Jump to content

Hvor stor bør første båt være ?


solkongen

Recommended Posts

Synes heller det er litt andre momenter som bør vurderes enn størrelse !

 

- Fart

- Bruksområde

- Type båt

- Prisområde

 

Ser du bor i Egersund området, noe som nok gir deg relativt mye og tung sjø, om du tenker å være aktiv i båten. Gode sjøegenskaper er kanskje derfor viktigere enn fancy design.

 

Fart er et vesentlig moment og som gir store føringer både på størrelse og ikke minst pris på fartøyet.

 

Ingen av de båtene du nevner innledningsvis er rimelige båter, spesielt ikke Tobias'en er veldig ofte til salgs og det er det en grunn til :-) (sier jeg som også har Tobias, dog en liten 15 foter)

Typen båt du nevner, nærmer seg fort kombisjark, så det er vel en båt med bakvegg og skikkelig tak som er mest interessant. Tipper du kikker i området 350-500.000 ?

 

Halco 26 er aktuell, men sannsynligvis mye eldre og rimeligere enn du tenker deg. kanskje heller Halco 29 ?

Norline har også noen,

Viksund 800 har noen med bakvegg.

Summer Dreams 28 kan være noe, men mye støy i kabinen.

Finnes endel Myra, Tresfjord også som kunne være av interesse.

Link to post
Fart er ikke så viktig, 12-14 knop rekker.

 

feil.....du trenger fart...garantert !

 

Det vil garantert bli situasjoner hvor du ønsker å sprette opp i plan med et liten dult på spaken. Du vil også oppdage at man helst ikke kjører i motorens maksfart fordi høyt turtall bråker og sluker bensin. Nei du må ha nok krefter og fart på lager.

 

Det vil oppstå situasjoner hvor du også av sikkerhetsgrunner bør kunne gasse på f.eks. når du skal passere åpne kyster eller vil hjem fra tordenvær. Hvis du skal rundt områder som Lista eller Jæren er det greit å vite at du har fart til å passere raskt og ikke sitte å putre i 5 knop når været slår om.

 

Ellers kan det være ganger det rett og slett er greit å komme seg raskt fra A til B isteden for å få tresmak i rumpa.

 

Ellers er fart plan med lavt turtall synonymt med små hekkbølger og lite bensinforbruk.

 

 

Prisleie opp til ca. 700.000.

 

 

Med 700.000 som budsjett har du et luksusproblem for det er mange godsaker å velge med det budsjettet. Kjøp ny....for hvis du kjøper brukt båt til feks. 550 000 kan raskt de siste 150.000 måtte brukes på å kjøpe ny motor når den gamle svikter. Spesielt som nybegynner i værdharde strøk er det klokt å ha en helt ny motor man kan stole på.

 

 

En whiteshark til ca 500 000 (som man sikkert kan prute på) er drømmebåten.

Har ikke selv kjørt whiteshark, men det heter seg at det er svært gode sjøgående båter med god plass til fiske.

 

Model whiteshark 225 open ser svært lekker ut. Det er faktisk toalett ombord ...et eller annet sted og dusj....hvis du absolutt ha klaustrofobiske senger er det vistnok "Løsning med sovecabin i baugen" som ekstrautstyr. Ellers er jo solsenger i baugen absoltt kjekt å ha for i praksis kommer du ikke til fiske hver eneste gang du har venner med på tur.....en perfekt bade og fiskebåt....

 

7 meter gir god plass ombord og en båt som tåler bølger, samtidig som det et helt grei og oversiklig båt å manøvrere for nybegynnere.

Med kraftig bil og stor henger kan man vel til nød frakte den 1 tonn tunge båten på henger.

 

http://snakk.klikk.no/Motor/Baat/Default.aspx?id=1148

http://www.whiteshark.no/whiteshark225.htm

whiteshark_225_09.jpg

 

Årsmodel:2009

Pris:kr 498 700 - kr 568 500

Motoreffekt:175 hk - 250 hk

Motor alternativer:Evinrude

Lengde (LOA):7,07 m (23,20 fot)

Bredde:2,42 m

Byggemateriale:Glassfiber

Vekt uten motor:1050 kg

Antall personer:7

ws225-5.jpg

ws225-3.jpg

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Flere har sagt til meg at jeg ikke bør kjøpe ny båt første gang.

Med mindre du er flink til å fikse ting hadde jeg ikke kjøpt 80 talls båt eller eldre. Kjøp gjerne ny båt eller nyere brukt. Da tror jeg du får mere glede av båtlivet. Hansvik 700 er en kjekk og grei båt. Samme er Viknes 750 eller 770. Greie båter og starte med samtidig som de er praktiske, selvlensende dekk, sluregir, osv.

Link to post
Ja for det å kjøre på grunn med et nytt farkost til rundt 700 k som jeg vurderer er vel ingen hit...

Enig, og det kan være lurt å starte med en lettere båt for å trene på inn og ut kjøringer på trange plasser.

Litt fint å kunne ta imot bryggen med bare hendene for å stoppe båten. Du kan da også lettere bruke båtshake (pinne med krok) for å unngå støt. (Det finnes noen youtube videoer av store fritidsbåter i problemer)

 

Vil også anbefale deg og prøve seilbåt med motor, da det er gøy å seile gratis. :sailing:

(har foreløbig unngått 3 fot syken)

Hilsen

nybegynner fra 2007 med 20 fot treseiler.

LeveL

Link to post

Hvorfor kommer det bare forslag om slike triste vestlandsbåter med manglende bevegelsefrihet i båten.

 

På white sharken kan man kjapt gå fram til baugen eller fra styrbord til babord ripe hvis man plundrer med fiskesnøre, garn, dreggtau eller fortøyning.

 

Fra styrekonsollen på en skjærgårdsjeep har man ful kontroll selv om båten er 7 meter lang.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
og i dette tilfelle bør han absolutt velge om han skal ha en skikkelig bobåt eller en skikkelig fiske/bade/tur-båt.

Ved å kjøpe en Viknes 770 eller NB 820 får en både overnattingsbåt og fiskebåt. Begge har selvlensende dekk i tillegg til at de er godt utstyrt for turbruk. En trenger vel ikke fly rundt hele båten med den der stanga, holder med akterdekket. Har fisket mye både fra Viknes 770 og 830. Fungerer utmerket. I tillegg har de gjerne sluregear som er veldig praktisk.

Link to post

Når en nybegynner skal svi av en halv million på ny båt bør han vel få vite sanheten som skjuler seg i mange av cabincruiserne og kombibåter langs kysten......nemlig at sengene i cabinen er lagerplass for vannski, redningsvester, fiskegarn osv og at antall gjestedøgn er minimalt.

 

Tar jeg feil ???

 

Er det noen av forumets lesere med "microlugarer" som har overnattet i båten i sommer og eventuelt hvor mange døgn ?

 

Er disse "microlugarene (i små cabincruisere/combibåter på under 22 fot) ryddige og klare for overnattingsgjester ?

 

Greit med tak over hodet og toalett, men brukes sengene ??

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Ved å kjøpe en Viknes 770 eller NB 820 får en både overnattingsbåt og fiskebåt.

 

Hva skal den lokale marina ha for å ta service på disse båtene med innebygd motor sammenlignet med service på en påhenger på en stor white shark ?

Hvor mange skroggjennomføringer er det i disse båtene....som kan gi båteier mareritt om mulig lekasje...?

 

Nei hvis man ikke trenger båten til å kjøre ungene til skolen på naboøya hele vinteren så vurder en litt åpnere båt med påhenger.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Når en nybegynner skal svi av en halv million på ny båt bør han vel få vite sanheten som skjuler seg i mange av cabincruiserne og kombibåter langs kysten......nemlig at sengene i cabinen er lagerplass for vannski, redningsvester, fiskegarn osv og at antall gjestedøgn er minimalt.

 

Tar jeg feil ???

 

Er det noen av forumets lesere med "microlugarer" som har overnattet i båten i sommer og eventuelt hvor mange døgn ?

 

Er disse "microlugarene (i små cabincruisere/combibåter på under 22 fot) ryddige og klare for overnattingsgjester ?

 

Greit med tak over hodet og toalett, men brukes sengene ??

 

...men sengene er vel møbel til bordet i cabinen når man ikke vil ligge ?

Link to post

Det er mulig, planløsningene varierer vel men de jeg kjenner med ymse improvisert overnattingsmuligheter i småbåter benytter aldri sengene som senger. Det er vel mest de modellen med bitte små senger i baugen som raskt blir lagerplass.

 

Jeg vil si at eneste vektige argument mot feks. den store Whiteshark modellen er at man ikke er beskyttet mot vind og regn....så et tak over hodet kan vel være kjekt men slett ikke nødvendig.

 

Skal man basere seg på at det alltid er storm og sludd når man skal ut på tur ?? Hvis du skal ha båten i 10-20 år kan det tenkes at du går lei fisking og heller bruken den hovedsaklig til vannskiskjøring ? Altså kjekt med fleksibel båt, men bestem deg om du skal ha med deg huset ombord som en snegle eller om det blir en dagsturbåt hvor man heller tar med telt den ene gangen man skal overnatte.

 

Ikke noe galt å velge å ta med "hytta" ut på båttur...men da er vel heller ikke en slik kombibåt med microlugar optimal.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post

jeg skjønner argumentasjonen, salt. Noen ganger synes jeg også det er mye styr med disse 30 fotene og flere tonnene å holde styr på. Dyrt er det også.

 

Men for å velge noe enklere synes jeg ikke en walkaround med 250hk utenbordsmotor er rette veien. Og leke-lugarene i disse båtene er ihvertfall en vits. En åpen båt blir etter min mening upraktisk når motoren er så tung at du ikke kan løfte den av alene. En slik båt er egentlig mer for spesielt interreserte enn en kjedelig vestlandsbåt. Og man bør kjenne nøye etter om vil kjøpe noe slikt.

 

En ideel båt hvis du velger bort "sneglehuset" er en hansik 16,5 med 20 hk. Da kan man si opp båtplassen å ha båten hjemme, hvor man nå kan pusse opp badet, kjøkkenet og stua for "båtpenger".

 

ede930c01f7f48d4b7cd841b327d9365-image.jpeg

 

Men nå tror jeg trådstarter egentlig var interresert i en salong/lugar.

Redigert av traust (see edit history)
Link to post

Hos Jeaunneau importøren Svela får du mye for pengene i forhold til nordiske produsenter (?). (Finnes nok også vestlandsforhandlere, men sjekk om det lønner seg å ta jomfruturen fra Fredrikstad.) http://www.svela.no/index.htm

 

1224239458.jpeg

"Nå kr 479.000,"

4 senger så her begynner vi å snakke om bobåt. Den inkluderte 140 hk er muligens litt svak og bør muligens erstattes av en 150 hk (?)

http://www.svela.no

 

 

 

MerryFisher625_01.jpg

"NÅ kr 299.000,-"

http://www.svela.no/MerryFisher625_index.htm

 

18_cc625wa.jpg

NÅ KUN 299.000 med 140 hk Suzuki 4-takt motor

(Veiledende for bare motor er ca 140.000....med andre ord betaler man kun 160.000 for selve båten.)

http://www.svela.no/CC625WA_index.htm

Redigert av salt (see edit history)
Link to post

tanker rundt 1.ste båt og ev utbrudd av 3 fots syken.

 

aller først - båt no 1 må være kurant , kjent merke og lett og selge , for du trenger litt

tid og prøve og finne ut av hva DU trenger og foretrekker , hvis du blir hekta på båt

har du garantert bytta innen 2 år.

Ikke heng deg opp så mye i at det skal være billigst mulig - kjøper du kurant båt får du oftest

pengen igjen.

 

vedr 3 fots syken , det viktigste skille synes jeg er om båten skal være hytte

og skal brukes av flere til overnattinger.

Hvis dette er tilfelle er det vel bare og strekke seg så langt man evner.

 

Hvis ikke den skal være hytte og soves mye i er det nok med 18 -22 fot.

 

til slutt - jeg er ute i altslags vær og skjønner derfor ikke alle som kjøper

dyre og overmotoriserte båter og bare er ute og tuller når det er fint vær.

 

men dette er også et kriterie for valg av båt type.

Link to post
t- jeg er ute i altslags vær og skjønner derfor ikke alle som kjøper

dyre og overmotoriserte båter og bare er ute og tuller når det er fint vær.

 

Jo fordi det er morro !.....har du hørt om båtglede ?

 

Selv jeg som ikke finnes "autofil" får et kick av å presse spaken forover slik at båten tar av....med vind i håret og pene symetrsiske hekkbølger........ja og den fine følelsen når man "lander" og båten legger seg pent ned i vannet etter å ha vært i plan.

 

Men det er ikke bare pent vær som gjelder for oss med solskinsbåter....netopp flotte store dønninger på 2 meter+ er perfekte for leke i bølgene...ja bare for morroskyld.

 

Og de såkalte overmotoriserte båter er vel i praksis båter som har såpass kraft at de kan ligge i plan med lavt nesten lydløst turtall nesten uten bensinforbruk....

 

Nei Solkongen bør absolutt skaffe seg en morsom kvikk båt med stor nok påhenger til å få liv i skroget. Det er vel ikke umoralsk å suse en tur på sjøen for moroskyld.....med eller uten fiskeutstyr.

 

Eller gjør et valg å rendyrk fiskegleden med havnas kuleste rendyrkede fiskebåt....

awi%2027%2001.jpg

 

Å helgardere ved å kjøpe en saktegående kombibåt som hverken egner seg til overnatting, fiske eller morro...blir litt pussig.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Jo fordi det er morro !.....har du hørt om båtglede ?

 

Selv jeg som ikke finnes "autofil" får et kick av å presse spaken forover slik at båten tar av....med vind i håret og pene symetrsiske hekkbølger........ja og den fine følelsen når man "lander" og båten legger seg pent ned i vannet etter å ha vært i plan.

 

Men det er ikke bare pent vær som gjelder for oss med solskinsbåter....netopp flotte store dønninger på 2 meter+ er perfekte for leke i bølgene...ja bare for morroskyld.

 

Og de såkalte overmotoriserte båter er vel i praksis båter som har såpass kraft at de kan ligge i plan med lavt nesten lydløst turtall nesten uten bensinforbruk....

 

Nei Solkongen bør absolutt skaffe seg en morsom kvikk båt med stor nok påhenger til å få liv i skroget. Det er vel ikke umoralsk å suse en tur på sjøen for moroskyld.....med eller uten fiskeutstyr.

 

Eller gjør et valg å rendyrk fiskegleden med havnas kuleste rendyrkede fiskebåt....

awi%2027%2001.jpg

 

Å helgardere ved å kjøpe en saktegående kombibåt som hverken egner seg til overnatting, fiske eller morro...blir litt pussig.

 

Er det virkelig slik at feks. Tobias 22 Combi ikke egner seg for hverken fiske, ovarnatting eller båtglede generelt ?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...