Jump to content

290-drev - indikator varierer


Victora III

Recommended Posts

Har et 290 DPE drev som jeg vanligvis kjører med helt nede. Da viser indikatoren -2 når jeg starter opp og kan gli over til -3. I dag gle den over til -4. Om jeg trimmer drevet til +4 glir det ned til +2 eller +1 når jeg setter i gear. Der er det imidertid stabilt. Det virker som det er litt "slark". Kan ikke se noen indikasjon på lekkasje fra trimpower sylider hverken fra innside eller utside. Når jeg tar tak i drevet kan kjenne at det kan beveges noen få cm når jeg løfter i det. Er dette normalt eller bør jeg få sjekket det??

Link to post

Hei Swande og Mini :rolleyes:

 

Det er nokså normalt at drevet går inn ett step på indikatoren ved belastning, men at det går fra +4 til +1 bare ved å sette det i gir er ikke normalt.  Denne vandringen er altfro stor og ved nesten ingen belastning.

Skulle jeg gjette er det kommet luft i hydraulikken.  Lufta komprimeres lett ved den minste belastning på drevet og drevet siger innover til trykket har utgjevnet seg.  Det behøver ikke være lekkasjer eller lignende som er synlig utvendig.  (blir omtrent som å ha luft i bremsesystemet på bilen, ikke særlig bra)

 

:confused:

M/Y Ellen Marie

Link to post

Tenke samme tanke - at det kan være luft. Har du tips på hvordan jeg lufter power trimmen? Vandringen fra +4 - +1 er hvis jeg går fra akter via fri til forover og deretter gir på. Ellers er det en vandring på 1 -2 stepp. Det jeg imidertid synes er litt rart er at når jeg trimmer drevet helt inn så langt jeg får det står det på -2, mens det drar seg enda et hakk eller to ved belastning når jeg setter i gear. Når det er helt inne kan det vel ikke være luft??

Link to post

Det jeg imidertid synes er litt rart er at når jeg trimmer drevet helt inn så langt jeg får det står det på -2, mens det drar seg enda et hakk eller to ved belastning når jeg setter i gear. Når det er helt inne kan det vel ikke være luft??

 

hmmm...nei, er ikke sikker, men litt "bevegelse" er det jo.  Alt "gir" seg litt når du legger på med belastning.  Det er jo store krefter som overføres, og "armen" mellom propellere og drevinnfesting er jo på 50-60 cm, så litt bevegelse er kanskje naturlig?

 

Imidlertid ville jeg rådet deg til å prøve å la knuten være rettest mulig ved stor belastning, altså ha drevet i "null".  Krappe svinger eller mye trim den ene eller andre veien røyner på drivknuten.

 

:cheers:

M/Y Ellen Marie

Link to post

Har nå sjekket dette med Volvo-forhandleren i Kr.sand (Sørlandet sylinderservice). Verksmester der sier at spørsmålet er meget vanlig og at en "vandring" på et par, tre hakk på den digitale indikatoren er høyst normalt. Mange henger seg opp i dette. Han sier at det i mange tilfeller sånn sett ville vært en fordel om en hadde analoge indikatorer der en slik vandring ikke ville blitt så "tydelig". Når det gjelder ev. lufting av trimpoweren sier han at den lufter seg selv ved opp og nedtilting om det er montert på riktig måte.

 

Iallefall - takk for svar og råd. Denne strengen kan jo ligge til nytte for andre som lurer på det samme som meg (- og det er det visst en del som gjør)

Link to post

Tenke samme tanke - at det kan være luft. Har du tips på hvordan jeg lufter power trimmen? Vandringen fra +4 - +1 er hvis jeg går fra akter via fri til forover og deretter gir på. Ellers er det en vandring på 1 -2 stepp. Det jeg imidertid synes er litt rart er at når jeg trimmer drevet helt inn så langt jeg får det står det på -2, mens det drar seg enda et hakk eller to ved belastning når jeg setter i gear. Når det er helt inne kan det vel ikke være luft??

 

Systemet er selvluftende, men hvis oljen er gammel med kondens fungerer det ikke skikkelig. Samme hvis det ikke er nok olje. Ellers kan det selvsagt være ventilene som krongler, og da begynner kronene og rulle.

Link to post

I verkstedhåndboken står det at helt inntrimmet skal indikatoren stå på -4 med en belastning på 15 kg. ytterst på drevet. Mitt drev står på -4 når det er helt nedtrimmet og går ned til -6 når jeg kobler inn gearet og akselrerer. Det står også et det ikke er anbefalt å kjøre med drevet i helt inntrimmet posisjon da det kan føre til kavitasjonsskader på propellen. Selv har jeg funnet ut at båten går best/finest i posisjonen -1. Også hos meg forandrer posisjonen seg hvis jeg veksler mellom forover og bakover. Hvis den står i -1 når jeg kjører forover så kan den sprette opp i +2 når jeg bakker for så å gå til -1 igjen når jeg igjen kjører forover.

Link to post

Har samme drev og opplever akkurat det samme, 1 - 2 "knepp" endring er vanlig. I min instruksjonsbok står det også at man ikke bør trimme for langt inn, kan blant annet resultere i skader på propell (kavitasjon).

 

Men, er "0" på displayet det området hvor drevet (knuten) har minst belastning? På mitt instrument indikeres da at baugen ligger for lavt i vannet. Ved 1-2 indikeres at baugvinkelen er ok, høyere tall at baugen ligger for høyt.

 

Det høres ut som om motoren går lettest ved ca. 1-2. Men, er det jeg som hører feil?? (altså at jeg bør kjøre på "0" for å få minst slittasje?)

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...