Nidelven 24 Startet 17.August.2009 Link til dette innlegget Startet 17.August.2009 Hei Lurte på om noen kan svare meg på om det er nødvendig å sjekke og justere ventiler og dyser på en 8 år gammel Yanmar 3GM30F diesel motor som er lite brukt og sviver tilsynelatende bra. Hvor ofte bør dette gjøres, og trenger man servicetekniker for å sjekke dette? Hva kan eventuelt skje om noe er galt her og man ikke gjør noe med det? (Motoren sviver som ei klokke, men vibrerer ganske mye på tomgang, motorolja er svart selv etter at jeg byttet til ny (blank) Motoren kan også stoppe en gang i blant hvis jeg kjører lenge på høyt turtall, men starter igjen på første forsøk. Har skiftet diesel for- og grovfilter to ganger i sommer. Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Jeg har samme motor. En 2000 modell. Den er kjørt lite men i fjor justerte jeg ventilene i forbindelse med vanlig service. Jeg merket ingen endring. Men jeg husker jeg lurte på om det er nødvendig å ettertrekke toppboltene...? Noen som vet det?? Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
arkmarin Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 Det anbefales fra fabrikk å trekke etter toppen etter noen timers gange. I tillegg må en da også justere ventilene, da dette henger sammen. For egen del har jeg sjekket mine ventiler bare en gang på 22 år. Finner ingen grunn for å sjekke de så lenge motoren har god gange, starter lett og virker ok. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.