Jump to content

bravo 2 drev vil ikke i gear

baard68

Recommended Posts

Hei,

Slik du beskriver problemet er det nok ikke giret/koblingen i drevet som er problemet, høres ut som splinen på dempeplate har tatt kvelden.

Hvilken motor har du?

Det du bør gjøre er å ta av drevet og sjekke splinen på drivakslingen, er denne skadet så må den byttes. Vil da kjøpt en komplett aksling med drivknuter (kryss) og byttet denne.

Splinen er vist på item 22 her. Hele drivakslingen med kryss er item 21:

13.png

Videre må du ut med motoren og sjekke dempeplata, antar at denne må byttes. Her er det også motspor til splinen på akslingen og disse er nok også skadet.

Her har du eksempel på en slik dempeplate vist som item 12. Denne står montert inn på svinghjulet.

47.png

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Dette er en operasjon som du med litt teknisk innsikt kan utføre selv.

Dersom du har et romslig motorom kan du slippe unna med å løsne motorfestene samt de to boltene inn mot transom og trekke motoren bakover.

Uansett ville jeg tatt opp båten og tatt av drevet, du vil da raskt se om det er splinen som er røket.

Manual på drevet finner du her: https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=360357

Glemte priser, komplett drivaksel koster ca $ 300,- i USA, den delen av akslingen som er inn mot motor koster ca $ 100 om du velger å bytte kun denne.

Det ser ut som det er flere typer dempeplate til 4,2 literen "HUB" typen koster $ 637,-

Men som Frøken fryd beskriver, dobbel sjekk om akslingen går rundt når motoren er i gang, denne skal alltid gå rundt når motoren går. Giret ligger lengre bak, i drevet.

Er du sikker på at det er akslingen du ser? Denne skal gå rundt hele tiden, giret sitter i drevet.

Hvordan er vaieren, er det motstand eller ikke (motor bør gå når du girer).

Hei Frøken Fryd jeg er ganske sikker på att det er akslingen jeg ser ,og den går ikke rundt når motor er i gang . Når det gjelder vaieren er det motstand og kansje i meste laget men jeg har bare hatt båten i 6 uker så jeg er ikke sikker på om motstanden er normal.(jeg hadde motor i gang når jeg skjekket dette )

Glemte priser, komplett drivaksel koster ca $ 300,- i USA, den delen av akslingen som er inn mot motor koster ca $ 100 om du velger å bytte kun denne.

Det ser ut som det er flere typer dempeplate til 4,2 literen "HUB" typen koster $ 637,-

Men som Frøken fryd beskriver, dobbel sjekk om akslingen går rundt når motoren er i gang, denne skal alltid gå rundt når motoren går. Giret ligger lengre bak, i drevet.

Jeg skal se en gang til og ta noen bilder så kansje dere kan se om det er rett ende av motoren jeg er på :crazy: er det billigere å kjøpe fr usa ?? med tanke på frakt og mva?? er det andre deler jeg bør bytte når jeg først er i gang med driten motor og drev er 98 mod og har gått ca 1100 timer

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...