Jump to content

Teknikker for å heve syrevekta til bly-syre batterier?


roaldbj

Recommended Posts

son25okt2008f.jpg

 

Jeg har hentet dette bildet fra en tidligere tråd.

Dette er et Leica håndholdt temperaturkompensert refraktometer som jeg har ombord.

Det benyttes for å måle syrevekta til batteriene og "temperaturen" på frostvæska på ferskvannssiden til motorene.

Ifølge skalaen krever syrevekt under 1200 ladning, området fra 1200 - 1250 er "fair", og området 1250 - 1400 beskrives som "Good".

Jeg målte i dag påny for 2. dag på rad syrevekta til alle 24 cellene på mine 4 Tudor forbruksbatterier og alle kom i området "Good".

I en annen tråd fikk vi denne henvisningen: http://www.sonnak.com/_beta/pdf/Batteriets...aate%202005.pdf.

Her beskrives også den spesifikke syrevekten.

 

Så langt er mine batterier "innenfor" marginen. De er produsert i 2005 og 2006.

 

Jeg lurer på om det finnes teknikker for å bedre syrevekta (elektrolyttens spesifikke vekt) dersom man ikke klarer å få denne høy nok ved vanlig vedlikeholdsladning?

Jeg minnes at jeg mange år tilbake hadde en laderegulator som skulle gi noen sjokkladninger for å motvirke sulfatering ab blyplatene i batteriene og dermed resultert i høyere syrevekt - men kan ikke noe om dette.

Antar at spørsmålet kan være aktuelt for flere som begynner med "høstinspeksjon" av fritidsbåten.

Link to post

Hei.

 

For et par år siden tok jeg et eldre dårlig startbatteriet på 62Ah som hadde stått uten lading i 3 - 4 måneder hvor syrevekten var ganske forskjellig fra celle til celle. Det hadde da en spenning på 12,4volt. Jeg ladet det opp med en uintelligent 6A 14,4V lader i et par døgn til det ikke tok mer lading. Så koblet jeg på en Megapulse MkIII duppeditt (som pulser med forhøyet spenning), og lot det stå med den tilkoblet og laderen på 13,5V i 2 uker. Etter det, lot jeg det få et døgns hvile uten Megapulse og lader og uten forbruk, og da var da spenningen 12,7V og syrevekten mye jevnere enn 2 uker siden. Men helt opp til 1,280 kom jeg ikke.

 

batteritest.jpg

 

Hilsen Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg ser for meg at dette blir en tråd som kan bli aktuell for noen utover høsten i forbindelse med opplag.

Jeg stiller derfor noen "enkle" spørsmål.

Først til Lars:

1) Hvilken syrevektmåler har du benyttet? (Antar at du har bilde og produsent)

2) Hva er en Megapulse MkIII duppeditt?

 

Så til Marwin:

1) Kan du gi noen enkle råd om hvordan en enkel sjel kan foreta "pulsing" av batteriene?

Link to post

Hei.

 

1. Syrevektmåleren var nok en helt standard bilrekvisitasak hvor en suger opp syre og leser av skalaen på flottøren til 19,99kroner. Om jeg korrigerte for temperatur, husker jeg ikke.

351178_X_2007-10-16_141442_264.jpg

2. Megapulse, Europulse eller Pro Pulse er enheter som en kobler rett på batteriet og som sender ut pulser med forhøyet spenning som skal motvirke sulfatering. Jeg har en Megapulse enhet koblet fast på forbruksbanken, og en Europulse på startbatteriene. Mer om enheten her.

megapulse.jpg

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
For at det skal være enkelt for alle å forstå hva dette dreier seg om så bør en skille mellom utjevningsladning som korrigerende vedlikehold og nedbrytning av krystallisert sulfat.

Det er to vidt forskjellige ting.

Kan ikke se at det er to vidt forskjellige ting, men derimot at det er to sider av samme sak.

 

Når et ladesystem gjør det det skal gjøre så er krystallisering av sulfat et ikke tema.

Det er med respekt å melde tull. Krystallisering av sulfat er batteridøder nr. 1 uamsett hvor bra ladesystem man måtte ha. Derfor har batterier begrenset levetid uansett hvor godt man steller dem. :smiley:

Link to post

Vær så god Lotus og Ole Petter, tråden er deres.

 

Jeg trekker meg, så kan dere diskutere og krangle

om hvem som er flinkest i klassen og har sterkest far!

 

Lars H. :flag_sw:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Det har du helt rett i. Nå tar jeg kvelden og hører heller på vinden

som uler i 12m/s utenfor båten og lar meg vugge i søvn.

 

Lars H. :sleep: :sleep: :sleep:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

De fleste vet at et batteri en elektrokjemisk celle med anode og katode og en elektrolytt.

 

I blybatteriet omdannes bly til blysulfat og tilbake til bly igjen. Noe av blysulfatet vil imidlertid ikke bli til bly igjen og syrevekta blir da ørlitte grann lavere enn den var i forrige runde.

For hver runde bygges det opp et belegg på platene. Etter som dette belegget blir tyllere og tykkere, hindrer det mer og mer platene i å komme i kontakt med syra og det går mindre og mindre elektroner. Etter hvert vil denne prosessen føre til at batteriet dør og det er ikke en dritt vi kan gjøre med det!

 

Man kan hindre denne prosessen i å gå kjapt ved å lade lite ut og lade batteriet korrekt, men batteriet vil likevel dø. Man kan lade med en høyere ladespenning og lav strøm i en kortere periode for å bryte ned noe av sulfaten, men samtidig korroderer da plussplatene i den samme prosessen. man kjøpte seg litt ekstra tid, men uansett vil batteriet dø. Det sulfaterte ihjel.

 

Så alt i alt, Roaldbj? Det er ikke så mye å gjøre fra eller til. det går uansett til helvete, men behandler du batteriene litt dårlig, så som å ikke vedlikeholdslade dem, går de til helvete litt fortere enn planlagt.

 

For øvrig tåler kanskje Lars H. litt mer diskusjon når han er ferdig med søvnen sin.

Link to post

Kanskje det er like greit Trikola at jeg ikke påpeker alle feil som Ole Petter i egenskap av "ekspert" kommer med?

Da er det opp til hver enkelt å tro på det eller ikke og har man ingen grunn til å tvile, så godtar man det uansett hvor feil det måtte være.

 

Ja, Trikola, jeg tar hintet ditt og tror jeg lar Ole Petter overta og komme med de påstander han mener stemmer, så får andre si i mot hvis de mener det Ole Petter sier ikke stemmer.

Link to post
.....Så alt i alt, Roaldbj? Det er ikke så mye å gjøre fra eller til. det går uansett til helvete, men behandler du batteriene litt dårlig, så som å ikke vedlikeholdslade dem, går de til helvete litt fortere enn planlagt......
Takk for flere verdifulle synspunkter. Rådet fra Lars vil jeg ha i bakhodet og prøve ut når situasjonen blir aktuell. Interessant å høre om det er flere erfaringer når det gjelder å heve syrevekta. Figuren til Lars var interessant.

Angående "helvete": Er det slik at batteriene vil eksplodere? Det er i alle fall ikke "planlagt" fra min side.

Jeg husker forøvrig svaret ditt Lotus 1. juli 2008 etter at jeg hadde kommentert din bruk av adjektiver.

Min kommentar gjelder også noen av adverbene og preposisjonene dine.

Jeg tror ikke språket dør ut med noe mer romslig holdning til våre meddebatanter. Vi trenger ikke "ta livet av" meddebatanter for at språket skal leve videre. :saint:

Link to post

Hei!

 

I fjorårssesongen reagerte jeg på at spenningen på startbatteriet (110Ah) veldig fort (gjerne i løpet av et drøyt døgn uten lading) havnet ned mot 12,4 volt. Det var ikke noe i veien med ladingen verken fra dynamoen (80A dynamo med Sterling PDAR laderegulator) eller landstrømsladeren, noe også fin status på forbruksbanken tydet på. Forbruksbank og startbatteri er skilt med et BEP spenningsstyrt rele.

 

Sist vinter tok jeg derfor startbatteriet med hjem og ga det 3-4 perioder a 2-3 døgn med en "dum" batterilader som gir ca 4A på maks. og en spenning på opp til 15,6 volt. Lot det bare stå og "smågasse" slik at det ble skikkelig "omrøring" av syra. Resultatet av denne hestekuren var at batteriet i år har oppført seg betraktelig bedre, nå med en hvilespenning på 12,60-12,65 volt, selv etter ei uke uten bruk/lading.

Link to post
Kanskje det er like greit Trikola at jeg ikke påpeker alle feil som Ole Petter i egenskap av "ekspert" kommer med?

Da er det opp til hver enkelt å tro på det eller ikke og har man ingen grunn til å tvile, så godtar man det uansett hvor feil det måtte være.

Ja, Trikola, jeg tar hintet ditt og tror jeg lar Ole Petter overta og komme med de påstander han mener stemmer, så får andre si i mot hvis de mener det Ole Petter sier ikke stemmer.

Det er helt ok at Lotus arresterer påstander han mener er feil. Det ser ut for å være bra underbygget også, selv om jeg ikke greier å henge med i alle svingene. Fortsett med det Lotus. Jeg oppfatter ikke dette som å være krangel, selv om det er flere måter å si ting på. Det viktigste er at det blir sagt, ikke hvordan det blir sagt. Det er i alle fall min mening.

Link to post

Hvis dere ikke vil at jeg bidrar i en diskusjon for å finne ut forskjellen mellom sulfat og krystallisert sulfat, hvordan man forebygger med riktig ladning / vedlikehold og eventuelt bryter ned krystallisert sulfat etter å ha fått det, så får dere heller lese om batterikjemi selv.

 

Lars sin graf som forteller syrevekt før og etter en desulfateringsprosess er jo ganske god, og den burde dere arbeide videre med i stedet for å diskutere dårlig kjemi mellom to mennesker.

 

I det lengste hadde jeg jo håpt at det gikk an å bidra, men jeg skjønner jo etter hvert hvorfor fagfolk trekker seg fra forumet.

 

Jeg kan i det minste anbefale en god bok som Lotus bør kjøpe når han nå er alene om å drive den tekniske og praktiske informasjonen. Battery Technolygy Handbook av H.A. Kiehne.

NB! boken er på 490 sider så dere får være litt tolmodige når dere lurer på noe, for det er langt lettere å GOOLPE (google) opp noen kjappe svar enn å faktisk sette seg inn i sakene.

 

Da er jeg fornøyd jeg. :cheers:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...