Jump to content

Bygge om fra 1-polig til 2-polig elsystem på KAMD43p


Tutti Frutti

Recommended Posts

I verkstedshåndbøkene til Volvo er noen dieselmotorer tegnet for både 1- og 2-polige elsystem.

Mens min dieselmotor Volvo KAMD43P er oppført kun som 1-polig system.

Jeg har planer om å bygge om motoren fra 1-polig til 2-polig.

Er det det noe i grunnkonstuksjonen (releer, dynamo, startmotor, sensorer, etc) som er laget slik at det ikke lar seg realisere som et 2-polig system.

Skulle gjerne vist hva som eventuelt måtte bygges om....

 

Håper det er noen som har gjor dette før meg.

Link to post

Takk for trådtipset Zach.

Ble ikke helt klok på den tråden. Det virker som om "ekspertene" ikke var enige om fordeler og ulemper med 1- og 2-polig anlegg.

 

Noe annet jeg lurer på er vamtvannsberedere. Det må vel være en fordel å ha 2-polig system sammen med varmtvannsbereder. Da man slipper elektrolytisk tæring på motoren?

Link to post

Mulig de lærde strides om fordeler/ulemper av 2-polt system. Men de er vel enige om at det ikke blir enkelt å bygge om, og dessuten dyrt med å skifte ut diverse deler (f.eks. dynamo og starter). Neppe "regningssvarende".

Når det gjelder v.v.berederen, er det to løsninger som har vært MYE diskutert her på BP: Skilletrafo og lokalt jordplan. Uansett, poenget er å kutt landjord. Her får du bare bruke SØK-funksjonen og lese, lese lese...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...