisere eller manifold som du antyder.... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.August.2009 Del på Facebook Svart 16.August.2009 tjo foresten...dersom det er vannkjølt eksos så kan det komme inn sjøvann "bakveien". Sjøvannet forlater motoren etter eksos,og blandes -presses ut sammen med eksosen. En sjelden gang feks ved kraning av båter, kan båten løftes så skjevt opp at sjøvannet som ligger i eksosslangen renner inn eksosportene og passerer åpne ventiler, og inn oppå stempel. Så siver det ned rundt stempel og blander seg. Det er også litt skummelt med vann oppå stempel når en feks prøver å starte motor. Vanligvis stopper bare stempel pga overkompressjon slik at en ikkje får turnet motor rundt. Er en riktig uheldig kan en blåse ut toppakning eller forårsake sprekk i stempel eller topp. Er det rette forholdene, vil nok endel fortøyde båter kunne få sjøvann i motor dersom de ligger fortøyd med hekken mot bølger som slår. Vannlåser lages oftest fra 25 cm over vannlinja, men det er klart sjøen kan sikkert klare å slå inn noe vann alikevell. Kjenner til flere tilfeller der motorer har rustet fast pga dette. Det skjer ved for lite bruk rett og slett. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Pettter Svart 16.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2009 Da får jeg satse på at det er manifoiler/raisere som er synderen her.kan da egentlig ikke skjønne noe annet heller. Sitér dette innlegget Link to post
Pettter Svart 17.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2009 ikke mange som har peiling på dette gitt. Hmmm kanskje jeg er litt glup alikevel...... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.