Jump to content

Dødsfelle i Oslofjorden?

REM

Recommended Posts

Det står ingenting i sjøveisreglene om blinkende lys på flytebrygger.

Ei heller i noen andre regler, for den saks skyld. Tvert i mot. De nasjonale havnemyndighetene er meget skeptisk til å gi tillatelse til lys som kan mistolkes som navigasjonshjelpemidler. Derfor er det eneste de tillater på private brygger og slikt, en fast, indirekte belysning med hvitt lys. Som også er det sikreste - etter mitt skjønn. Lyset må selvsagt være innrettet slik at det ikke blender de sjøfarende.

Jeg synes opplysningene om 5 knops fartsgrense nesten er litt uinteressante i denne sammenhengen. Vi vet alle at slike fartsgrenser blir brutt. Og en slik brygge som ikke er tilstrekkelig opplyst, og som strekker seg 1/3 ut i sundet - ja det mener jeg kan være en dødsfelle. Spesielt nå når kveldene og nettene virkelig begynner å bli svarte. Så jeg er ikke enig i at denne saken er opphauset her i denne tråden. 

Men i ihht reglene er den nok.

Njaa? Er ikke så sikker på det Hilmar. Det er forskjell på fyllinger og installasjoner som ikke står avmerket på kartene og de som står der. Jeg er rimelig sikker på at dere enten må ha vandrende strobelys som viser hele lengden av brygga, eller indirekte fast lys som Douro beskriver.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Da skal det ikke være noe problem da vel?

Brygga er 40 meter lang så la oss si 44 fra land.

Det er da absolut et problem. Hvis jeg putrer i skumringen på gps er det ganske naturlig å kjøre 40 meter fra land i frykt for ikke å bli sett av annen trafikk med større fart midt i sundet.

Spesielt hvis man kommer sydfra en sen kveld for å søke nødhavn på Oscarsborg er det naturlig å holde en kurs som krasjer rett i betongen.

Har noen konkret informasjon om at den er godkjent av kommunen ?

Burde noen tipse Kystverket om saken ?

Havflaten er vår felles almenning og bør man være restriktive med tilatelser til å legge bølgebrytere 44 meter ut fra land.

I gamledager sørget høststormene for å rydde kysten for en del flytebrygger slik at fltebrygger ble forvist til lune bukter. Det var også begrenset hvor langt ut man klarte å bygge moloer. Med dagens kraftige betong-flytebrygger som også fungerer som bølgebrytere er teknisk mulig å gjøre om hele indre oslofjord til en sammenhengende båthavn.....men trenger da ikke starte mdit i et ganske trafikert sund.

At grunneier anekterer 44 meter av vår sjøalmenning rett ut i et trafikert sund blir ikke nødvendigvis akseptabelr selv om eiendomsretten markeres med et lys.

Hvor bredt er sundet ? Hvor bred passasje blir det hvis det bygges ut en 44 meter bølgebryter også tvers over sundet (fra Håøya) ?

(Jeg har ikke selv sett den i virkligheten men 44 meter er nå veldig langt i et sund uansett hvordan det virker i praksis.)

Går færderseilasen gjennom sundet ? Uansett vil slike hindinger være irriterende for tur-seilbåter som gjerne utnytter hele bredden når de krysser seg ut fjorden i motvind.

Redigert av salt (see edit history)
Jeg diskuterte dette med gutta på Odd Fellow II forrige dagen og de sa det ikke var 5-knop der, men ser nå at det faktisk er det. Takk for info :-)

Jeg kan ikke motstå "fristelsen" til å påpeke at når disse gutta ikke kjenner til fartbegrensninger hva skal da båtførerprøven gi av økt sikkerhet? :rolleyes:

Noterer ellers at noen er sjokkert mens andre ikke ser noe problem av betydning her så vi er forskjellige! Holder man fartsgrensen og god utkikk så går det sikkert bra vil jeg tro og med lys på attpåtil så er jeg avslappet mht denne hindringen.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg kan ikke motstå "fristelsen" til å påpeke at når disse gutta ikke kjenner til fartbegrensninger hva skal da båtførerprøven gi av økt sikkerhet? :rolleyes:

Nå har nok Fru Jacobsen kanskje vært på opera og blitt noe kultivert og blander sammen andre kjekke gutter, men at gjeldende fartgrense akkurat utenfor stuedøra til nevnte gutter er ukjent, er vel å ta i.

Ikke har de snakket med noen fruer om slike ting heller. :cool:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Må innrømme at jeg går litt surr i alle lokale regler om fart. Finnes de samlet et sted som det går an å få finne frem?

Er det Frogn sine regler som gjelder undt H-øya? Mulig de er like som Hurum sine, så det spiller kanskje mindre rolle. Men sundet på andre siden av Oscarsborg er også rimelig trangt og med mye skipstrafikk - har skipstrafikken høyere grenser enn fritidsbåtene? Jeg har blitt fortalt at de har 15 knop innenfor Drøbak, og de er jo nærmere holmer, øyer og land enn 150 meter. Har videre blitt fortalt at Bærum kommune har satt maks 15 knop i HELE sitt område, lavere på nærmere regulerte områder. Men det stikker vel også relativt langt ut i fjorden?

Driver disse med kurs og villeder er det det du sier?

Trodde ikke båtførerkurset inbefattet at man skulle alle fartsgrenser på rams. Disse folka har jo skipperutdannelse eller styrmann utdannelse bør vi nå fjerne denne opplæringen også?

Dersom noen kjører på denne brygga i mørket....

Den er merket med strobelight som ikke gir noen annen info annet enn at det er en stroblight der. Kan like gjerne være en bøye.

Det er ikke fast lys som kan gi opplysninger om hva det er. Den står ikke i noe kart. Det er ikke publisert at det er bygd ei brygge ut i sundet der.

Jeg tror at den som har lagt ut den brygga kan få seg et ganske stort erstatningansvar.

. Den står ikke i noe kart.

Uansett om den havner på et kart eller ikke er det unødvendig å lage båtfeller langs kysten.

Løsningen er åpenbar: De som satte den ut bør røske opp moringer å ha den mer skrått ut fra land og gjerne forkorte den. Likevel vil man få en bølgebrytende effekt for havnen.

Men sundet på andre siden av Oscarsborg er også rimelig trangt og med mye skipstrafikk - har skipstrafikken høyere grenser enn fritidsbåtene? Jeg har blitt fortalt at de har 15 knop innenfor Drøbak, og de er jo nærmere holmer, øyer og land enn 150 meter.

Det er bare et sted i området hvor leia kommer i konflikt med lokale hastighets begrensninger. Det er sundet mellom Håøya og Kaholmene. Der holder nyttetrafikken styrefart.

Nå har nok Fru Jacobsen kanskje vært på opera og blitt noe kultivert og blander sammen andre kjekke gutter, men at gjeldende fartgrense akkurat utenfor stuedøra til nevnte gutter er ukjent, er vel å ta i.

Ikke har de snakket med noen fruer om slike ting heller. :cool:

Det var en særdeles drøy påstand - at jeg rett og slett lyver!! Om du besitter en stilling i Redningsselskapet som tilsier at du bør vite navn på disse to (skipper og styrmann) kan du få de av meg ved å sende en IM. I motsatt fall kan du jo bare holde kjeft.

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

hvorfor lage så mye ut av denne saken, det er jo lys på brygga. :discuss:

Langs store deler av indre Oslofjorden er det fristende å slenge ut flytebrggebølgebrytere på 40 meter., ja gjerne 140 meter eller 240 meter fordi man da får lagt ut båter i områder som i høststormen raskt får krappebølger på 1- 2 meter. Noen steder som i romslige Bunnefjorden kan det være lurt, men et frislipp av slike bølgebrytere i trafikerte områder som ved Håøya er svært uheldig på grunn av almenhetens rett til å kunne færdes (trygt) på fjorden.

Jeg kan ikke motstå "fristelsen" til å påpeke at når disse gutta ikke kjenner til fartbegrensninger hva skal da båtførerprøven gi av økt sikkerhet?

Jeg mener at følgende synspunkt vil være mer relevant i forhold til problemstillingen i denne tråden:

Jeg kan ikke motstå "fristelsen" til å påpeke at når disse gutta ikke kjenner til fartbegrensninger, da er det vel en særdeles stor sannsynlighet for at veldig mange småbåtførere ikke gjør det. Noe som underbygger påstanden om at en slik flytebrygge kan være livsfarlig.

Stedet denne bølgebrytern er lagt ut er å betrakte som et havneområde.

Ja det er klart hele sundet blir å betrakte som havneområde netopp fordi de legger ut en betongbølgebryter 44 meter ut i sundet.....

Det blir som med Solodden ved Fredrikstad som tilfelkdigvis fikk 5 knops sone etter at den var bygget.

Skal luksuleilighetsbrygger som i Fredrikstad og betongbølgedempere som ved Oscarborg omdefinere båtleder til havneområder ?

Den virkelig store stygge ulven er Kielfergen som når den gasser opp ved Drøbak med sine bølger smadrer eventuelle flytebrygger langs kysten ut forbi Filtvedt.

Oscarborg kan jo lage en 40 meters bølgebryter på østsiden å forlange at Kilefergen går i 5 knop i det nye "havneområdet"..........

Jeg kan ikke motstå "fristelsen" til å påpeke at når disse gutta ikke kjenner til fartbegrensninger, da er det vel en særdeles stor sannsynlighet for at veldig mange småbåtførere ikke gjør det. Noe som underbygger påstanden om at en slik flytebrygge kan være livsfarlig.

I respekt for navngitte personer (Båten er navngitt og da er pr definisjon også mannskap navngitt) så er det noe smakløst å legge stor vekt på hva en annonym kilde har lagt ut som sannhet.

Kan selvfølgeligt være sant og jeg oppfordrer moderator til å tipse Redningsselskapet om at her er mannskap ombord hos dem diskutert.

Driver disse med kurs og villeder er det det du sier?

Trodde ikke båtførerkurset inbefattet at man skulle alle fartsgrenser på rams. Disse folka har jo skipperutdannelse eller styrmann utdannelse bør vi nå fjerne denne opplæringen også?

Jeg tror du skjonte hva jeg mente, i allefall haper jeg det!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg tror du skjonte hva jeg mente, i allefall haper jeg det!

Nei desverre det gjorde jeg ikke, kan ikke se hvordan en kaptein på en ferge, redningsskøyte eller et fly sin uttalse om farten i et sund har noe som helst med obligatorisk båtførerbevis eller ikke.

Hvis denne uttalelsen hadde vært korrekt - da hadde du vært for opplæring? hadde det da vært "beviset" for at det hadde vært fornuftigt med opplæring?

hvorfor lage så mye ut av denne saken, det er jo lys på brygga. :discuss:

Helt riktig! Og området brygga ligger på er også godt opplyst om kvelden fra land, så om man ikke ser denne bør man ikke føre båt eller annet kjøretøy hverken på land eller vann. Brygga ligger også på skrå i havna, og stikker ikke noe 40 meter ut i sundet og stenger dette på noen måte. Skal du kjøre på denne bryggen må du komme langs land nordover og kanskje grunnstøte på veien imot, og du må også kjøre over kaien til NSSR og fortsette med kurs rett inn i gjestehavnen på Oscarsborg for å treffe den. Hvem er det som fører sin båt på denne måten?

Denne saken er flisespikkeri, og er vel egentlig ingen sak i det hele tatt, og hvorfor et slikt ikke emne er blitt en stor sak her er meg en gåte.

Det hadde vær fint om noen kunne tatt et bilde av brygga/bølgebryteren fra nord i gjestehavna, og ifra kai til NSSR i sør, så får vi se hvor ille dette egentlig er.

Hadde denne bølgebryteren stått rett ut i sundet, ja da hadde den jo ikke gitt noe le mot gjestehavnen fra sør, derfor står den skrått nordover.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...