Jump to content

Johnson 5hk 1986 modell - sitter fast - trenger tips!

MagneO

Recommended Posts

Hallo!

Jeg har en gammel Johnson 5hk (egentlig er det min far sin :-)) som ikke har vært i bruk på en stund (ca 8 år) og nå sitter den fast. Dvs den går ikke rundt når jeg trekker i startsnoren.

Den er i OK stand, ser bra ut, gikk når den ble satt inn i kjelleren, har sprøytet en god del 5-56 o.l. inn gjennom tennplugghullene, har plukket av propell og tatt ut dette drevet inne i der og det så meget bra ut. Jeg TROR at stemplene ikke er rustet fast i sylinderveggen fordi jeg synes det "plopper" og kommer litt andre lyder fra plugghullene når jeg beveger på svinghjulet. Total bevegelse er ca 1/10 omdreining vil jeg tippe. Før jeg begynner (å prøve) å plukke dette fra hverandre er det noen som har noen tips om hva som kan være feil og hva jeg burde begynne med?

Mvh

Redigert av MagneO (see edit history)

Ta av toppdekselet for å se fysisk på sylinderene hvor mye de beveger seg. kan vere en del dritt inni sylinderene som gjør at stemplene ikkje går lengre.

En annen årsak kan vere nålelagrene på veivaksel og veivstake som er rustet og sitter fast. hvis de er de så må motor taes ut og kløyve blokka for å bytte ut disse!!! hvor er de du holder til???

O Erland

med båtførerbevis

Her finnes folk med langt mer kunnskap om påhengere enn meg jeg ville tatt ut tennpluggen og sprayet godt med 5-56 e.l. inn i sylinderen. Om svinghjulet ikke er tilgjengelig ville jeg tatt av startapparatet slik at jeg fikk godt tak rundt svinghjulet med hendene og prøvd å bevege det fram og tilbake. Får du en ørliten begegelse er det nok litt jobbing som skal til for å løsne den. En annen sak er hvilken tilstand motoren har etter at den har satt seg fast, rust i sylinder og eller lager er jo ikke noe stas men det må jo vurderes hvor mye jobb og penger en skal legge i en liten motor. Tror kanskje jeg ville prøvd å løsne den og om det går ville jeg satset på at den er brukende inntil det motsatte er bevist...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Stå på :yesnod::yesnod: , har selv en johnson 1984 mod 9,9 hk som skal overhales nå, nye stempelfjører osv.

Motoren eg bruker daglig til utleie og fiske er en Johnson 1988 mod 25 hk har aldrig hatt noe tull med den, en evighetsmaskin :smash::smash: "bank i bordet"

Hvis den er på vei i bosset kan du heller sende den nedover til haugesund så skal eg ta i mot den med åpne hender :lol:

O Erland

med båtførerbevis

Hallo!

Hvis Smaapala mener giret nede så er det OK.

Jeg har og sprayet en del i sylindrene.

Nå må jeg finnet ut hva jeg kan gjøre for å få den nederste delen av stammen løs. I følge boken (som jeg leste etter jeg satte igang) så må giret stå i fremover ellers så vil man ikke kunne få av den nederste delen av stammen. Jeg har da en stamme som er halveis løs og jeg vet ikke helt hva jeg gjør nå. Får lese litt i boken.

Mvh

Bernt, det er en liten slakk så ja det kan nok være en teori.

Sandvik, jeg skal se etter en slik settskrue, har kjøpt en slik SELOC håndbok, men den dekker jo så mange varianter at det er ikke godt å si hva som er hva, men på noen av motorene skal jo det ikke være nødvendig.

Jeg skal se litt på det nå i helgen så får vi se.

Mvh

Kan det være at det er en startsperre på den som har satt seg fast. De fleste motorene har en sperreanordning slik at man ikke kan starte de i gir. Kanskje denne har satt seg fast

-AlfJ-

Lykkelig eier av With Vital 15 med gammel Evinrude 75 hk. "Be-Linda". Min bedre halvdel ønsker seg større og mer moderne båt...

Tenk å selge en båt med hull i uten å si det..... Tenk å lappe en plastbåt ved å legge glassfiber direkte på gammelt bunnstoff:-((

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...