Tutti Frutti Startet 17.August.2009 Link til dette innlegget Startet 17.August.2009 I verkstedshåndbøkene til Volvo er noen dieselmotorer tegnet for både 1- og 2-polige elsystem. Mens min dieselmotor Volvo KAMD43P er oppført kun som 1-polig system. Jeg har planer om å bygge om motoren fra 1-polig til 2-polig. Er det det noe i grunnkonstuksjonen (releer, dynamo, startmotor, sensorer, etc) som er laget slik at det ikke lar seg realisere som et 2-polig system. Skulle gjerne vist hva som eventuelt måtte bygges om.... Håper det er noen som har gjor dette før meg. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Du finner kanskje noe om dette her: Bruke jord til minus i 2-polt system Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 17.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Takk for trådtipset Zach. Ble ikke helt klok på den tråden. Det virker som om "ekspertene" ikke var enige om fordeler og ulemper med 1- og 2-polig anlegg. Noe annet jeg lurer på er vamtvannsberedere. Det må vel være en fordel å ha 2-polig system sammen med varmtvannsbereder. Da man slipper elektrolytisk tæring på motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Mulig de lærde strides om fordeler/ulemper av 2-polt system. Men de er vel enige om at det ikke blir enkelt å bygge om, og dessuten dyrt med å skifte ut diverse deler (f.eks. dynamo og starter). Neppe "regningssvarende". Når det gjelder v.v.berederen, er det to løsninger som har vært MYE diskutert her på BP: Skilletrafo og lokalt jordplan. Uansett, poenget er å kutt landjord. Her får du bare bruke SØK-funksjonen og lese, lese lese... Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Trodde de motorene var 1.5 polig? Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 18.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 (redigert) Ingar: KAD43 er 1-polig, Kad41 er 1.5 polig, Kad44 og Kad300 tror jeg var 2-polig. 1.5 polig betyr at motoren er 1-polig ved start og stopp av motor. Ved vanlig motorgang så er den 2-polig. Dette styres med et eget jordingsrele. Redigert 18.August.2009 av Tutti Frutti (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.