Jump to content

AQAD31A, veivhusventilasjon


aqad

Recommended Posts

Noen som har erfaringer med å ha veivhusventilasjonen på utsiden av båten,

tenkte jeg skulle tre en slange over filteret og la denne slangen gå på utsiden av båten.

 

Slipper da å få all disse "dritt" gassene inn i turbo, intercooler igjen.

 

Motoren er en AQAD31A, noen som har noen formening om dette, eller skal jeg være den

som tester det ut.

Link to post

I.h.h. til lovverket skal vel olljedampen tilbakeføres til motoren. Det skaper vistnok forurensing å sende den ut til friluft.

Når det er sagt, så har jeg hatt en litt slitt motor (dog uten turbo). Det er ikke tvil om at den gikk bedre når oljedampen ble ført vekk fra innsuget og ut til friluft i stedet.

Link to post

føler at jeg kanskje er på tynn is men prøver en tanke;

Kan det ikke være at denne oljedampen som tross alt er smøreolje er med på og smøre noe feks turboen???

Tror nok ikke at denne logikken stemmer helt. Oljedampen trekkes inn på friskluft siden av turboen, og den eneste effekten dette har er nok negativ er jeg redd. Luftfilteret blir fortere tett og kompressor hjulet i turboen samt etterkjøleren tillgrises med olje.

 

Selina sr. fikk dreid to aluminiums overganger som han monterte i stedet for veivhus filteret på volvoene ombord i Selina 4. Den ene enden av overgangen hadde gjengetilslutning for innfestning der veivhus filteret skulle ha stått, og den andre enden hadde tilslutning for en 1,5" slange. Slangen ble lagt via en svanehals med utløp rett over badeplatformen på akterenden.

Maskinrommet ble betydelig renere etter dette, og levetiden på luft filterene økte betraktelig.

 

En annen løsning du kan vurdere er å montere ett lukket veivhus filter system, fra f.eks. Racor.

http://www.parker.com/EAD/displayCatalog.asp?menu_parkerid=77&menu_gid=3&menu_divid=109&catid=9869&catdesc=CRANKCASE%20VENTILATION%20SYSTEMS

 

Norsk forhandler er :

Arentz & Amundsen A/S  

Contact Mr T Amundsen

Eikelundveien 21

0588  Oslo

Norway  

Tel no. +47 (0)22-797550

Fax no. +47 (0)22-797551

E-mail  E-mail: aramas@online.no

 

Bildet under viser systemet installert på en CAT3412 (V12 med 2 veihusventilasjons utløp. Derfor 2 filter)

 

 

Lykke til!

 

mvh Selina jr

Link to post

Luftfilteret blir fortere tett

Har ikke særlig kjenskap til detaljene her, men synser litt:

 

Har du et vanlig luftfilter på motoren din? Er det særlig støvete hvor du ferdes med båten? Trodde marinemotorer har kanskje lyddemper på innsugingssiden, men ikke filter.

 

Veivhusluftingen burde vel uansett gå inn bak evt filtere uansett. Det som kommer ut av veivhuset er vel filtrert fra før.

Link to post

Jeg har selv en AQAD 31 A. Pga. skifte av ladeluftkjøler hvor falsen mellom selve kjølerhuset og bakre del at kjøleren var litt tykkere enn på den gamle kjøleren så kom veivhusfilteret i klem slik at det var vanskelig å skru av og på. Jeg kuttet derfor ut hele veivhusfilteret ved at jeg skiftet inseksjonsdekselet som veivhuset skrues på og skiftet ut det bakre ventildekselet med et deksel som benyttes på nyere utgaver av denne motoren. Dette dekselet har veivhusutlufting på toppen hvor det monteres en slange som føres inn på innsiden av luftfilteret. Borret et hull for slangen i luftfilterdekselet. Nytt inspeksjonsdeksel og ventildeksel kom på ca. 800 - 900 kr.

 

Ulempen nå er imidlertid at det kommer en del oljedamp inn i ladeluftkjøleren som kondenserer og blir til olje igjen når den kommer inn og treffer det kalde registerer i kjøleren. Dette ser jeg ved at det kommer en del tykk olje ut gjennom dreneringshullet i bakkant av ladeluftkjøleren. Ser to alternative løsninger på dette. Enten så føres veivhusslangen direkte ut i friluft, eller så føres den via en beholder hvor oljen kan samles opp før en ny slange føres fra beholderen og inn på luftfilterdekselet.

 

Har planer om å rengjøre ladeluftkjøleren og gå for siste løsning.

Link to post

Tidligere hadde jeg veivhusventilasjonen rett inn turboen med "grisete" (les oljete) turbo som resultat. Nå har jeg på en enkel måte fixet dette: Jeg lar plassert en lukket plastdunk i motorrommet, og boret 2 hull i plastdunken. I det ene hullet går slangen fra veivhusventilasjonen inn. I det andre hullet går en slange fra plastdunken til turboen. På denne måten blir oljedamp/søl samlet opp i plastdunken, og luften som turboen mottar fra veivhusventilasjonen er mye mindre grisete. Verd et forsøk!

Link to post

Har ikke særlig kjenskap til detaljene her, men synser litt:

 

Har du et vanlig luftfilter på motoren din? Er det særlig støvete hvor du ferdes med båten? Trodde marinemotorer har kanskje lyddemper på innsugingssiden, men ikke filter.

 

Veivhusluftingen burde vel uansett gå inn bak evt filtere uansett. Det som kommer ut av veivhuset er vel filtrert fra før.

Hei Andreas.

De fleste (større enn ca. 30-50hk) marine diesel motorer har luftfilter installert når de kommer fra fabrikken. Dette er spesiellt tilfellet for motorer med turbo. Jeg vil påstå at dette er en nødvendighet, ettersom filteret blant annet fanger opp mye av saltet som trekkes inn med friskluften til maskinrommet. (Luftfilterene på Selina 5 (2xTAMD73L, 430hp) var faktisk tette av salt etter en noe røff nybåt konvoi fra Plymouth til Stavanger for 4 år siden..)

 

Hvor godt luften fra veivhuset filtreres avhenger av driftstiden etter filterbytte.

Erfaringen til Selina Sr og meg selv er at det blir rimelig glatt i maskinrommet etter noe timers drift grunnet oljedamp fra veivhus ventilasjonen. Dette til tross for bruk av filter på veivhus ventilasjonen.

I jobbsammenheng har jeg sett at å føre veivhus luftingen inn bak luftfilteret på sikt kan føre til at etterkjølerene mister effekt, og at denne må renses etter ca. 500 - 1000 timers drift. I lystbåt sammenheng er dette leeenge, men i proff. sammenheng er dette uakseptabel kort tid.

Jeg foretrekker derfor å føre veihus luftingen ut av maskinrommet, men jeg innrømmer at mine synspunkt er "noe" farget etter snart 4 år hos CAT.    :crazy:

Mvh

Selina jr

Link to post

Takker for mange gode svar her, da kommer jeg nok til å føre

veivhusventilasjonen ut av motorrommet. Det står riktignok et

filter på den, men kikka inn i innsugsiden på turboen og der var

der mye sot.

 

Nå får jeg bare finne ut hvordan jeg best skal gjøre dette, vet

jo at det ikke er det beste for miljøet men det driter jeg i. Vil

heller ha en motor som holder, og et finere motorrom.

Link to post

Tidligere hadde jeg veivhusventilasjonen rett inn turboen med "grisete" (les oljete) turbo som resultat. Nå har jeg på en enkel måte fixet dette: Jeg lar plassert en lukket plastdunk i motorrommet, og boret 2 hull i plastdunken. I det ene hullet går slangen fra veivhusventilasjonen inn. I det andre hullet går en slange fra plastdunken til turboen. På denne måten blir oljedamp/søl samlet opp i plastdunken, og luften som turboen mottar fra veivhusventilasjonen er mye mindre grisete. Verd et forsøk!

 

Har selv denne løsningen, men har puttet skumgummi nedi kannen i tilegg. Denne vil hjelpe til med å "tømme" luften fra hveivhuset for olje.

 

Hadde tidligere luftingen ut i hekken, det ble det lett problemer med dersom slangen tettet seg til på laveste punkt, kondensvann mm.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
  • 1 måned senere...

Jeg har nå modifisert litt på veivhusventilasjonene som jeg skrev at jeg hadde planer om tidligere. Førte slangen fra veivhusventilasjonen inn i en 4 liters vindusspylerkanne og derfra en ny slange inn i senter av luftfilterdekselet. Kan nå se etter ca. 15-20 timers kjøring at det har kommet en god skvett olje i bunnen av kanna, som ellers hadde forsvunnet inn i innsuget og griset til ladeluftkjøleren.

 

Tok samtidig av ladeluftkjøleren og rengjorde innsatsen og huset og det var mye olje og gris jeg fikk av. Nå kommer det ikke noe mer olje ut gjennom dreneringshullet i underkant av ladeluftkjøleren.

 

I samme forbindelse var det enda en positiv sak som skjedde: - Jeg ble 1 1/2 år siden nødt til å skifte ut både selve innsatsen og huset på ladeluftkjøleren pga. at det viste seg at den hadde vært utsatt for frostsprenging før min tid. Innsatsen hadde en stor kul på undersiden og ble av et lokalt radiatorverksted ikke ansett verdt å reparere. Jeg var imidlertid heldig og kom over en komplett brukt ladeluftkjøler fra en KAD 43 som passet på min AQAD 31A. I forb. med at jeg nå igjen tok av ladeluftkjøleren så tok jeg fram den gamle innsatsen og så om det ikke kunne gjøres noe med den. Jeg tok ganske så brutalt å slo inn kulen i bunnen med en hammer og loddet igjen en sprekk rundt avtappingspluggen. La den i et kar med vann og trykktestet den med 2 kg. trykk. og den var potte tett. Satte da inn den gamle innsatsen igjen og den fungerer greit. Så da har jeg en ekstra innsats i reserve eller eventuelt for salg hvis jeg ikke skulle trenge den selv. Billig er de i allefall ikke - ny så kostet den vel rundt 9000-10000.

Link to post
  • 7 måneder senere...
Guest forden

har lese litt om forskjellige måtar å fikse veivhusventilasjonen.Dette temaet er aktuelt for meg i dag fordi eg har renset intercoooleren,ny turbo.Motoren er ein til årskomen Ford 2704 Et,180 hk.frem til nå har veivhusventilasjonen blitt sluppet i motorrommet,men er en dårlig løsning.er heller ikkje aktuelt å føre den tilbake til turboens luftinntak..Kva med å sveise på ein nippel på eksosbendet etter turboen ,men før sjøvannsutgangen.Er 20-30 cm fra eksosbendet til der sjøvannet går ut..Sveise på nippel og skru slangen på der??er den gangbar??lettere enn å legge slangen ut event akter ..

Hele oljedampen vil vel då gå ut med eksosen?kort og greit??synspunkt?

 

 

Forden

Link to post

Jeg har løst problemet på mine to KAMD42 motorerer ved putte slangen fra veivromsluftingen ned i en 1,5 liter plastflaske (Cola, Sprite - fritt valg) og boret noen små hull i øvre del av flasken. Oljedampen kondenseres og oljen utskilles i flasken. I løpet av fjoråret (150 gangtimer) lå det ca. 2 dl olje i hver flaske som ellers ville ha gått ut i motorrommet. :rolleyes:

Link to post

Hei. Har også samme problem på mine VP Kad 42 motorer. Oljete luftfilter, samt att det svetter ut olje fra luftrøret/ klaffen mellom kompressor og turbo samt i underkant av intercooler. det er jo ikke unormalt att det er litt trykk i bunnpanna. Vet att det på racingbiler benyttes ei vacuumpumpe for å ungå dette og med tildels store effekt gevinster,3-7%. dette for å unngå mottrykk.

PS fikk ikke opp bildet av Cat motoren lengre oppe. :rolleyes:

Link to post

Kva med å sveise på ein nippel på eksosbendet etter turboen ,men før sjøvannsutgangen.Er 20-30 cm fra eksosbendet til der sjøvannet går ut..Sveise på nippel og skru slangen på der??er den gangbar??lettere enn å legge slangen ut event akter ..

Hele oljedampen vil vel då gå ut med eksosen?kort og greit??synspunkt?

<{POST_SNAPBACK}>

Nope. I eksosbendet er der alltid et større eller mindre trykk som da igjen vil gi trykk i veivhuset :nono:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
  • 1 måned senere...

Tidligere hadde jeg veivhusventilasjonen rett inn turboen med "grisete" (les oljete) turbo som resultat. Nå har jeg på en enkel måte fixet dette: Jeg lar plassert en lukket plastdunk i motorrommet, og boret 2 hull i plastdunken. I det ene hullet går slangen fra veivhusventilasjonen inn. I det andre hullet går en slange fra plastdunken til turboen. På denne måten blir oljedamp/søl samlet opp i plastdunken, og luften som turboen mottar fra veivhusventilasjonen er mye mindre grisete. Verd et forsøk!

<{POST_SNAPBACK}>

:yesnod: Dette synes jeg var en smart løsning, jeg har en helt ny intercooler (ny innsats) og den koster 11-12.000 kr.

Takk for tipset. :cheers:

Link to post
  • 3 år senere...
...

Selina sr. fikk dreid to aluminiums overganger som han monterte i stedet for veivhus filteret på volvoene ombord i Selina 4. Den ene enden av overgangen hadde gjengetilslutning for innfestning der veivhus filteret skulle ha stått, og den andre enden hadde tilslutning for en 1,5" slange. Slangen ble lagt via en svanehals med utløp rett over badeplatformen på akterenden.

Maskinrommet ble betydelig renere etter dette, og levetiden på luft filterene økte betraktelig.

...

Jeg har planer om noe tilsvarende, dvs. slange i stedet for filteret og ut gjennom hekken via plastflaske el. l. Vet ikke hvilke motorer Selina sr har, men 1,5" var voldsomt (og veldig stiv). Diameteren på slangen må sikkert tilpasses slagvolum. Jeg har VP 41A. Hvor stor (eller liten) slange må jeg ha? Håper at 3/4" eller 1" kan holde, dvs. hhv. ca 15 mm Ø og 20 mm Ø åpning i slangekoplingen. Noen som vet hvor stor original slange er (fra toppdekselet og inn på luftfilteret)?. Behøver ikke større dimensjon enn originalen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...