baard68 Startet 18.August.2009 Link til dette innlegget Startet 18.August.2009 Hallo der ute !! jeg har et bravo 2 drev 98 mod som hoppet ut av gear og får det hverken forover eller akterover jeg har ikke så mye peiling på dette men har kikket litt og jeg ser at akslingen fra gearet til motoren ikke beveger seg når jeg girer og att det er litt metallspon der akslingen går inn på motor .. hva gjør jeg??? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 (redigert) Hei, Slik du beskriver problemet er det nok ikke giret/koblingen i drevet som er problemet, høres ut som splinen på dempeplate har tatt kvelden. Hvilken motor har du? Det du bør gjøre er å ta av drevet og sjekke splinen på drivakslingen, er denne skadet så må den byttes. Vil da kjøpt en komplett aksling med drivknuter (kryss) og byttet denne. Splinen er vist på item 22 her. Hele drivakslingen med kryss er item 21: Videre må du ut med motoren og sjekke dempeplata, antar at denne må byttes. Her er det også motspor til splinen på akslingen og disse er nok også skadet. Her har du eksempel på en slik dempeplate vist som item 12. Denne står montert inn på svinghjulet. Redigert 18.August.2009 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
baard68 Svart 18.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Hei SF .motoren er mercruiser D4.2l/220. vet du om det er vanskelig å få til sjøl og hva det evt koster med deler og evt arbeid Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Er du sikker på at det er akslingen du ser? Denne skal gå rundt hele tiden, giret sitter i drevet. Hvordan er vaieren, er det motstand eller ikke (motor bør gå når du girer). Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Dette er en operasjon som du med litt teknisk innsikt kan utføre selv. Dersom du har et romslig motorom kan du slippe unna med å løsne motorfestene samt de to boltene inn mot transom og trekke motoren bakover. Uansett ville jeg tatt opp båten og tatt av drevet, du vil da raskt se om det er splinen som er røket. Manual på drevet finner du her: https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=360357 Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Glemte priser, komplett drivaksel koster ca $ 300,- i USA, den delen av akslingen som er inn mot motor koster ca $ 100 om du velger å bytte kun denne. Det ser ut som det er flere typer dempeplate til 4,2 literen "HUB" typen koster $ 637,- Men som Frøken fryd beskriver, dobbel sjekk om akslingen går rundt når motoren er i gang, denne skal alltid gå rundt når motoren går. Giret ligger lengre bak, i drevet. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
baard68 Svart 18.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Er du sikker på at det er akslingen du ser? Denne skal gå rundt hele tiden, giret sitter i drevet.Hvordan er vaieren, er det motstand eller ikke (motor bør gå når du girer). Hei Frøken Fryd jeg er ganske sikker på att det er akslingen jeg ser ,og den går ikke rundt når motor er i gang . Når det gjelder vaieren er det motstand og kansje i meste laget men jeg har bare hatt båten i 6 uker så jeg er ikke sikker på om motstanden er normal.(jeg hadde motor i gang når jeg skjekket dette ) Sitér dette innlegget Link to post
baard68 Svart 18.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Glemte priser, komplett drivaksel koster ca $ 300,- i USA, den delen av akslingen som er inn mot motor koster ca $ 100 om du velger å bytte kun denne. Det ser ut som det er flere typer dempeplate til 4,2 literen "HUB" typen koster $ 637,- Men som Frøken fryd beskriver, dobbel sjekk om akslingen går rundt når motoren er i gang, denne skal alltid gå rundt når motoren går. Giret ligger lengre bak, i drevet. Jeg skal se en gang til og ta noen bilder så kansje dere kan se om det er rett ende av motoren jeg er på er det billigere å kjøpe fr usa ?? med tanke på frakt og mva?? er det andre deler jeg bør bytte når jeg først er i gang med driten motor og drev er 98 mod og har gått ca 1100 timer Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.