Jump to content

Skal bytte ut daycruiser med helårsbåt. Trenger tips.

FredrikW

Recommended Posts

Siden vi gjerne vil bruke båten også på dager det er kaldt, vått og kanskje litt vind, helst hele året (i alle fall så lenge det er isfritt), har behovet begynt å melde seg for å bytte ut daycruiseren på 20 fot vi har nå med noe mer brukbart. Disse båtene har vi foreløpig funnet mest aktuelle for oss:

- Tobias 22 Combi

- Inter 7200 Combi

- Hansvik 700 Combi

Av disse liker jeg Tobias 22 Combi klart best. Se båten her:

http://www.tobias.no/fritidsbater/22/index.html

Viknes 770 kan også være aktuell, selvom den som nybåt ligger litt over vår prisklasse (og størrelse). Men brukte 770`er som er 2-4 år gamle koster omtrent det samme som en ny Tobias 22 Combi, så en 770 er jo en mulighet.

Kriteriene våre ved kjøp av ny båt er bl.a. som følger:

- Maks 2 år gammel båt hvis brukt, men helst ny. Størrelse 22-23 fot.

- Pris opp mot kr.750.000,-

- Litt størrelse på akterdekket slik at det er plass til et lite bord og et par klappstoler.

- Må hå utvendig styreposisjon i tillegg til innvendig, slik at man kan stå ute og styre når man forflytter seg på fine dager.

- Eget toalett rom og septik.

- Kokemuligheter, varme/defroster og kjøleskap.

- Soveplass for 2.

- Båten må være vinterisolert for helårs bruk

- Marsjfart 12-15 knop.

Det jeg i første rekke lurer på er om det finnes andre båter enn de jeg har nevnt over som dekker våre behov? Lettere båter av typen Arvor, Benetau Antares, Jeanneau, Ocqueteau, Galia 610 HT og liknende er ikke så interessant. Vi ønsker oss en tung og traust båt av kombisjarktypen.

Hvis noen vet om en Tobias 22 eller en Inter 7200 i nærheten av Oslo er jeg svært interessert i å høre om det. Har foreløpig ikke sett disse båtene annet enn på bilder.

Båten skal i hovedsak brukes til kortere overnattingsturer og sportsfiske i Oslofjorden, men også til litt lengre turer på 5-10 dager. Alle innspill og forslag mottas med takk!

Hei riosport. Takker for IM. Har faktisk hatt din båt liggende under "Mine funn" på FINN en stund nå, men båtkjøp er nok ikke aktuelt for oss før om et års tid eller så. Kanskje også noe lenger. Har en leilighet og en daycruiser som skal selges først. Men jeg starter tidlig med å gjøre meg kjent i kombisjarkverdenen, slik at jeg gjør et godt overveid kjøp når den tid kommer.

Skibsplasten er veldig fin, men ikke helt det vi er ute etter.

• 3 uker senere...

Ingen som vet om en Tobias 22 Combi i Oslo-området? Skulle gjerne ha tittet på en slik (helst nyere enn 2005-modell), uten å måtte dra helt til Austrheim for å se båten. Har sett på Hansvik 700 og Inter 7200, og de er ikke aktuelle for oss. Nå står det mellom en ny Tobias 22 (kun basert på bilder og leste tester) eller en 1-2 år gammel Viknes 770 (har prøvekjørt og sett begge innredningsalternativer). Evt. en helt ny Viknes, men da må banken involveres, siden en ny Viknes 770 med ønskelig ekstrautstyr kommer på rundt 1 mill :eek:

Ingen som vet om en Tobias 22 Combi i Oslo-området? Skulle gjerne ha tittet på en slik (helst nyere enn 2005-modell), uten å måtte dra helt til Austrheim for å se båten.

Austheim er slik en nydelig plass! Bare kom så skal jeg spandere kaffi med eller uten noe oppi!

Tobias 22 er en fantastisk flott båt, med mye flotte løsninger. Han pleier å ha en slik utstilt på Båtmessen i Bergen i februar. Ellers er det sikkert ikke vits i å reise til Austrheim, Tobias lager kun på bestilling og har få båter på lager. Men kontakt han og spør om han har en kunde i Oslo som kan være villig å vise frem båten sin...!

Takker for innspill, men den mangler ett av de viktigste kriteriene vi har; utvendig styreposisjon. Må kunne stå ute og styre på fine dager hvor man bare tøffer rundt. Fart er ikke så viktig for oss, så lenge man har mulighet til å marsje økonomisk i 12-15 knop, uten for mye bråk/vibrasjon. Dog ingen tvil om at Fantinoen er en knallbåt, og annonsen du linker til ligger alt på "Mine funn", så man vet jo aldri, hehe

Takker for info o.b.lix! Skal nok ta en telefon til Mr.Hopen til uka for å høre hvordan jeg lettest kan få sett en Tobias 22. Har aldri vært i kystkommunene mellom Bergen og Florø før, så en tur til Austrheim hadde egentlig ikke gjort noe. Og hvis jeg først er i området kan jeg jo besøke Viknes-folka i samme slengen. Snakket med dem på messa i går, og ble invitert til fabrikken.

Redigert av FredrikW (see edit history)
.... (selv om jeg liker viknes bedre enn NB).

hmm :wink:

Liker Viknes godt selv jeg. 1030SB er favoritten av dem, 880 ok, 830 not - liker 770 bedre. 1080 er den peneste av dem synes jeg, men SB mangler foreløpig. Den er uansett for dyr for meg. :rolleyes:

Viknes 770 til en 1 mill, da ville jeg også kikket på alternativer i bruktbåter. Det ligger jo en del brukt i prisklassen 750`- 1 mill i denne kategorien. Jeg tror ikke byggekvaliteten for noen år tilbake var noe dårligere enn den er nå, snarere tvert i mot.

Dessuten kan du få en noe større båt som er innkjørt og godt utstyrt for denne prisen. Husk 3 fot syken vil komme, helt sikkert. Jeg føler den litt selv :sweat:

Redigert av OLPI (see edit history)

Jeg liker også Viknes bedre enn NB, uten at jeg helt kan si hvorfor. Syntes vel kanskje at litt for mange båter ser ut omtrent slik som NB. Vet ikke helt med denne 3-fotsyken, da. Vil ha en båt som er såpass liten at den kommer til overalt, og som er enkel å bruke også når man er alene.

Noen som kan si litt om styrke/svakheter mellom tobias 22 combi og Viknes 770 ?

Den største forskjellen er vel størrelsen. 3 fot i lengde og 10 cm i bredde. Og så er Viknes 770 en B-kategori båt, mens Tobias 22 Combi er i CE- klasse C. I Viknesen har man to adskilte køyer, og en adskilt salong som ikke brukes som køyeplass. I Tobiasen er salongen også køyeplassen. Dvs. at man i Viknesen kan ha sengene ferdig oppredd uten å oppta sitteplassene i salongen, slik at Far kan sitte ved salongbordet om kvelden og skrive teite innlegg på Baatplassen, mens Mor drømmer om sydenferie i køya.

I tillegg syntes jeg det er en fordel at salongen i Viknesen er i høyde med styreposisjonen, i stedet for nede i baugen som i Tobiasen. Da har man full utsikt i alle retninger når man sitter der. Men det er vel bare en av fordelene med 3 fot lengre båt. Det er tross alt grenser for hva man kan få til i en 22-foter.

Akterdekket til Viknesen er 2,5kvm større enn Tobiasen sitt akterdekk. Det gir bedre plass når man vil slå opp klappstoler og bord på "verandaen" på fine dager. Ser for meg at Tobiasens 4kvm akterdekk blir litt trangt for fire personer. Men at Tobiasen er endel mindre kan vel også sees på som en fordel. Alt blir litt billigere og enklere med mindre båt.

Har aldri vært i en Tobias 22 Combi i virkeligheten, men ut fra hva jeg kan se på bilder er båten svært godt utnyttet rent plassmessig. Ingen vipping av stoler for å komme til kokeplater eller vask, og et skikkelig toelettrom med full ståhøyde. Har dog hørt fra flere at båtene er noe røffe i finishen, noe som i alle fall jeg syntes at kan trekke litt ned. Har vært i flere Vikneser, og de er alle pene og forseggjorte, syntes jeg.

Takk for god vurdering FredrikW. Jeg er klar over at Viknes 770 er 3 fot lenger og 10 cm bredere enn Tobias 22 combi og dermed noe mer romslig på dekk og innvendig, men noen vil sikkert vurdere disse som konkurrenter likvel. Imidlertid er jeg ikke overbevist om at dekket til Tobias blir for lite for 4 personer som skal sitte med bord og stoler i fint vær.

Men hvordan er sjøegenskapene dem imellom ? Tobias 22 combi har faktisk djupere kjøl enn Viknes 770 til tross for 3 fot mindre størrelse. Hvordan er soliditeten i materialvalg dem imellom ? Har hørt om tilfeller der folk har sovnet i båten og kjørt med sin Tobias i fjellveggen i marsjfart og Tobiasen fikk noen skrammer... Sier litt om hvordan de båtene er bygget !

Tobias 22 Combi er i CE- klasse C.

Hvordan er soliditeten i materialvalg dem imellom ?

Er vel slik at Tobias kunne sikkert få høyere ce-klasse enn C om de hadde villet, for makan til solide båter finnes knapt. Hovedmarketed for Tobias har i alle år vært oppdrettsnæringen, og de trenger solide båter som kan gå ut i all slags vær. Veldig tjukke solide skrog. Tåler alt av juling og sjø.

Sviger har en åpen 20 fot tobias, går godt og er vannvittig god i sjøen, ruller en del, blir best når den har litt dekkslast. Båt med overbygg har jo det, så tror nok 22 combi er flott.

Viknes kan gå fortere men ikke med samme motor, da vinner Tobias.

Tobias sin spesialitet er å skreddersy båter, men det gjør muligens viknes også.

Ja, jeg likte også den. Denne gangen har de klint til med en litt mer "futuristisk" designvri; sidevinduene og overbyggets akterdel har fått rundere former :smiley:

Med fare for å kuppe dinne tråden her litt, men finst det noko plass informasjon om korleis viknes 770 har utvikla seg i løpet av årenes gang?

Ingen fare for trådkupping. Jeg er happy for all den infoen jeg kan få om Viknes.

Sett denne?

Mvh Beertrip

Har sett den. Hyggelig pris, men mangler ett av de vigtigste kriteriene - toalettrom. Og så er vi så sære at vi helst vil ha tilgang til vask og kokemuligheter uten å måtte vippe opp stoler og slikt. Av de båtene vi hittil har funnet interessante fra 25 fot og nedover, så er det foreløpig bare Viksund 770 og Tobias 22 (og evt Tobias 24) som oppfyller alle våre kriterier.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...