Ela II Startet 18.August.2009 Link til dette innlegget Startet 18.August.2009 På tur i helga registrerte jeg at jeg mistet lading. Vel tilbake i havna fant jeg etter mye leting at kabel mellom dynamo jord og batteriet hadde røket. Hadde kjørt med denne av i et par timer. Når jeg målte spenning på forskjellige steder (instrumenter, startrele, ++) fikk jeg 10,5V med tenningen på. Eneste stedet denne spenningen kunne komme fra var fra batteriet via dynamoens D+ kontakt. Problemet gjorde at jeg ikke fikk start - styrestrømmen til startreleet var 10,5V som gjorde at releet ikke slo inn. Ved å kortslutte dette fikk jeg starteren til å dra rundt, men fortsatt ingen start. Mistenker i ettertid at også magnetbryteren til dieselpumpa (stoppknappen) også hadde 10,5V spenning, og derfor var aktivert. Spørsmålet er nå om dynamoen er defekt? Det skal vel ikke være spenning på D+ når dynamoen ikke sviver..... Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Reparer ledningen. Lad opp batteriene og start opp motoren. Sjekk så ladinga om den er på ca 14v. Da er alt Ok. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Så enkelt er det ikke, motor. a) Hvis man måler batterispenning på D+ med verken tenning på eller at motoren går da er diodebroen sansynligvis skadet. b) Selv om man måler noe med 14V når dynamoen lader betyr det ikke at diodebroen ikke fikk knekk. Også med stabilisert spenning er det mulig at en stykke diode gikk i stykker = 33% mindre effekt i fra dynamoet. Anbefaling i dette tilfelle: Enten måling med oscilloskop eller belastningstest på testbenk. Dette er det eneste som er sikkert. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Ela II Svart 18.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Det er allerede gjort, og jeg har fortsatt 10,5V spenning på steder det ikke skal være..... Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Mja, hvorfor spør du da om dynamoen er skadet? Enten er den "tett" i mot batteri-pluss, eller ikke, og dette er avhengig diodene. Likevel. Hvis den er o.k. da må det jo være en forbindelse et annen stedt. På vanlige installasjoner finnes det i så fall ikke mange andre muligheter. Nå vet ikke jeg hvordan det er koblet opp på båten din. Men hvis D+ er frakoblet da blir det bare grunnfordelingen igjen som går vanligvis fra B+ (eller før) til tenningslås. Først fra der skal det gå til både instrumenter og videre fordeling. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Ela II Svart 18.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Første svar var til innlegget fra "motor" ... Jeg hadde også mistanke til defekte dioder, hvilket du bekrefter Joerg.... Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 I alle fall er sjansen stor i så fall og å sjekke det grundig er ikke feil siden man ellers -kan- hente seg større skader. Neste trinns med skadete dioder kan bli direkte kortslutning på statorkretsene = "bra" mulighet for brann på dynamoet, i steden for at man kanskje bare må bytte dioder eller diodebroen. Hvis så, men dette finner du ut nå. Lykke til videre. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.