REM Startet 16.August.2009 Link til dette innlegget Startet 16.August.2009 I takt med den økende populariteten, skjer det stadig endringer og utvidelser på Oscarsborg. Denne gang har de lagt ut en betong bølgebryter fra helikopterlandingsplassen og rett vestover mot Håøya. Bølgebryteren sperrer delvis av dette trange sundet hvor det til tider er svært stor trafikk av småbåter. At sundet blir trangere kan ha en positiv side ved at de som trafikkerer sundet kanskje setter ned farten noe slik at vi unngår noe hekkbølger og svelling inne i havna? Bølgebryteren medvirker også til at Sydvesten blir betydelig svekket. Det er bra. Det som ikke er like bra er at bølgebryteren er umerket i den forstand at den jo enda ikke har kommet med på noe kartverk. Den er heller ikke merket med lys, slik at de som går gjennom sundet om natta risikerer å gå rett i betongen. Er dette forsvarlig? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Figaro Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Den stakk jammen langt ut! Godt å vite hvis man skal den veien i høstmørket. Men det må vel komme lys på den etterhvert, og helst snart. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Kaptein Trebein Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Er det ingen regler om belysning eller merking av sånne greier? Kan bli både dyrt og vondt å treffe den der.... Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 den skal vel ha fått byggetillatelse både fra kommune (Frogn?) og havnemyndighet (Frogn? Kystverket?) - havnemyndigheten har ofte pålagt belysning ved slike brygger her på våre kanter. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Figaro Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Vi har i Nesodden kystlag nylig lagt ut ny flytebrygge i sundet mellom Nesodden og Landsteila. Og der er det såvidt jeg vet påbudt med lys, noe vi også har ordnet med. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
index Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Bølgebryteren medvirker også til at Sydvesten blir betydelig svekket. Det er bra. Men han har jo ikke båt lenger? Beklager, men den kunne jeg ikke overse Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
roaldbj Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Godt observer rem. Denne observasjonen føyer seg inn i tidligere gode rem-observasjoner (jfr bl.a. Piper-saken). Jeg har ikke hørt om dette tidligere. Jeg har heller ikke sett den nye brygga. Når jeg seiler om natta i dette området sørger jeg alltid på å følge lysledene - jeg håper inderlig ikke at lysmerkingen kan få noen rett i brygga? Er det mulig å markere på det vedlagte kartet hvor den nye flytebrygga ligger? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 16.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Den går rett vestover fra der 5-metersmarkeringen er på kartet. Altså fra den NW-enden av S-Kaholmen Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
2nd Trikker'n Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Det er 5 knops fart i sundet. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Ja er det egentlig det? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Tommy007 Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Jeg fant dette kartet (et eller annet sted ...) Gult er 5 kn, så da er det vel 5 kn i det aktuelle området Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Pga vinkelen dette bildet er tatt i, ser dette mye værre ut enn det er i virkeligheten! Men det kunne godt vært lys på den, og det kommer vel også om det nå ikke alt er på plass idag. Sundet har vel også 5 knop som øvre grense, og dette er med på å gjøre at dette ikke er så galt som det her fremsettes som. Jeg var nylig i området og tok bryggen i øyesyn selv, og føler vel at dette blir hauset noe opp her nå. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
VannTro Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Dette er det det værste jeg har sett ! Nå setter høsten inn med mørke kvelder. Noan bør gjøre Kystverket obmerksomme på denne brygga slik at den kan lyssettes snarest. Her må det komme ett pålegg. Synes det virker helt utrolig at noen kan legge ut noe slikt uten å tenke på faren for sammenstøt i bekmørket. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
2nd Trikker'n Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Jeg fant dette kartet (et eller annet sted ...) Gult er 5 kn, så da er det vel 5 kn i det aktuelle området Det er et av mine tidlige bidrag, men jeg er redd jeg har gjort en tabbe der også. Hele området vest for Gråøya er jeg blitt fortalt at er 5 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Jeg diskuterte dette med gutta på Odd Fellow II forrige dagen og de sa det ikke var 5-knop der, men ser nå at det faktisk er det. Takk for info :-) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Hilmar 2 Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Hvis ingen har fjernet den så har jeg satt opp en Jotron blink ytterst på brygga... Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Frivakten Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Den blinker akkurat nå ihvertfall. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Hilmar 2 Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Da skal det ikke være noe problem da vel? Brygga er 40 meter lang så la oss si 44 fra land. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
2nd Trikker'n Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Jeg diskuterte dette med gutta på Odd Fellow II forrige dagen og de sa det ikke var 5-knop der, men ser nå at det faktisk er det. Takk for info :-) Fartsgrenser i Frogn. Forskrift om fartsbegrensning for fartøyer langs kysten av Frogn kommune, Akershus. 5 knop er største tillatte hastighet i en avstand mindre enn 150 meter fra land langs hele kommunens kystlinje i Bunnefjorden til Nesodden grense og mot Oslofjorden fra Nesodden grense til Elveskjær og langs samtlige øyer beliggende i Frogn kommune, såfremt ikke andre og strengere fartsgrenser gjelder. Sundet Håøya - Kaholmen er ca 200 m. bredt. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Hvis man ser nøye på bildet ser man Blinken på stanga helt ytterst. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
2nd Trikker'n Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Hvis ingen har fjernet den så har jeg satt opp en Jotron blink ytterst på brygga... Er ikke et blinkende lys den verst tenkelige måte å merke en brygge på. Jeg tror (med kryssede fingre) at en lyktestolpe med et fast lys ville være det beste. Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Brygga er 40 meter lang så la oss si 44 fra land. Ja, og den går jo litt skrått utover også, og starter vel ikke fra det ytterste punktet påland, så normalt ferdes ingen båter så nær land i mørke. Nå som den er lyssatt med strobolys, ja da er jo saken grei. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
REM Svart 16.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Hvis man ser nøye på bildet ser man Blinken på stanga helt ytterst. OK Hilmar. Så ikke den. Beklager. Da er vel allt i orden og ihht forskriftene? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Hilmar 2 Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 nja kan hende den har blitt litt skjev. Skal bort og modifisere den i løpet av helgen. Men i ihht reglene er den nok. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
2nd Trikker'n Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Hvilke regler Hilmar. Jeg spør av uvitenhet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.