MagneO Startet 16.August.2009 Link til dette innlegget Startet 16.August.2009 (redigert) Hallo! Jeg har en gammel Johnson 5hk (egentlig er det min far sin :-)) som ikke har vært i bruk på en stund (ca 8 år) og nå sitter den fast. Dvs den går ikke rundt når jeg trekker i startsnoren. Den er i OK stand, ser bra ut, gikk når den ble satt inn i kjelleren, har sprøytet en god del 5-56 o.l. inn gjennom tennplugghullene, har plukket av propell og tatt ut dette drevet inne i der og det så meget bra ut. Jeg TROR at stemplene ikke er rustet fast i sylinderveggen fordi jeg synes det "plopper" og kommer litt andre lyder fra plugghullene når jeg beveger på svinghjulet. Total bevegelse er ca 1/10 omdreining vil jeg tippe. Før jeg begynner (å prøve) å plukke dette fra hverandre er det noen som har noen tips om hva som kan være feil og hva jeg burde begynne med? Mvh Redigert 16.August.2009 av MagneO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Ta av toppdekselet for å se fysisk på sylinderene hvor mye de beveger seg. kan vere en del dritt inni sylinderene som gjør at stemplene ikkje går lengre. En annen årsak kan vere nålelagrene på veivaksel og veivstake som er rustet og sitter fast. hvis de er de så må motor taes ut og kløyve blokka for å bytte ut disse!!! hvor er de du holder til??? Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
MagneO Svart 17.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Ja det kan være en mulighet, jeg lurte på om det var impelleren, men en jeg kjenner mente at den ville jeg kunne dra i stykker ved å prøve å presse motoren rundt (og det skjer ikke, den sitter bom-fast). Jeg holder til i Bergen. Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Vikakar Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Kast den og kjøp ny, bare tull og bruke penger på så gamle motorer som ikke har vært i bruk på så lenge. Da sparer du deg for mye irritasjon og bortkastet tid. Sitér dette innlegget Bekymre deg ikke for det som er forbi, vend deg mot det som kommer. Link to post
SveinHa Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Her finnes folk med langt mer kunnskap om påhengere enn meg jeg ville tatt ut tennpluggen og sprayet godt med 5-56 e.l. inn i sylinderen. Om svinghjulet ikke er tilgjengelig ville jeg tatt av startapparatet slik at jeg fikk godt tak rundt svinghjulet med hendene og prøvd å bevege det fram og tilbake. Får du en ørliten begegelse er det nok litt jobbing som skal til for å løsne den. En annen sak er hvilken tilstand motoren har etter at den har satt seg fast, rust i sylinder og eller lager er jo ikke noe stas men det må jo vurderes hvor mye jobb og penger en skal legge i en liten motor. Tror kanskje jeg ville prøvd å løsne den og om det går ville jeg satset på at den er brukende inntil det motsatte er bevist... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
MagneO Svart 17.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Planen er å se om den kan komme til å svive igjen. Hvis ikke så går den i bosset, det gjør den ja, kommer ikke til å kjøpe noen deler (uten om kanskje en ny impeller). Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Knallfred Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Ikke la nostalgien ta deg!! Bruk den som dregg Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Ikke hør på folkene her: artig å sjekke om en klarer å reparere noe slikt selv....ta og kløyv den, og se på nålelagrene, du har ingenting å tape på det... er det nålelagrene, så koster ikke det deg så masse, at du ikke klarer å fikse det..:) Sitér dette innlegget Link to post
MagneO Svart 17.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Helt enig, det er i hovedsak derfor jeg holder på, for min egen forlystelses skyld. Kunnskapen tar jeg med meg og får kanskje bruk for den en gang det er mer "nødvendig". Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Stå på , har selv en johnson 1984 mod 9,9 hk som skal overhales nå, nye stempelfjører osv. Motoren eg bruker daglig til utleie og fiske er en Johnson 1988 mod 25 hk har aldrig hatt noe tull med den, en evighetsmaskin "bank i bordet" Hvis den er på vei i bosset kan du heller sende den nedover til haugesund så skal eg ta i mot den med åpne hender Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
MagneO Svart 17.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Du får følge med på "gratis ved henting" på finn:-) Fra spøk til alvor, jeg har vinteren på meg, og satser vel på at dette skal gå bra. Men siden du nå sysler med slike ting, vet du hva et sett med lagre koster til veiven koster? Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Da trenger eg modell nr på motoren, for i 1986 blei de ikkje laget 5 hk motor fra Johnson ser eg her nå. Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Knallfred Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Ok..! Glem det med å bruke den som dregg! Du sier at du kan bevege svinghjulet en del?? Da kan det kanskje være en stempelfjær dom er knekt og stikker inn i portene..! Eller hvis motoren ikke ble skylt i ferskvann før lagring, og sylindrene "kniper" pga irr rundt sylinderforingene! Sitér dette innlegget Link to post
MagneO Svart 18.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 DEt skal jeg sjekke Sandvik! Status er at jeg holder på å plukke av undervannshuset. Skruene løsner meg prøver å ta det forsiktig. Finnes det egne "rustløsere" til aluminium? Mvh Sitér dette innlegget Link to post
MagneO Svart 19.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 Da har jeg funnet modellbetegnelsen. BJ5BFLCDE For øvrig har jeg muligens gjort den nybegynnerfeil å ha motoren i nøytral når jeg plukket undevannshuset, for det har kilt seg. Kommer ikke helt av. Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 1986 Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 Hei Hadde ett tilsvarende problem med en gammel Evinrude 6 HK 2 syl. Jeg demonterte ganske mye på motor men det viste seg at det var giret som sto fast. Hadde satt den vekk med vann i girolje og også som din blitt stående noen år. Kanskje verd en sjekk den muligheten også? Hilsen Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
summer family Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Ta ut forgasser spray crc eller noe annet rett inn i sylinder,ta ut plugg og spray der og rikelig. La det her stå og virke 1 dag eller 2,prøv da på svinghjulet og dreie på motor,kan løsne da. Sitér dette innlegget Link to post
MagneO Svart 20.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Hallo! Hvis Smaapala mener giret nede så er det OK. Jeg har og sprayet en del i sylindrene. Nå må jeg finnet ut hva jeg kan gjøre for å få den nederste delen av stammen løs. I følge boken (som jeg leste etter jeg satte igang) så må giret stå i fremover ellers så vil man ikke kunne få av den nederste delen av stammen. Jeg har da en stamme som er halveis løs og jeg vet ikke helt hva jeg gjør nå. Får lese litt i boken. Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 21.August.2009 Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 (redigert) For å få av stammen, så må du løse settskruen på girakselen som du ser inn i mellom åpningen på stamma Redigert 21.August.2009 av SandvikAC25 (see edit history) Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Bernt Svart 21.August.2009 Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 Vist du bærer disse små motorene med gearet høyere en motorhode så kan de renne vann inn eksosporten, da vill stempelringene ruste fast i sylinderveggen. som oftest vil du da ha en liten slakk i svinghjulet, vist svinghjulet sitter børr fast er det nok lagerne som har rustet. Sitér dette innlegget Link to post
MagneO Svart 22.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 Bernt, det er en liten slakk så ja det kan nok være en teori. Sandvik, jeg skal se etter en slik settskrue, har kjøpt en slik SELOC håndbok, men den dekker jo så mange varianter at det er ikke godt å si hva som er hva, men på noen av motorene skal jo det ikke være nødvendig. Jeg skal se litt på det nå i helgen så får vi se. Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Krabbi Svart 22.August.2009 Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 Kan det være at det er en startsperre på den som har satt seg fast. De fleste motorene har en sperreanordning slik at man ikke kan starte de i gir. Kanskje denne har satt seg fast -AlfJ- Sitér dette innlegget Lykkelig eier av With Vital 15 med gammel Evinrude 75 hk. "Be-Linda". Min bedre halvdel ønsker seg større og mer moderne båt... Tenk å selge en båt med hull i uten å si det..... Tenk å lappe en plastbåt ved å legge glassfiber direkte på gammelt bunnstoff:-(( Link to post
MagneO Svart 22.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 Det var ikke jeg klar over, skal se om det finnes noe info om en slik innretning på min motor i boken. Takk for tipset. Mvh Sitér dette innlegget Link to post
MagneO Svart 26.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2009 (redigert) Da var undervannshuset omsider av. Det ser bra ut, litt trøbbel med den lange skruen i forkant. Motoren går ikke rundt selv om hele "drivverket" er vekk, så da er det noe oppe i motoren ja! Mvh Redigert 26.August.2009 av MagneO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.