Ketil M Startet 29.Juni.2004 Link til dette innlegget Startet 29.Juni.2004 Hei. Har skaffet meg en gammel Selco 13' som har wire-styring. Selve styringen er forsåvidt grei nok. Litt slakke, men ikke værre enn at det tåles. Men, når jeg tipper motoren opp så strammer wirene så hardt mot gjennomføringene at både lakk og glasfiber nesten spretter veggimellom. Er det noen som har gode råd om hvordan en slik styring bør settes opp, eller er det bare sånn det er ? Motoren er forøvrig en 24Hk Suzuki fra 70' tallet. Må dessuten benytte anledningen til å gi alle på forumet en masse skryt! Så langt har forumet har vært en uutømmelig kilde av kunnskap som har gitt mange timer interessant lesning. Mvh Ketil. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 29.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2004 ...Har skaffet meg en gammel Selco 13' som har wire-styring. Selve styringen er forsåvidt grei nok. Litt slakke, men ikke værre enn at det tåles. Men, når jeg tipper motoren opp så strammer wirene så hardt mot gjennomføringene at både lakk og glasfiber nesten spretter veggimellom.Velkommen til forumet - og velkommen i Selco klubben! Er det Selboy eller Select du har? Forskjellen sees enklest ved utformingen av dekket. Selboy har et par langsgående opphøyninger. Mens Select har en bredere forsenkning. Selv så har jeg en Selboy. Kan tenke meg vi har noenlunde samme styringen. Akkurat hva som skjer når motoren vippes opp, har jeg ikke tenkt så mye på. Jeg har ikke funnet noen mekanisme på min Mercury 50Hk som gjør at den enkelt kan vippes opp. Jeg har såvidt vippet den opp et par ganger i forbindelse med forsøk på endring av tilting. De gangene jeg har drevet med dette, har jeg ikke tenkt noe spesielt over problemer med stram wire. Wire systemet på min er dempet med fjærer i "hver ende". Det vil si en fjær foran på styrbord side, en fjær foran på babord side, og tilsvarende 2 fjærer bak, en på hver side. Jeg kan tenke meg at disse blant annet er der for å ta opp bevegelsen som skjer når motoren tippes opp. Er disse fjærene på plass i båten din? Hva finnes i båten din for å ta opp slike bevegelser? PS: Er du interessert i å lese mer om Selco'en min, finner du den i erfaringsdatabasen, som du kommer til via hovedmenyen på toppen av siden . Sitér dette innlegget Link to post
Ketil M Svart 29.Juni.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2004 Det er nok en Selboy fra 68 eller deromkring med masse lapping i bunnen etter tidligere forsøk på å fjerne vann/skum. Har sett mye på både ditt og Ingar's dobbelt-bunn prosjekt... Lærerikt og prevantivt . Begynner ikke med den jobben i år... Mitt styresystem har bare to fjærer som sitter bak, så det kan jo tenkes at det kan hjelpe å montere ett par forut i tillegg til muligens å flytte litt på de bakre festene slik at vinkelen mellom "wirerulle" og motorfeste blir mindre. Skal uansett prøve å få lagt ut et detaljert bilde hvis problemet vedvarer. Et annet problem med styringa er at rattet ikke står i senter. Regner med at det burde være et enkelt prosjekt på en gråværsdag. Mvh Ketil. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 29.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2004 ...dobbelt-bunn prosjekt... Lærerikt og prevantivtBra! Da har du fått med deg den viktigste erfaringen jeg gjorde. Tenker da på prevantivt.... ...så det kan jo tenkes at det kan hjelpe å montere ett par forut i tillegg til muligens å flytte litt på de bakre festene slik at vinkelen mellom "wirerulle" og motorfeste blir mindre.Høres fornuftig ut. Med et par fjærer til, vil du også få mer slakk i systemet når det belastes hardt, slik at man skulle tro belastningen når motoren vippes opp blir mindre....Et annet problem med styringa er at rattet ikke står i senter. Regner med at det burde være et enkelt prosjekt på en gråværsdag.Sikkert kurrant. Hvis jeg oppfatter deg riktig, er det bare å få av wiren fra rullen i enden av rattstammen, sentrere det litt bedre, og kveile den på igjen. Husk bare på at du må ha nok "offset" til ene siden slik at det hele blir i senter først når alt er kveilet opp på rattstammen igjen. Men etter et par forsøk finner du det ut selv. En ting til: Ikke gjør som jeg. Wiren kan nemlig kveiles på rullen på to måter. Den riktige og den som er ikke fullt så riktig. Tenkte ikke så mye over akkurat dette. Skal love at båten var ugrei å føre når alt svingte motsatt av det man forventet når rattet ble dreid... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.