Jump to content

Norsksæroppgave "Båtnavn"


smygen007

Recommended Posts

Navnet på min båt er italiensk, eller egentlig musikkterminologi for noe man kan gjøre om igjen "hvis man har lyst". Dette fordi jeg eier akkurat denne båten for andre gang og jeg seiler fordi jeg har lyst til det.

 

Navnet gir båten mer personlighet.

 

Selv små båter kan ha navn. Jeg har en kajakk som heter Gulebøy (svensk "misforståelse" av norsk ord på banan), den er nemlig gul og likner litt på en banan. Den andre kajakken heter Rødebøy. Den er maken til Gulebøy men rød...

 

Vi har også en Laser (seiljolle.) Den heter Argon, siden argon er et vanlig brukt medium i lasere.

 

Vi hadde en gang en slepejolle som het Attpåklatten. Den kom jo alltid sist!

 

Det søteste båtnavnet jeg ha sett var båten/e eid av en famile med etternavnet Bjørk. Båten het Betula (latin for bjørk) og jolla Betula Nana (dvergbjørk.)

 

Det var vanlig før at båter bare hadde hunnkjønn-navn, men nå heter båter alt mulig. Se over ! :smiley:

 

JA, man får et spesielt sterkt forhold til båten sin når man har bygget den selv. Veldig ! :yesnod: :yesnod:

Redigert av Seilersnobben (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kan nevne noen navn jeg har gitt båter: Den første ble kalt VIVACE som er et italiensk musikkuttrykk og som betyr livlig, hurtig, full av liv og som passet den båten.

 

Den neste var mye mer "sedat" så den ble kalt TUSSI da den båten var mer som et esel; sta og langsom.

 

Så ble det en båt som ikke ble omdøpt, TABITA som er det eneste kvinnenavn jeg har hatt på noen båter. Skal være den eneste kvinnelige profet som er nevnt i Bibelen.

 

I dag har vi en som heter NEMO og som er oppkalt etter en fisk. Litt for liten, svær i kjeften og overlever alt. Autopiloten har jo også fått eget navn; Kåre.

 

Innimellom har jeg hatt noen mindre båter som ikke har fått navn. Det morsomste navnet jeg har sett er vel moderskipet som het "banken sin" og jolla som het "min sin" :lol:

 

Jeg gir oftest båtene navn, men det må bety noe og passe til båten, rettere sagt, jeg må synes det passer båten........

 

Tradisjonelt bør båtnavn ha 7 bokstaver og være oppkalt etter en kvinne for å bringe lykke, men TITANIC er vel et ganske kjent navn som ikke akkurat var heldig.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor het båten 0,8 % (=8 promille) ?

 

Nei det var ingen skrivefeil.

0,8% er det du må ha i promille for å skjønne regelen om 0,8 promille i ei lita tresnekke.

I den tiden regelen kom ble vi stoppet i "rutine"kontroll... mens vi kjørte tresjekte og oppførte oss bra. Ingen hadde drukket, så alt gikk gret..(var ikke kommet i gang).

Derfor setter jeg min egen grense til 0,8% (så har jeg "litt" å gå på). eller med andre ord: jeg gir f... i hele regelen når jeg tøffer rundt.

Link to post
Share on other sites

Jo, det var en skrivefeil... :cool:

 

Prosent betyr "per hundre". Altså at 1 prosent av 100 = 1. Forkortelsen for prosent er: %

 

Promille betyr "per tusen". 1 promille av 1000 = 1. En promille av 100 er 0,1. Forkortelsen for promille er: %o (Den ekstra nullen skal være av samme størrelse som de andre, men det fikk jeg ikke til... :blush: Bedre i matte enn i IKT, for å si det sånn. )

 

Med 0,8 % alkohol i blodet ville du hatt 8 promille og vært stein dau. Garantert. (Grensen går visstnok på ca 5.)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...