Rastløs Startet 18.August.2009 Link til dette innlegget Startet 18.August.2009 Jeg har 2 x 115 amp batterier i båten. ( seilbåt) Det viser seg å bli litt i minste laget når tv, pc og kjøleskap skal ha sitt Jeg vurderer å kjøpe et i tillegg, men er det egentlig mer effektivt å skifte ut det to jeg har med f.eks 2 x 200 AMG batterier ? Jeg ser jo at det er mange som har 3-4 mindre batterier i serie. Hvorfor bytter man ikke til færre og større ? Er det kun et pris spørsmål eller er det egentlig et teknisk spørsmål ? Med 2 x 200 AMP AMG batterier (200Ah L522 B240 H219 kr 3985,-) vil jeg jo nesten dobble kapasiteten ? - eller er det noen jeg ikke har fått med meg her ? Jeg har vanlig dynamo på en Volvo Penta D1 20. Vil det f.eks være et problem ? Sitér dette innlegget Link to post
Amon-Ra Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Jeg har 2x 200amp AGM batterier. helt supert. kan ligge uten lading i 5 døgn uten å være gjerrig på strøm forbruk. du dobbler ikke kapasiteten din, men nesten tre dobbler den. du kan ta ut 280 amp/t uten noe prob. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Å setja inn eit batteri til i ein eksisterande batteribank, gjer at der vert batteri av forskjellig alder i banken. Eg anser det ikkje usannsynlig at der ogso kan verta batteri av forskjellig størrelse / type / produsent. Ein slik mix KAN aksellerera aldringa, både i dei batteria som allerede er der, men ogso i det nye batteriet. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 18.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 (redigert) Hmm, høres bra ut. Da vet jeg hva som kommer i båten i løpet av vinteren. To stk 200 Amp batterier. Da får jeg se hvor de er rimeligst :) Redigert 18.August.2009 av Rastløs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 jeg ser tre grunner til å heller velge flere, men mindre batterier: 1. vekt (selv om det går greit å få de frem til båten kan det være kjipt når batteriene skal plasseres på et lite tilgjengelig sted). Et 200 Ah AGM batteri veier vel gjerne rundt 60 kilo... 2. fleksibilitet mhp plassering (mindre batteri kan lettere fordeles i mindre rom, og avhjelpe båtens balanse osv.) 3. plasseringen av originalbatteriene er ofte ikke tilpasset overgang til større batterier I tillegg er det kanskje mer prispress på standard størrelser slik at pris per amperetime kan være lavere. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Mariell Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 4. Lading: Du lader raskere opp 4 x 120 ah enn 2 x 240 ah. Var i allefall den beskjeden jeg fikk av en "strømguru" når jeg skulle bytte ut de 2 gamle 240ah som sto i Mariell. 5. Vekt. Ett 200- 240 ah batteri er tungt, veldig tungt, å på flytte på i ugunstige løftestillinger. Krever ofte en meget god rygg. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Fairline Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Har studert dette med AGM kontra Bly/syre- og GEL batterier. Dersom en ser bort fra pris, så tyder alt ved første øyekast på at AGM er best, så GEL og tilslutt bly/syre batterier. GEL er egentlig bly/syre batterier som er tilsatt et stoff som får syren til å bli til gele. Disse batteriene er sikrere og har bedre egenskaper (du kan ta ut mer av dem) enn bly/syre batt. De har ca samme ladeegenskaper som bly/syre-batt. AGM batteriene har mye mindre indre motstand og kan derfor ta imot mye større ladestrøm og lades opp fortere. Dette er forsåvidt bra, men man må sjekke at dynamoen vil tåle det. Har lest at man risikerer å "brenne opp" dynamoen hvis motstanden i batteriene er for liten i forhold til kapasiteten på dynamoen. Dessuten kan det være at AGM batteriene skal ha litt annen ladespenning enn Bly/syre og GEL-batterier. Det er i alle fall lurt å sjekke disse tingene ordentlig før man velger AGM. Min konklusjon etter å ha studert dette temaet er at GEL er best i båt, men de er mye dyrere enn bly/syre. Man bør derfor vurdere om fordelene med GEL rettferdiggjør den høye prisen. Særlig hvis man har nok plass til å øke batteribanken ved bare å installere fler bly/syrebatterier. Men husk at uansett type, paralellkoblede batterier bør være like. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Å setja inn eit batteri til i ein eksisterande batteribank, gjer at der vert batteri av forskjellig alder i banken. Eg anser det ikkje usannsynlig at der ogso kan verta batteri av forskjellig størrelse / type / produsent. Ein slik mix KAN aksellerera aldringa, både i dei batteria som allerede er der, men ogso i det nye batteriet. Magne Ja, dette er vel kjent, men i hviken grad aksellrerer aldringen ? Jeg har snakke med folk som bare har supplert og det har da godt bra relativt lenge, derfor spør jeg om det. Og hva med f.eks to batteribanker med ulike type batterier kan de lades sammen uten at det kan oppstå noen form for skader på sikt? Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Før ferien,byttet jeg fra bly/syre til AGM. Hadde 3x140 amp og byttet til 3x210 amp AGM. Motor Yanmar 4JH-TE på 75 hk i seilbåt. Dynamoen er på 80 amp. Samtidig med at batteriene ble byttet, monterte jeg PDAR fra Sterling for å bedre ladekapasiteten på dynamoen. Sommerferien ble våt, men hadde ingen strømproblemer!! Som en tommelfinger-regel sies det at ett batteri kan ta imot ca 20 amp pr time. For meg, er døgnforbruket litt nøkternt ca 60 amp ,hvilket vil si ca en motortime pr liggedøgn. Batteriene lades relativt hurtig opp til ca 80%kapasitet, resten tar lang tid. AGM etter mitt syn er utmerket i båt. Var en tur nede i båten etter 14 dager uten lading. Spenningen på batteriene var 12,73 volt! Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Mange kan sikkert fortelle om sine gode el. systemer, men å spørre om noe her gir ikke alltid noe resultat. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Ja, dette er vel kjent, men i hviken grad aksellrerer aldringen ? Jeg har snakke med folk som bare har supplert og det har da godt bra relativt lenge, derfor spør jeg om det. Og hva med f.eks to batteribanker med ulike type batterier kan de lades sammen uten at det kan oppstå noen form for skader på sikt? Her er to spørsmål, det første har eg ikkje svar på. Når det gjeld to eller fleire ulike batteribanker på felles lading, so er det problemfritt so lenge der er lading. Det er kvile og nedtapping som fort kan verta problematisk Magne Sitér dette innlegget Link to post
spilli Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Samtidig med at batteriene ble byttet, monterte jeg PDAR fra Sterling for å bedre ladekapasiteten på dynamoen. Da har jeg egentlig tatt en beslutning om hva slags batteri jeg ønsker meg til framtidig baugpropell (Skal montere i høst/vint,vår) Da blir det et AGM 90 A Jeg har fra før 2 stk 115 A HD (Sønnak) til forbruk, og 1 stk Bosch Silver 70 A til start+ ankervinsj. Batteri til "visper" har jeg tenkt å sette i eget avluftet rom framme i baugen ved siden av "visperen" Men så kommer den store frågan? Klarer jeg å lade alt dette med den lille "pjatten" av en generator på 35 A? Og hva slags kvadrat bør jeg velge på tilførselen fram til batt i baug. (ca 2,5 m) Denne så kaldte PEDAR fra Sterling, hva er det?. Jeg vil ha enklest mulig anlegg som gir meg minimalt spenningsfall (i dag nesten likt null 0,05 V på + siden, og 0,03V på - siden) Obs, nu glemte jeg nesten noe. Er det noe avgassing fra AGM-batt når de lades,Har du noen erfaringer Vidar B.? Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Klarer jeg å lade alt dette med den lille "pjatten" av en generator på 35 A? Det vil være avhengig av hvordan du fordeler strømmen fra generatoren. Samtidig er forskjell på AGM batterier. For eksempel er et Sønnak Deep Cycle 900 (55Ah) veldig mottakelig for lading, mens et Sunox AGM Marine 100 (100Ah) som opprinnelig passer bra for rullestol-type uttak og lading, er mindre mottakelig. I dette tilfelle vil et Sunox type bruke lenger tid på topplading enn Sønnak sitt. Når det gjelder fordeling av strøm fra generator ville jeg ikke brukt en "gammeldags" diodebasert type. Da får du spenningstap. Bruk enten den nye typen fra Quick eller Sterling. De gir tilnærmet null spenningstap og sørger for korrekt fordeling. Husk at du nå skal lade 3 uavhengige banker fra en 35A generator. Du vil få en samlet batterikapasitet på nesten 400Ah og da er kanskje en 35A generator for liten. Det er derfor viktig med best mulig opplegg for fordeling av strømmen slik at den går hvor det er mest behov for den. Og hva slags kvadrat bør jeg velge på tilførselen fram til batt i baug. (ca 2,5 m) Kabelkalkulatoren her på båtplassen sier at for 0,05v spenningstap, 35A strøm (maks), 5 meter (2,5m x tur/retur) må du ha 70 mm2. Hvis du regner at du under vanlige forhold aldri får mer enn 25A frem til batteriet og tåler 0,1v spenningstap, blir svaret 25 mm2. Denne så kaldte PEDAR fra Sterling, hva er det? PDAR er en regulator du kobler på generator. Den krever normalt litt lodding på generator for å koble ut den vanlige innebygde regulator som finnes i tilnærmet alle generatorer. Den sørger for at generator gir ut 14.4v (og ikke 13,5 eller 15 eller 14,0) og sørger for optimal ladning i båten. PDAR lages av Sterling, men det finnes også andre leverandører som leverer tilsvarende eksterne spenningsregulatorer (Balmar, Ladix, med flere) Er det noe avgassing fra AGM-batt når de lades ? Nei. AGM er tette. Mine tips. Batteri til baupropell: Ikke bruk AGM med mindre det er av type Sønnak DC 900 eller Optima Red Top. Disse gir mye strøm ut, og er veldig ladevillige. Hvis du ikke vil bruke disse, benytt standard vedlikeholdsfritt (f.eks. SMF typen fra Biltema) blybatteri. De gasser ikke og er enkle i vedlikehold. Husk at bruksmønsteret tilsier mye strøm ut på kort tid, og lite inn på lenger tid. Da trenger du en type som er ladevillig. Ladefordeler: Bruk Mos-Fet typen, med tilnærmet null spenningsfall, fra Sterling eller Quick. Kabel: 35 mm2 vil etter all sannsynlighet dekke dine behov. Regulator: Nå sier du ikke hvor mye spenning du får ut av generatoren. Hvis den ligger i området 14.2-14.4 volt er det mest sannsynlig bra nok. Ligger den under bør du ha en ny ekstern regulator. Det kan også være at regulator vil hjelpe deg uansett siden din generator bare er på 35A. Men kanskje du også skal vurdere en større generator ? Foreslår at du prøver en sesong før du bestemmer deg. /Øystein Sitér dette innlegget Link to post
pe_ha Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Har jobba en del med industrielle UPS er (Uninteruptable power supply) og i den sammenheng kommet i snakk med service teknikere fra diverse leverandoerer av slike tjofloeyter. Batteribankene paa slike, er uten unntak maaaange "smaa" batterier. Lurte faert paa hvorfor de ikke brukte faerre stoerre batterier (Mindre jobb for meg aa teste dem) Foerste grunnen var jo ganske aapenlys, da batterispenningen (fra alle bankene parallellt og i serie og slikt) var paa rundt 360VDC (Eller no slikt) Andre grunnen var at det ble mindre jobb og mindre kostnad for kunden med aa bytte enkelte batterier. Da spurte jeg jo selvsakt om dette med nye batterier og gamle i samme krets, svaret var da at dette bare hadde en teoretisk betydelse... Hvis man regna paa det... (Noe han gjorde... aa fy a meg...) saa var det veldig viktig aa bytte alle paa en gang... men i praksis... saa betydde det veldig lite... Sitér dette innlegget Per Link to post
avmønstret5 Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Nye og gamle batterier i samme krets ...hva betyr det i praksis, noe som har erfaring med det, er dette mer teori en praktisk ulempe ??? Sitér dette innlegget Link to post
pe_ha Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Vet ikke om jeg er den rette aa forklare dette, men kan jo proeve litt enkelt, saa kan jo andre arrestere meg senere. Si at du har fire batterier i en bank (Samme krets) og du ved sjekk av batteriene oppdager at ett av dem er veldig daarlig. Butter du da ut dette i ett nytt uten aa bytte de andre, saa har du nye og gamle i samme krets. Dette er ikke bra naar man tenker batteri teori da det nye batteriet sammen med de gamle vil skape en uballanse it banken, som vil foere til an degenerering av hele banken (mulig jeg er paa luggefoere haer naa, men jeg proever aa oversette daarlig tyskengelsk til norsk fra noe jeg fikk forklart 4 aar siden) Teoretisk sett, er vistnok dette ett problem, men i praksis kan man mere eller mindre se bort i fra dette. (Banna jeg i kirka naa??) Sitér dette innlegget Per Link to post
spilli Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Takk for informative svar, og tips, Hermansen. Må nok ha eksperthjelp til evn ny regulator. Får skru ut gener. når jeg tar opp båten og høre om noen kan sette inn en slik ladereg. av det ene eller andre slaget. Kansje jeg kan få kontrolert, evnt overhalt med det samme.Finnes det ikke generatorer på markede som gir garantert 14,4 V ? Ønsker meg selvfølgelig en sikker fordeling, men så er det dette hersens systemet jeg har hvor lading til startbatteri går via startmotoren (Sitter en pinglete kabel på 10mm2 fra eget uttak på gen. og til startemot) Det andre utaket fra B+ går til forbruksbanken. Vet ikke om jeg kan fjerne denne "pinglekabelen" for det må jeg vel hvis jeg skal ha fordeling til alle batteriene mine på en fordeler? Kommer til å legge opp 70mm2 til batteri for baugpropell slik at jeg har gardert meg hvis jeg skal skifte generator . Kommer til å kjøpe et sønnak batteri AGM som du anbefalte. Hvem forhandler Sterling på østlandet? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Hvem forhandler Sterling på østlandet? Forhandler av Sterling er Jørg Becker som er aktiv her på BP og ikke minst svært hjelpsom me gode råd. Du bør absolutt skaffe større dynamo til den batteribanken du har planlagt. Sitér dette innlegget Link to post
spilli Svart 31.August.2009 Link til dette innlegget Svart 31.August.2009 Takk for tipset, Nemo. Skal prøve og sende en mail til han, kansje han kan svare på en del spørsmål vdr. fordwelingen til de forskjellige batt. bankene. Mvh. Spilli Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 31.August.2009 Link til dette innlegget Svart 31.August.2009 Hvis du leser manuelen til Sterling sin Pro Split R (side 2) (eller enda bedre her) eller Quick ECS 163 (side 9 hvis du ikke kan italiensk) ser du hvordan kobling av en laderegulator skal være. Når det gjelder koblingen fra generator som går til startmotor, er det mest sannsynlig jord (negativ). Den kan bare være slik den er, men jeg ville nok økt den til 16mm2 uansett. Men det er avhengig av avstand. Personlig bruker jeg minimum 35mm2 selv på små avstander som 20-30 cm. Jeg har en 60A generator. B+ ut fra generator er positiv strøm. Dersom denne bare går til forbruksbanken din i dag så går jeg ut fra at du ikke har noen ladefordeler. Hvordan lades startbanken ? Er den koblet direkte til forbruk eller ? Kabel fra b+ skal ikke være mindre enn jording. Det betyr at dersom du har 16/25/35mm2 på jord fra dynamo, må du ha minst samme på den fra B+ til ladefordeler. Og mest sannsynlig bør en av og til (avhengig av hvor mye strøm dynamo leverer) øke fordi det er lenger avstand fra B+ til ladefordeler enn det er fra dynamo-jord til koblingspunkt på startmotor. Og lenger avstand gir større tap med høye strømmengder. Sterling i Norge forhandles av Jørg (som du allerede har fått link til). Seatronic leverer Quick. Men Jørg er den eneste som gir deg god personlig service og hjelp , og det er jo verdt en del . I ditt tilfelle vile jeg nok valgt å bytte ut dynamoen. Jeg tror 35A vil være i minste laget i lengden. Og for å svare på spørsmålet og det finnes noen som gir ut korrekt spenning. Selvsagt gjør det det (eller tilnærmet i alle fall). Det er bare å stille krav og spørre de enkelte leverandørene. Men en ekstern regulator vil i de fleste tilfeller hjelpe ekstra. Personlig ville jeg heller satset på en større dynamo med god nok innebygget regulator. Du trenger det mer enn en ekstern regulator på den 35A dynamo som du har. Men det forutsetter at du har motor som kan drive en større dynamo.... /Øystein Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 31.August.2009 Link til dette innlegget Svart 31.August.2009 (redigert) Spilli, dersom du har interesse av å lese mer om batterier, kan jeg anbefale å se på hva Sønnak skriver om batterier. Link til Sønnak. Nedert på siden finner du Teknisk redaksjon/Opplæring(PDF). Der finner du mye om batterier også om AGM og hva du bør tenke på når du velger dette batteriet. Redigert 31.August.2009 av Nemo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
spilli Svart 1.September.2009 Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 Hvis du leser manuelen til Sterling sin Pro Split R (side 2) (eller enda bedre her) eller Quick ECS 163 (side 9 hvis du ikke kan italiensk) ser du hvordan kobling av en laderegulator skal være. Når det gjelder koblingen fra generator som går til startmotor, er det mest sannsynlig jord (negativ). I ditt tilfelle vile jeg nok valgt å bytte ut dynamoen. Jeg tror 35A vil være i minste laget i lengden. Du trenger det mer enn en ekstern regulator på den 35A dynamo som du har. Men det forutsetter at du har motor som kan drive en større dynamo.... /Øystein Takk for svar, og kjempebra linker Øystein! Når det gjelder Italiensk, så er jeg "vaksinert" mot det (Var i Palermo på verksted i 3 uker 1962. Men jeg kan noeen helt nødvendige gloser ) Tilbake til hværdagen. Var nede i "Maskinrommet" på skuta mi i dag og målte med Flukene mine. Men det med den kabelen som går fra gener. til startemotoren, det er en + kabel. Det er den eneste måteten jeg kan få Spenning/strøm tilbake på startbatteriet mitt.At denne har for lite mm2 er jeg helt enig i. (Det går bare en ca 70mm2 kabel ut fra startebatteriet mitt, og den går til startemotoren, og minusene som også er ca 70mm2 går til motorblokka. Det er derfor jeg lurer på hvordan jeg skal fordele mellom batteriene når jeg har denne form for kobling. Har hoved bryter for hvær av batt.bankene. Motoren er en MD 21 A så den er stor nok til å drive en større gen. Fikk forresten 14.5 V ut på batt polene i dag med 1500 rpm tomgang. Så det funker selv om dette er 25 år:smiley: Finner en liten sak som ser ut som en fyrstikkeske som er merket: TRANSSBO 1 B 301 A. Er det det som er Regulatoren? Den har 3 kabler inn på seg som ser ut til å gå tilbake til Gen. Det finnes sikkert noen på dette "Utmerkede forum" som har tilsvarende både motor, og generator.Kommer nok til å gjøre som du anbef, og gå for en større gen, siden jeg får enda et batteri og forholde meg til. Skal prøve å komme i kontakt med Jørg, ser ut som han har veeeldig god peiling. ( Var bedre med 440V 60 Hz, det skjønte jeg bedre ) Sitér dette innlegget Link to post
spilli Svart 1.September.2009 Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 (redigert) Spilli, dersom du har interesse av å lese mer om batterier, kan jeg anbefale å se på hva Sønnak skriver om batterier. Link til Sønnak. Nedert på siden finner du Teknisk redaksjon/Opplæring(PDF). Der finner du mye om batterier også om AGM og hva du bør tenke på når du velger dette batteriet. Takk for svar, Nemo! Har vært i kontakt med Sønnak, og de anbefalte AGM til "baug truster" Må nesten stole på dem, siden de sitter og selger disse produktene. Spurte om jeg skulle bruke Gel-batt, men det anbefalte de ikke. Skal ta en prat til med dem vdr. ladekarraktistikken, og om det tåler den laderen jeg har, en CETEK Multi XS 25000. Tenkte å bruke en annen CETEK Multi XS 3600 til vedlikeholdslading. Redigert 1.September.2009 av spilli (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 1.September.2009 Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 Det som anbefales er jo en moderne lader og det er jo disse du nevner. Jeg ville heller valgt en 7000 Ctek for vedlikehold. Den kan også lade større batteri enn 3600 i tillegg til at den har flere funksjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 22.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 Nå har jeg byttet ut de to originale forbruksbatteriene med 2 x 180 AGM, skiftet til LED lys inne. Målet er å være mest mulig selvforskynt lenge. ( er ikke veldig glad i gjestehavner og ønskerå benytte seilene mest mulig) Jeg har en D2 40 i båten. Den har en relativt beskjeden dynamo. Er det en grei sak for en med kontor fingre å bytte denne til en større ( sån rundt 100-115 amp) Hva er i så fall prisen på en slik dynamo ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.