Hilmar 2 Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Det blir like stolper som resten av havna har. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Tom Rør Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Jeg sitter med en følelse av at denne saken får i overkant mye oppmerksomhet. Hvis den fortsetter særlig lenger nå, så får ikke Hilmar gjort annet enn å svare på uttalelsene her på plassen. Da få han jo ikke tid til å montere noe lys. Jeg tror denne saken kommer til å gå kjempebra til slutt. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 OT. Hilmar 2. Nå som du er tlbake fra Full City, og har ervervet deg verdifull erfaring med lenser i dårlig vær og siden du allerede har erfaring fra lenser i godt vær, kunne du tenke deg å starte en tråd om olje lenser og beredskap? Sitér dette innlegget Link to post
Escada Svart 21.August.2009 Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 husk gutter, sikkerhet er bra ,så en god merking av denne bølgedemperen hadde ikke gjort noe.Forøverig så likte måkene seg godt der ute, noe betongen bar preg av... Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 21.August.2009 Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 Regner med at "de" som har for vane å kjøre på land finner en annen plass å gjøre det på om det blir satt opp mere lys akkurat her?! Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 21.August.2009 Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 Pga vinkelen dette bildet er tatt i, ser dette mye værre ut enn det er i virkeligheten! Det er et av mine tidlige bidrag, men jeg er redd jeg har gjort en tabbe der også. Hele området vest for Gråøya er jeg blitt fortalt at er 5 knop. Det er intet områdevest for Gråøya som har 5 kn, (Muligens mellom lykken og hjelp) Hvor har du det fra ? Helt riktig! Og området brygga ligger på er også godt opplyst om kvelden fra land, så om man ikke ser denne bør man ikke føre båt eller annet kjøretøy hverken på land eller vann. Denne saken er flisespikkeri, og er vel egentlig ingen sak i det hele tatt, og hvorfor et slikt ikke emne er blitt en stor sak her er meg en gåte. Det hadde vær fint om noen kunne tatt et bilde av brygga/bølgebryteren fra nord i gjestehavna, og ifra kai til NSSR i sør, så får vi se hvor ille dette egentlig er. Hadde denne bølgebryteren stått rett ut i sundet, ja da hadde den jo ikke gitt noe le mot gjestehavnen fra sør, derfor står den skrått nordover. Skal ta ett bilde i helgen, enig forøvrig. Jeg fikk forøvrig et litt spesielt møte med havnekroa der ute, jeg må si at maten var svært dårlig der! Kjøtt ble oppbevart på benken i romtemperatur, og jeg tror det er mye å sette fingeren på i de lokalene der rundt matlaging etc. Ketchup og sennep var langt over datostemepel, og dressing hadde skilt seg i boksen. En bit av maten på tallerken avdekket en spesiell smak, og den ble raskt spyttet ut igjen og jeg reiste meg og gikk derfra så fort jeg kunne. Enig, hadde reker med aske på Selv Rsp fra forsvaret var bedre, Øl også dyrt 57 kr Var og tittet i går og de som klarer og treffe den brygga fortjener ikke noe bedere en at skuta søkker. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
2nd Trikker'n Svart 21.August.2009 Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 Det er intet områdevest for Gråøya som har 5 kn, (Muligens mellom lykken og hjelp) Hvor har du det fra ? Sundet mellom nordre Gråøya og fastlandet er mindre enn 300 bredt et godt stykke sørover. Det er 150 m. grense for 5 knop i Røyken kommune. Når det gjelder 5 knop i området nord for Hjelp, som er mer enn 150 m. fra land, så mener jeg at jeg hørte det over en pils på Sætre. Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 21.August.2009 Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 Dette blir Off Topic, men allikevel: Å si vest av Gråøya blir i beste fall unøyaktig. Begrensningen gjelder Sætrepollen. Hentet fra Forskrift om fartsbegrensning i sjøen i Oslofjorden og Drammensfjorden, sjøkart nr. 3 og 4, Hurum kommune, Buskerud: § 1. Fartsbegrensning Innenfor Hurum kommune i en avstand av 150 meter fra land eller øyer i hele kommunens kystlinje fra kommunegrensen ved Beston i Oslofjorden til kommunegrensen ved Grimsrud i Drammensfjorden, unntatt Svelvikstrømmen, er største tillate fart 5 knop. I Sætrepollen og Sandspollen gjelder fartsgrensen inne i hele området. Dette bildet er hentet fra Småbåtguiden indre Oslofjord, som er utgitt av blant andre Fylkesmannen. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
CB. Svart 21.August.2009 Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 Sundet mellom nordre Gråøya og fastlandet er mindre enn 300 bredt et godt stykke sørover. Det er 150 m. grense for 5 knop i Røyken kommune. Dersom du hørte dette på Losen i Sætre er du tilgitt 150 m grensen er generell men fra nord enden av Gråøya er det mere enn 300 til fastland, derimot mellom Lykken og hjelp er det (muligens) mindre enn 300 m. 5 kn kommer ikke på tale før du seiler forbi hjelp , vest siden av sydenden til grå øya Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
2nd Trikker'n Svart 21.August.2009 Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 Den prikkede linjen er ikke 150 m. fra land. Den viser bare at her er det 5 knops grense 150 m. fra land. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 21.August.2009 Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 (redigert) Og 150 m grensen viser 5 kn ergo autobahn hastighet før (muligens ?) hjelp sydvest av sørenden Gråøya (Hjelp er en øy) Redigert 21.August.2009 av Contraband (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
CSL Svart 22.August.2009 Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 Uten at jeg har sett denne bryggen fra sjøen selv, så ser det jo ut på bildene som om den ikke stikker spesielt langt ut i sundet. Ville undret meg om noen kjørte så nærme land uten å vite om eller i det minste se bryggen. Når det er sagt så burde den jo være merket med lys og/eller refleksmaling, regelpåkrevet eller ikke. Uansett om man treffer den i 5 eller 50 knop så er jo ikke et møte med en betongbrygge en hyggelig opplevelse. Sunn fornuft tilsier jo at brygga bør merkes. Får vel ta båten ut og titte på søndag, selv om været har hatt en tendens til å stråle når jeg sitter på jobb (slik som nå) for så å være elendig når jeg skal utpå. Alpinbriller og utetøy med bølgehopping er gøy det, men likevel... Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Douro Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 Folk som ferdes på sjøen når det er mørkt har vel stort sett lyskastere ombord. Hvis de ikke har det kan de takke seg selv hvis de kjører på brygga. Fri og bevare oss vel for slike lyskasternavigatører. Hansi: Det er biler som navigerer etter prinsippet om at veien foran skal lyses opp. Til sjøs navigerer vi etter et helt annet prinsipp i nattemørket, som bl.a. betinger at navigatørene må ha godt nattesyn. Og godt nattesyn er ikke forenelig med overdreven ukritisk vifting med lyskastere i tide og utide! Sitér dette innlegget Link to post
HCO Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 Låner denne tråden litt... Dersom denne bryggen stikker så langt ut i fjorden, så kanskje redningsbøya mi har havnet der...? Uansett, jeg mistet en rød hesteskobøye i dag, midtfjords omtrent ved Skiphelle. Strøm og vind sto omtrent rett fra syd, så om den ikke har strandet på Oscarsborg, så kanskje den er på Rådhusbrygga nå? Noen som har sett den? Sitér dette innlegget /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
REM Svart 30.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Så var det kommet opp forskriftsmessig lys på moloen, svært godt synlig i mørket. Kanskje har denne tråden bidratt til fortgang i saken? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Hansi Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Hansi:Og godt nattesyn er ikke forenelig med overdreven ukritisk vifting med lyskastere i tide og utide! Hvilke prinsipp som brukes til navigering når det er mørkt er jeg meget godt kjent med, noen belæring fra din side er slettes ikke nødvendig i det hele tatt. Å bruke en lyskaster når det er mørkt er fullt mulig uten at det går ut over nattsynet. Å vifte med lyskastere kan du gjøre selv, jeg gjør det ikke. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 God å høre at brygga har fått skikkelig lys nå som høstmørket kommer Jasså Hansi, har det blitt en feit Harley i påvente av ny båt(nytt avatarbilde) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Hilmar 2 Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Vel vel. Forskriftsmessig lys har det alltid vært, fordi vi fikk aldri krav om fast lys fra Kommunen som vi har gjort mange andre plasser. Og den Jotron blinken som satt der har heller ikke vært for dårlig. Men jeg må legge til at 50 meter ut fra land langs hele vest siden på Kaholmene er regulert som havneområde. Så brygga ligger ikke ute i leden da den viste seg å stikke ut 40 meter . Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
oslofjord Svart 31.August.2009 Link til dette innlegget Svart 31.August.2009 Men jeg må legge til at 50 meter ut fra land langs hele vest siden på Kaholmene er regulert som havneområde. Så brygga ligger ikke ute i leden da den viste seg å stikke ut 40 meter . Betryggende...for alle sjekker kommunale reguleringsplaner før de passerer...........nei det som teller om det faktisk er en fare for at en båt i skumringen skal smelle rett i betongen i båtleden 40 meter fra land...(da er det liten trøst om båtleden av en byråkrat er defninert som havn..) Sitér dette innlegget Link to post
GBK Svart 31.August.2009 Link til dette innlegget Svart 31.August.2009 Det som ikke er like bra er at bølgebryteren er umerket i den forstand at den jo enda ikke har kommet med på noe kartverk. Det samme gjelder fiskeoppdrett som flyttes rundt.Var en tur på Tysnes (Våge/Våga?)der lå det oppdrett midtfjords, som ikke var merket i kartet,noe som er livsfarlig i mørke.Kunne tenkt meg at oppdretterne fikk tildelt plasser de kunne legge merdene sine,og at alle var merket i kartene,som "oppdrettsplass"selv om de var flyttet midlertidig,mellom tildelte plasser. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 31.August.2009 Link til dette innlegget Svart 31.August.2009 i båtleden 40 meter fra land... Selvsagt skal en brygge som denne markeres, men hvor mange båtleder går 40 meter fra land? Hvis du i mørke/skumring ikke er mer en 40 meter fra land føles det som man forlengst er i fjæresteinene....... Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 1.September.2009 Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 Den største faren er oftest mange av de navlebeskuende fritidsbåteierne selv. Manglende erfaring med nattnavigering/seilas og kartplotter som eneste navigeringsutstyr de forstår bruken av. Da kan brygger som dette oppleves en potensiell fare!! Problemet er bare om disse ikke går seg på akkurat denne bryggen, så grunnstøter de ett annet sted likevæl! Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 1.September.2009 Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 Jasså Hansi, har det blitt en feit Harley i påvente av ny båt Off topic, nei egentlig ikke, kjøpte den i vinter etter å ha hatt tilbudet på sykkelen noen måneder. Nord Westen ligger her enda, mye vind har stoppet overlevering, satser på at den forsvinner til fredag. Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 1.September.2009 Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 Manglende erfaring med nattnavigering/seilas og kartplotter som eneste navigeringsutstyr de forstår bruken av.Da kan brygger som dette oppleves en potensiell fare!! Dette har du igrunnen endel rett i, men det hadde nok ikke blitt noe påkjørsel av akurat denne bryggen, det er for lyst i området fra flomlyset påland og bryggen er godt synlig. Dette flomlyset er også på året rundt. Denne tråden er en tulletråd, her er det blitt laget et problem av noe som ikke var et problem i utgangspunket, og å kalle det dødsfelle er jo helt på vidda. Her tror jeg heller trådstarter bør ta kritikk selv fremfor å gå løs på kommunen og Oscarsborg havn, her var jo faktisk alt som det skulle og lysene trolig planlagt for lenge siden. Båtene som skal benytte denne bryggen skal jo ha strøm som resten av havnen, og da får jo bryggen eget lys også (som den nå har fått). Jeg antar at dette lyset, og strømutakene, var planlagt iår? Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.