roaldbj Startet 16.August.2009 Del på Facebook Startet 16.August.2009 Jeg har hentet dette bildet fra en tidligere tråd. Dette er et Leica håndholdt temperaturkompensert refraktometer som jeg har ombord. Det benyttes for å måle syrevekta til batteriene og "temperaturen" på frostvæska på ferskvannssiden til motorene. Ifølge skalaen krever syrevekt under 1200 ladning, området fra 1200 - 1250 er "fair", og området 1250 - 1400 beskrives som "Good". Jeg målte i dag påny for 2. dag på rad syrevekta til alle 24 cellene på mine 4 Tudor forbruksbatterier og alle kom i området "Good". I en annen tråd fikk vi denne henvisningen: http://www.sonnak.com/_beta/pdf/Batteriets...aate%202005.pdf. Her beskrives også den spesifikke syrevekten. Så langt er mine batterier "innenfor" marginen. De er produsert i 2005 og 2006. Jeg lurer på om det finnes teknikker for å bedre syrevekta (elektrolyttens spesifikke vekt) dersom man ikke klarer å få denne høy nok ved vanlig vedlikeholdsladning? Jeg minnes at jeg mange år tilbake hadde en laderegulator som skulle gi noen sjokkladninger for å motvirke sulfatering ab blyplatene i batteriene og dermed resultert i høyere syrevekt - men kan ikke noe om dette. Antar at spørsmålet kan være aktuelt for flere som begynner med "høstinspeksjon" av fritidsbåten. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.August.2009 Del på Facebook Svart 16.August.2009 Hei. For et par år siden tok jeg et eldre dårlig startbatteriet på 62Ah som hadde stått uten lading i 3 - 4 måneder hvor syrevekten var ganske forskjellig fra celle til celle. Det hadde da en spenning på 12,4volt. Jeg ladet det opp med en uintelligent 6A 14,4V lader i et par døgn til det ikke tok mer lading. Så koblet jeg på en Megapulse MkIII duppeditt (som pulser med forhøyet spenning), og lot det stå med den tilkoblet og laderen på 13,5V i 2 uker. Etter det, lot jeg det få et døgns hvile uten Megapulse og lader og uten forbruk, og da var da spenningen 12,7V og syrevekten mye jevnere enn 2 uker siden. Men helt opp til 1,280 kom jeg ikke. Hilsen Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Marwin Svart 16.August.2009 Del på Facebook Svart 16.August.2009 Selv om det er noen her som er uenige hva slike pulsere kan utrette, må jeg bare støtte Lars i kommentaren her. Søk i basen her på pulsing av batterier, så finner du mye om emnet. Å komme helt opp på 1,28 er vel ikke mulig på eldre batterier, men du bedrer i hvert fall noe! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
roaldbj Svart 16.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2009 Jeg ser for meg at dette blir en tråd som kan bli aktuell for noen utover høsten i forbindelse med opplag. Jeg stiller derfor noen "enkle" spørsmål. Først til Lars: 1) Hvilken syrevektmåler har du benyttet? (Antar at du har bilde og produsent) 2) Hva er en Megapulse MkIII duppeditt? Så til Marwin: 1) Kan du gi noen enkle råd om hvordan en enkel sjel kan foreta "pulsing" av batteriene? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.August.2009 Del på Facebook Svart 16.August.2009 (redigert) Hei. 1. Syrevektmåleren var nok en helt standard bilrekvisitasak hvor en suger opp syre og leser av skalaen på flottøren til 19,99kroner. Om jeg korrigerte for temperatur, husker jeg ikke. 2. Megapulse, Europulse eller Pro Pulse er enheter som en kobler rett på batteriet og som sender ut pulser med forhøyet spenning som skal motvirke sulfatering. Jeg har en Megapulse enhet koblet fast på forbruksbanken, og en Europulse på startbatteriene. Mer om enheten her. Lars H. Redigert 16.August.2009 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
logget av Svart 16.August.2009 Del på Facebook Svart 16.August.2009 For at det skal være enkelt for alle å forstå hva dette dreier seg om så bør en skille mellom utjevningsladning som korrigerende vedlikehold og nedbrytning av krystallisert sulfat. Det er to vidt forskjellige ting. Når et ladesystem gjør det det skal gjøre så er krystallisering av sulfat et ikke tema. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 16.August.2009 Del på Facebook Svart 16.August.2009 For at det skal være enkelt for alle å forstå hva dette dreier seg om så bør en skille mellom utjevningsladning som korrigerende vedlikehold og nedbrytning av krystallisert sulfat.Det er to vidt forskjellige ting. Kan ikke se at det er to vidt forskjellige ting, men derimot at det er to sider av samme sak. Når et ladesystem gjør det det skal gjøre så er krystallisering av sulfat et ikke tema. Det er med respekt å melde tull. Krystallisering av sulfat er batteridøder nr. 1 uamsett hvor bra ladesystem man måtte ha. Derfor har batterier begrenset levetid uansett hvor godt man steller dem. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.August.2009 Del på Facebook Svart 16.August.2009 Vær så god Lotus og Ole Petter, tråden er deres. Jeg trekker meg, så kan dere diskutere og krangle om hvem som er flinkest i klassen og har sterkest far! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lotus Svart 16.August.2009 Del på Facebook Svart 16.August.2009 Beklager. Jeg trodde dette var et diskusjonsforum, Lars H. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.August.2009 Del på Facebook Svart 16.August.2009 Det har du helt rett i. Nå tar jeg kvelden og hører heller på vinden som uler i 12m/s utenfor båten og lar meg vugge i søvn. Lars H. :sleep: Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
OT-flyktning Svart 16.August.2009 Del på Facebook Svart 16.August.2009 Allikevel kan man velge sine ord på andre måter! Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 16.August.2009 Del på Facebook Svart 16.August.2009 Du kan slappe av Lars. Jeg har sakt til meg selv at tråder jeg blir sitert i av Lotus, de trekker jeg meg fra. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 16.August.2009 Del på Facebook Svart 16.August.2009 En forståelig, ja kanskje fornuftig løsning, Ole Petter. Bare synd at Lotus sin kunnskap da muligens ikke kommer frem, men når kunnskapen drukner ... Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 16.August.2009 Del på Facebook Svart 16.August.2009 De fleste vet at et batteri en elektrokjemisk celle med anode og katode og en elektrolytt. I blybatteriet omdannes bly til blysulfat og tilbake til bly igjen. Noe av blysulfatet vil imidlertid ikke bli til bly igjen og syrevekta blir da ørlitte grann lavere enn den var i forrige runde. For hver runde bygges det opp et belegg på platene. Etter som dette belegget blir tyllere og tykkere, hindrer det mer og mer platene i å komme i kontakt med syra og det går mindre og mindre elektroner. Etter hvert vil denne prosessen føre til at batteriet dør og det er ikke en dritt vi kan gjøre med det! Man kan hindre denne prosessen i å gå kjapt ved å lade lite ut og lade batteriet korrekt, men batteriet vil likevel dø. Man kan lade med en høyere ladespenning og lav strøm i en kortere periode for å bryte ned noe av sulfaten, men samtidig korroderer da plussplatene i den samme prosessen. man kjøpte seg litt ekstra tid, men uansett vil batteriet dø. Det sulfaterte ihjel. Så alt i alt, Roaldbj? Det er ikke så mye å gjøre fra eller til. det går uansett til helvete, men behandler du batteriene litt dårlig, så som å ikke vedlikeholdslade dem, går de til helvete litt fortere enn planlagt. For øvrig tåler kanskje Lars H. litt mer diskusjon når han er ferdig med søvnen sin. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 16.August.2009 Del på Facebook Svart 16.August.2009 Kanskje det er like greit Trikola at jeg ikke påpeker alle feil som Ole Petter i egenskap av "ekspert" kommer med? Da er det opp til hver enkelt å tro på det eller ikke og har man ingen grunn til å tvile, så godtar man det uansett hvor feil det måtte være. Ja, Trikola, jeg tar hintet ditt og tror jeg lar Ole Petter overta og komme med de påstander han mener stemmer, så får andre si i mot hvis de mener det Ole Petter sier ikke stemmer. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 16.August.2009 Del på Facebook Svart 16.August.2009 Det er formen, Lotus - FORMEN - din som du bør gjøre noe med! Ikke fakta. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 17.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2009 .....Så alt i alt, Roaldbj? Det er ikke så mye å gjøre fra eller til. det går uansett til helvete, men behandler du batteriene litt dårlig, så som å ikke vedlikeholdslade dem, går de til helvete litt fortere enn planlagt...... Takk for flere verdifulle synspunkter. Rådet fra Lars vil jeg ha i bakhodet og prøve ut når situasjonen blir aktuell. Interessant å høre om det er flere erfaringer når det gjelder å heve syrevekta. Figuren til Lars var interessant. Angående "helvete": Er det slik at batteriene vil eksplodere? Det er i alle fall ikke "planlagt" fra min side. Jeg husker forøvrig svaret ditt Lotus 1. juli 2008 etter at jeg hadde kommentert din bruk av adjektiver. Min kommentar gjelder også noen av adverbene og preposisjonene dine. Jeg tror ikke språket dør ut med noe mer romslig holdning til våre meddebatanter. Vi trenger ikke "ta livet av" meddebatanter for at språket skal leve videre. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 17.August.2009 Del på Facebook Svart 17.August.2009 Kanskje Lotus er Nordlending vettu RoaldBj. De sier jo ofte ting mer i "klartekst", enn å pakke det inn. Kom nå til å tenke på han skulle reparere vaskemaskinen og sønnen gjorde opptak. Denne filen er det vel linket til her på forumet et sted. Kanskje han har båt Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 17.August.2009 Del på Facebook Svart 17.August.2009 Tanken har slått meg også Olpi! Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.August.2009 Del på Facebook Svart 17.August.2009 MEN.....er det noe vi vanlige folk som ikkje har støt blodet, kan gjøre for å "sjokk-lade" eller "puls-lade" batteriene? Uten å kjøpe pulsere...som sikkert er dyrt. Man burde kunne leie slike heftige ladere på bautas Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Arvid_A Svart 17.August.2009 Del på Facebook Svart 17.August.2009 Hei! I fjorårssesongen reagerte jeg på at spenningen på startbatteriet (110Ah) veldig fort (gjerne i løpet av et drøyt døgn uten lading) havnet ned mot 12,4 volt. Det var ikke noe i veien med ladingen verken fra dynamoen (80A dynamo med Sterling PDAR laderegulator) eller landstrømsladeren, noe også fin status på forbruksbanken tydet på. Forbruksbank og startbatteri er skilt med et BEP spenningsstyrt rele. Sist vinter tok jeg derfor startbatteriet med hjem og ga det 3-4 perioder a 2-3 døgn med en "dum" batterilader som gir ca 4A på maks. og en spenning på opp til 15,6 volt. Lot det bare stå og "smågasse" slik at det ble skikkelig "omrøring" av syra. Resultatet av denne hestekuren var at batteriet i år har oppført seg betraktelig bedre, nå med en hvilespenning på 12,60-12,65 volt, selv etter ei uke uten bruk/lading. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 17.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2009 OLPI, jeg fant den her: http://friluft.rype.no/main.php?g2_itemId=5574. Det er bare å aktivere: Last ned lydfilen. Takk for påminnelsen - sjølhøytidelighet er ikke bra. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 17.August.2009 Del på Facebook Svart 17.August.2009 Kanskje det er like greit Trikola at jeg ikke påpeker alle feil som Ole Petter i egenskap av "ekspert" kommer med?Da er det opp til hver enkelt å tro på det eller ikke og har man ingen grunn til å tvile, så godtar man det uansett hvor feil det måtte være. Ja, Trikola, jeg tar hintet ditt og tror jeg lar Ole Petter overta og komme med de påstander han mener stemmer, så får andre si i mot hvis de mener det Ole Petter sier ikke stemmer. Det er helt ok at Lotus arresterer påstander han mener er feil. Det ser ut for å være bra underbygget også, selv om jeg ikke greier å henge med i alle svingene. Fortsett med det Lotus. Jeg oppfatter ikke dette som å være krangel, selv om det er flere måter å si ting på. Det viktigste er at det blir sagt, ikke hvordan det blir sagt. Det er i alle fall min mening. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 17.August.2009 Del på Facebook Svart 17.August.2009 Hei! Jeg er helt enig med Zach! Det vil være et stort tap for det faglige innholdet på forumet hvis Lotus lar være å komme med sine bidrag! Han har en egen evne til å presentere problemstillinger og forklaringer på en rett frem, forståelig og pedagogisk måte. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 17.August.2009 Del på Facebook Svart 17.August.2009 Hvis dere ikke vil at jeg bidrar i en diskusjon for å finne ut forskjellen mellom sulfat og krystallisert sulfat, hvordan man forebygger med riktig ladning / vedlikehold og eventuelt bryter ned krystallisert sulfat etter å ha fått det, så får dere heller lese om batterikjemi selv. Lars sin graf som forteller syrevekt før og etter en desulfateringsprosess er jo ganske god, og den burde dere arbeide videre med i stedet for å diskutere dårlig kjemi mellom to mennesker. I det lengste hadde jeg jo håpt at det gikk an å bidra, men jeg skjønner jo etter hvert hvorfor fagfolk trekker seg fra forumet. Jeg kan i det minste anbefale en god bok som Lotus bør kjøpe når han nå er alene om å drive den tekniske og praktiske informasjonen. Battery Technolygy Handbook av H.A. Kiehne. NB! boken er på 490 sider så dere får være litt tolmodige når dere lurer på noe, for det er langt lettere å GOOLPE (google) opp noen kjappe svar enn å faktisk sette seg inn i sakene. Da er jeg fornøyd jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.